وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

علت ورم پا و راههای سریع از بین بردن ورم

علت ورم پا و راههای سریع از بین بردن ورم

علت ورم پا و راههای سریع از بین بردن ورم

 

اگر شما هم پس از مدتی نشستن بر روی صندلی یا ایستادن طولانی مدت متوجه ورم پشت پاهای خود میشوید حتما به پزشک مراجعه کنید . با مطالعه این مطلب از ایران ناز میتوانید با علت ورم پا و راههای درمان سریع آن آشنا شوید

 

با اين حال آن چه خانم‌ ها را آزار مي ‌دهد، در واقع حبس آب است که در نهايت ورم پا ايجاد مي ‌کند. بدن ما از 60 درصد آب تشکيل شده است و اين آب قسمتي از فواصل داخل سلولي و خارج سلولي را فرا گرفته است. به عبارتي خانمي که 55 کيلو گرم وزن دارد در بدنش 30 ليتر آب جمع شده که 8 تا 10 ليتر آن خارج سلولي و متحرک است. وقتي که عروق بيش از اندازه آب را به سمت خود بکشند، اين امر در ابتدا سبب حبس آب در عروق و بعد از آن ورم مي ‌شود. يکي از نشانه‌ هاي ابتلا به ورم، باقي‌ ماندن جاي فرو رفتگي با فشار دادن انگشت روي موضع يا بزرگ شدن پا در روزهاي گرم يا ساعات پاياني روز است.

 

ورم ناراحتي خيلي حادي نيست اما مي ‌تواند هر از چند گاهي مشکل ‌ساز شود. دليل آن هر چه باشد در نهايت درمان مشخص است. يا بايد از جوراب‌ هاي مخصوص کمک گرفت يا به کمک درمان ‌هاي دارويي آب را خشکاند.

 

در اين ميان نوع تغذيه و فعاليت بدني هم اهميت ويژه‌اي دارد. جالب است بدانيد راه رفتن با پاي برهنه روي شن‌ هاي خشک ساحل، ماساژ دادن و کشيدن آرام ماهيچه‌ هاي داخلي،ريختن آب خنک و پوشيدن جوراب ‌هاي کشي فشرده در صورتي که کارتان ايستاده است، مي ‌تواند سبب کاهش ميزان ورم شود، در حالي که زندگي در نواحي خيلي گرم، استفاده از سيستم ‌هاي گرمايشي از کف، پوشيدن کفش‌ هاي تنگ يا پاشنه بلند، داشتن اضافه وزن و مصرف برخي داروها مانند استروژن، کورتيکوييد و… مي‌ تواند اين مشکل را شديدتر کند.

 

درصورتي که شما مبتلا به ورم پا هستيد، پيشنهاد مي ‌کنيم به پزشک مراجعه کنيد تا ابتدا آزمايشات لازم را تجويز و درمان‌ هاي دارويي را آغاز کند. در کنار آن لازم است تحت نظر يک متخصص تغذيه و متخصص طب ورزشي هم باشيد تا رژيم غذايي و حرکات ورزشي لازم را به شما يادآوري کنند.

 

در اينجا به خلاصه ‌اي از آن چه براي شما تجويز مي‌ شود اشاره مي ‌کنيم:

 

به رژيم غذايي خود توجه کنيد

 

اين اشتباه بزرگي است که فکر کنيد نوع رژيم غذايي در بروز يا بهبود ورم پا بي ‌تاثير است. به طور معمول افرادي که به ورم پا دچار هستند، تغذيه درست و خوبي ندارند. به عنوان مثال چربي ‌هاي اشباع و مواد غذايي تصفيه شده زيادي مصرف کرده و در مقابل علاقه ‌اي به مصرف ميوه و سبزيجات تازه ندارند. اين در حالي است که بسياري از رژيم ‌هاي غذايي مي ‌تواند از حبس آب و در نتيجه ورم پيشگيري کند.

 

1- هر روز به قدر کافي پروتئين بخوريد.

