وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نوشتن پیام به زبان مورس بروی میخ (عکس)

نوشتن پیام به زبان مورس بروی میخ (عکس)

به گزارش ایران ناز ناسا مجموعه‌ای عجیب و تیره‌رنگ از تپه‌ها و برجستگی‌ها روی مریخ شده‌است که به شکلی عجیب به نقطه‌ها و خط تیره‌های زبان مورس شباهت دارد.براساس گزارش ديسكاوري، اين اولين‌باري نيست كه محققان چنين نقوش و الگوهايي را روي شن‌هاي مريخي كشف كرده‌اند،‌

 

اما به لطف ساختار جغرافيايي منحصربه‌فرد اين تپه‌ها، اين منطقه مملو از تپه‌هاي شني كه در جنوب قطب شمال مريخ واقع شده،‌ الگوهاي مورس‌مانند خود را واضح‌تر نشان مي‌دهد و دانشمندان اين امكان را دارند تا پيام حك شده روي آن را ترجمه كنند.

 

واضح است كه اين پيام ها به صورت طبيعي روي تپه‌ها حك شده‌اند،‌درست مانند آنچه روي تپه‌هاي شني زميني رخ مي‌دهند،‌ اين نقاط و خطوط روي تپه‌ها به واسطه وزش باد و جهت باد ايجاد مي‌شوند.ناسا در اطلاعيه خبري خود توضيح داده‌است آنچه اين الگوهاي مورس مانند را روي اين تپه ايجاد كرده‌است،

 

نوشتن پیام به زبان مورس بروی میخ (عکس)

 

كمبود شن در اين منطقه است از اين رو شن زيادي براي جا به‌جا شدن به دست باد در اين منطقه وجود ندارد.خط تيره‌هاي بلند توسط بادهاي دو‌جهته ايجاد شده‌اند،‌ يعني بادهايي كه در زاويه‌اي مناسب نسبت به تپه در وزشند. در طول زمان بادهايي كه از جهت مخالف مي‌وزند،‌مواد را به شكل خطوطي طولاني و تيره درمي‌آورند.

 

نقطه‌هاي تيره‌رنگ مريخي كمي مرموزتر از خطوط هستند. زمين‌شناسان معتقدند اين نقاط زماني ايجاد مي‌شوند كه پديده‌اي فرايند شكل‌گيري تپه‌هاي شني خطي را مختل مي‌سازد،‌اما ناسا هنوز به درستي هويت اين پديده مختل كننده را درك نكرده‌است و از اين رو هنوز چنين تصاويري از مريخ به ثبت مي‌رساند.

 

اين تصاوير توسط دوربين HiRISE متصل به مدارگر اكتشافي مريخ به ثبت رسيده‌است، كاوشگري كه طي دهه گذشته در مدار مريخ در چرخش بوده‌است. زمين‌شناسان اميدوارند با رصد‌هاي بيشتر بتوانند نحوه شكل‌گيري اين تپه‌ها روي مريخ را بهتر درك كنند.