وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

عوارض شدید و خطرناک ژلوفن چیست

عوارض شدید و خطرناک ژلوفن چیست

عوارض شدید و خطرناک ژلوفن چیست

 

اصطلاح نخودچی و کشمش که میگویند مصرف همین داروهای مضر و مسکن ها میباشد عوارض قرص ژلوفن شامل آسیب دیدن کبد، خواب آور بودن و… است. از دیگر عوارض ژلوفن می‌توان به تداخل دارویی با قرص‌هایی مانند آسپرین اشاره کرد.ژلوفن یا همان فرم ژله‌ای داروی ایبوپروفن قرصی است که در سبد دارویی خانه‌های ایرانی به‌وفور یافت می‌شود.

 

این قرص را که می‌توان بدون نسخه پزشک هم تهیه کرد جزء دسته داروهای ضد التهابی غیر کورتونی بشمار می‌آورند. تولید دارو به صورت ژله‌ای عوارض را به کمترین میزان می‌رساند و جذب دارو را سریع‌تر می‌سازد هر چند که عوارض ژلوفن در حالت کلی همچنان پابرجاست.

 

به‌طور کلی موارد مصرف ژلوفن شامل کاهش دردها و التهاب‌های ناشی از التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف تا متوسط و درمان اولیه دردهای قاعدگی است. البته برای کاهش دردهای اولیه دوران قاعدگی می‌توان از مفنامیک اسید و 2 روز قبل از پریود شدن به‌جای مصرف ژلوفن استفاده کرد. استفاده خودسرانه و بی اندازه از این نوع قرص‌‌ها در کشور ما به شدت افزایش یافته که با توجه به عوارض نسبی این دارو می‌بایست از مصرف بدون تجویز پزشک خودداری نمود.

 

عوارض ژلوفن در کوتاه مدت

باتوجه به این نکته که هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگر چه تمام عوارض یک دارو ممکن است در یک فرد دیده نشود ولی در صورت مشاهده هرگونه از عوارض سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

عوارض ژلوفن (خفیف): اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء هاضمه شامل نفخ و درد شکمی، هرگونه درد در ناحیه معده یا روده‌ها جزو عوارض شایع این مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها به شمار می‌رود. البته عوارض ژلوفن به تدریج در طی درمان، با تطبیق بدن با دارو از بین می‌روند.

 

عوارض ژلوفن (شدید): عوارض شدیدتر و البته نادر این قرص‌ها شامل سردرد شدید، اختلالات پوستی، اختلالات بینایی، تنگی نفس، افسردگی یا تغییرات رفتاری، اختلالات شنوایی،اختلالات ادراری و افزایش وزن است.

 

همچنین اگر مدفوع قیری‌رنگ یا خون آلود، احساس درد و فشار در قفسه سینه، تشنج با لرزش یا بدون لرز، لکه‌های قرمز کوچک روی پوست، جراحت، زخم یا لکه‌های سفید روی لب‌ها یا داخل دهان، خون دماغ بدون علت خاص، خونریزی یا کبودی غیرمعمول، استفراغ و بالا آوردن خون در خود مشاهده کردید سریعا دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا ژلوفن خواب آور است؟

از علائم دیگر پس از مصرف ژلوفن می‌توان به بی حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها، احساس خستگی و خواب آلودگی اشاره کرد. بنابراین مصرف ژلوفن در برخی از موارد می‌تواند منجر به بی‌حالی وخواب‌ آلودگی فرد گردد.

 

مصرف ژلوفن حساسیت به نور آفتاب را بالا می‌برد. از این رو، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر خورشید می‌تواند احتمال آفتاب سوختگی را افزایش دهد که استفاده از ضدآفتاب‌ها و لباس‌های پوشیده می‌تواند خطر را کاهش دهد.استعمال دخانیات در ترکیب با ژلوفن خطر خونریزی معده را بالا می‌برد. به همین دلیل پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند کشیدن سیگار را کنار بگذارند.

 

ژلوفن دشمن کبد

مصرف بی‌رویه ژلوفن می‌تواند به کبد آسیب شدیدی وارد کند. این دارو مانند هم خانواده‌هایش در کبد متابولیزه می‌شود تا قابلیت جذب برای بدن را داشته باشد. بنابراین مصرف بیش از اندازه آن فشار زیادی را به کبد وارد کرده و آن‌را دچار آسیب می‌گرداند. آسیب زدن یکی از مهمترین عوارض ژلوفن به‌حساب می‌‌آید.

 

موارد منع مصرف ژلوفن

مصرف داروی ژلوفن در مواردی منع مصرف دارد که نداشتن آگاهی در این خصوص می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

افراد مبتلا به آسم نباید از ژلوفن استفاده کنند.

مبتلایان به فشار خون نیز نمی توانند از ژلوفن استفاده کنند چرا که حجم خونشان بالا می رود.

افرادی که ناراحتی های خونی مثل هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند نیز باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند.

همانطور که گفته شد این دارو بر روی معده اثر می‌گذارد بنابراین اگر افرادی مبتلا به زخم معده باشند و یا کوليت داشته باشند نیز ژلوفن برایشان مضر است.

افرادی که داروهای آنتی دیابتيك استفاده می‌کنند نباید ژلوفن بخورند چرا که ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروهایشان می‌شود و افت ناگهانی قند و به دنبال آن بروز شوک را به همراه دارد.

ژلوفن نباید همراه با داروهای ادرار آور استفاده شود چرا که کاهش اثر داور می‌شود.

 

تداخل دارویی قرص ژلوفن

ژلوفن نیز مانند هر داروی دیگری اگر با داروهای نامناسب مصرف شود می‌تواند عوارضی را به‌همراه داشته باشد. در هنگام مصرف ژلوفن به موارد زیر دقت کنید.داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین در هنگام مصرف همزمان با قرص ژلوفن می‌تواند احتمال خونریزی را در فرد افزایش دهد. همچنین ژلوفن اثرات محافظت قلبی را کاهش می‌دهد و نباید همزمان با داروی آسپرین مصرف شود و باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

 

مصرف همزمان قرص ژلوفن با داروهایی مانند پیروکسیکام، نالترکسون و دیکلوفناک نه تنها کمکی به بهبود یافتن درد نخواهد کرد بلکه تنها خطر عوارض را تشدید می‌کنند که متاسفانه توسط بعضی از پزشکان به‌طور ناآگاهانه همزمان تجویز می‌شوند.

 

زنان باردار در 3 ماهه اول بارداری از ژلوفن بدون مشورت با پزشک معالج خود استفاده نکنند.قبل از عمل جراحی نیز باید پزشک در خصوص مصرف دارو از سوی فرد مطلع شود، زیرا یک هفته قبل از جراحی باید مصرف این دارو قطع شود.

 

در پایان توصیه می‌شود که افراد از مصرف بیش اندازه قرص ژلوفن خودداری کنند و استفاده از کافئین به جای مسکن‌ها برای کم کردن عوارض داروها برای التیام دردهای عضلانی و فروکش کردن التهاب‌ها بکار ببرند.