 

بهترين مقدار مصرف روزانه پروتئين 5/7 تا يک گرم پروتئين براي هر کيلوگرم از وزن است. مثلا اگر وزن شما 55 کيلوگرم است، شما روزانه به 38/5 تا 55 گرم پروتئين نياز داريد. 100 گرم گوشت مرغ حاوي 25 گرم و 100 گرم گوشت ماهي پخته حاوي 20 گرم پروتئين است.

 

زماني آب درون پاها و عروق حبس مي ‌شود که خون به اندازه کافي پروتئين نداشته باشد.

 

2- از منابع غني ويتامين E و D استفاده کنيد.

 

گردو، بادام، دانه انگور و ماهي‌ هاي آب‌ هاي سرد منابع غني ويتامين E بوده و همان ‌طور که ويتامين D محافظ استخوان ‌ها است مي ‌تواند محافظ عروق خوني و کاهش نفوذ پذيري سلولي نيز باشد.

 

3- مصرف مواد غذايي اسفنجي را کاهش دهيد.

 

برخي از مواد غذايي مانند گلوتن، کازئين و برخي افزودني ‌ها مانند امولياست و امولزيفيانت مي ‌توانند حبس آب را افزايش دهند؛ به همين علت مصرف آن ها توصيه نمي ‌شود.

 

زياد سرپا نايستيد

 

در صورتي که دچار ورم پا هستيد مسلما اولين توصيه پزشک به شما پوشيدن جوراب‌ هاي مخصوص واريس است. اين جوراب‌ ها چندان زيبا و راحت نيستند اما پوشيدن آن ها ضروري است. مي ‌توانيد اين نوع جوراب ‌ها را از داروخانه تهيه کنيد.

 

در ضمن بهتر است بدانيد زياد ايستادن مي ‌تواند ورم را شديدتر کند، پس سعي کنيد از ايستادن‌ هاي طولاني ‌مدت در طول روز خودداري کنيد.

 

5 ورزش مناسب براي ورم پا

 

هر روز اين تمرين ‌ها را بايد مرتب و پشت هم انجام دهيد:

 

1- روي يک صندلي بنشينيد و يک توپ تنيس را زير کف پا گذاشته و بدون آن که به آن فشار بياوريد آن را حرکت دهيد و بچرخانيد. اين حرکت را براي هر پا به مدت يک دقيقه درروز انجام دهيد.

 

2- سرپا جلوي يک پنجره يا هواي آزاد بايستيد و در حالي که به دور دست نگاه مي‌ کنيد، دست‌ ها را به عقب برده تا قفسه سينه باز شود و براي يک دقيقه نفس عميق بکشيد.

 

3- سرپا بايستيد. يک پا را لبه پله قرار دهيد، به طوري که فقط پنجه روي پله باشد و پاشنه بالاتر قرار گيرد. پاي ديگر را پشت پايي که روي پله است قفل کنيد و خود را تا جاي ممکن بالا بکشيد. بعد به حالت طبيعي اول برگشته و اين بار پاشنه را که زير آن چيزي نيست پايين ‌تر از بلندي پله بياوريد. اين کار را روي هر پا 20 مرتبه تکرار کنيد.

 

4- سرپا بايستيد. دست ها را از هم باز کنيد. يکي از زانوها را تا جايي که مي ‌توانيد بالا آورده و به سينه نزديک کنيد و يک دقيقه در اين حالت بمانيد. براي پاي ديگر هم همين کار را تکرار کنيد.

 

5- روي زمين بنشينيد. پاها را بکشيد. دست ‌ها را دو طرف خود، روي زمين بگذاريد. بعد به مدت يک دقيقه سرپنجه‌ ها را تا جاي ممکن به سمت خود بکشيد. اين تمرين را براي يک دقيقه در روز انجام دهيد.

 

مطالب مرتبط:

 

راهی برای درمان ورم پا همراه با علت آن

 

دلیل ورم کردن صورت و راه درمان