وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آب استخر ناقل چه بیماریهای خطرناکی می باشد

آب استخر ناقل چه بیماریهای خطرناکی می باشد

آب استخر ناقل چه بیماریهای خطرناکی می باشد

 

تعداد زیادی از افراد بر این باور میباشند که آب استخرها حاوی مواد میکروبی هست که ناقل مریضی هاي خطرناک به ویژه برای پوست میباشند. با فرا رسیدن فصل تابستان کودکان اوقات فراغت زیادی پیدا میکنند و در این مدت مایل‌اند به‌گونه‌اي خود را سرگرم کنند.

 

یکی از کارهایی که اغلب کودکان از آن لذت میبرند ورزش کردن،به‌خصوص شناست اما با دقت به این که در این فصل هوا به شدت گرم می شود، مریضی‌هاي مختلفی از جمله مریضی‌هاي پوستی نیز ایجاد خواهد شد. به همین علت باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.گرچه ناگفته نماند چندی پیش شایع شده بود افرادی که زگیل تناسلی دارند ممکن هست از طریق آب استخرها این مریضی را به دیگران هم منتقل کنند.

 

پزشک غلامحسین غفارپور، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مورد این که چطور باید از سلامت خود ما و کودکمان هنگام شنا در این فصل مراقبت کنیم،‌ توضیح میدهند.اگر بخواهیم کودکمان را در تابستان به استخر ببریم در وهله اول چه نکاتی مهم هست؟

 

بهتر هست به نکات بهداشتی بسیار دقت کنید چون مریضی‌هاي گوناگون پوستی در این فصل و در این‌گونه مکان‌ها چندان دیده می شود که از جمله آن میتوان به انواع قارچ‌ها اشاره کرد بنابراین حفظ بهداشت و بهره گیری از وسایل شخصی، به‌خصوص دمپایی و حوله بسیار مهم هست.

 

آیا آب استخر ناقل مریضی‌هاي پوستی هست؟
یکی از میکروب‌هایي که می تواند در آب رشد کند، «سودوموناس» هست. اگر یک کودک سالم به این میکروب آلوده شود، در صورتی که مشکل سیستم ایمنی نداشته باشد، پس از شنا کردن متوجه جوش‌هاي پوستی پراکنده و آبدار مثل آبله‌مرغان روی پوستش خواهد شد. سودوموناس می تواند باعث عفونت گوش شود.

 

به این صورت که میکروب روی گوش خارجی مینشیند و باعث خارش شدید و ترشحات چرکی در کانال و مجرای گوش می شود. این جوش‌ها را می توان به‌راحتی و با بهره گیری از درمان‌هاي موضعی یا غذایی از بین برد و طول درمان آن فقط 3-2 روز هست.

 

میکروب‌ دیگری که از طریق آب و وسایل عمومی استخرها منتقل می شود، استافیلوکوک‌‌ هست. این میکروب اکثر در اثر بهره گیری از دمپایی، حوله، شانه و دیگر وسایل مشترک میان افراد منتقل میشود و از طریق آب استخر باعث عفونت‌هاي پوستی و کورک خواهدشد.

 

«ژیاردیا» نیز انگلی هست که در کودکان بسیار شایع هست و می تواند باعث اسهال مزمن شود. اگر کودکی مبتلا به این انگل باشد و بدون رعایت مسائل بهداشتی در آب شنا کند، میتواند به‌راحتی افراد دیگر را مبتلا کند.آلودگی قارچی در استخرها شایع هست، حتی دمپایی‌ها و دیگر وسایل استخر نیز ممکن هست آلوده به عفونت‌هاي قارچی باشند، بنابراین حتما باید در محیط‌هاي مرطوب و استخر‌ها دمپایی‌ها را ضدعفونی کرد و پابرهنه حرکت نکرد.

 

یکی از قارچ‌هاي پوستی در محیط استخر، «تینا ورسیکولر» هست که به صورت ضایعات سفید، قهوه‌اي تیره و روشن و… روی پوست دیده می شود و باعث خارش خفیف تا شدید خواهدشد. ضایعات هنگام عرق کردن، تشدید میشوند. ضمنا قارچ‌هایي مثل کاندیدا میتوانند باعث عفونت در کشاله ران و چین‌هاي پوستی شوند.

 

عفونت‌هاي ویروسی پوستی نیز در محیط استخر منتقل می شوند و برجسته، متعدد و خارش‌دار میباشند. از دیگر مریضی‌هاي شایع ویروسی ناشی از آب استخرها، گروه «آدنوویروس»‌ها میباشند که مهمترین و آسان‌ترین راه انتقال آن ها، آب استخر هست که به طور زیاد باعث ورم ملتحمه چشم میشود.

 

ویروس دیگری که در استخر قابل‌انتقال هست، ویروس تبخال هست که باعث بروز ضایعات پوستی تاولی دردناک در سطح پوست کودک میشود. کودک باید گذشته از ورود به آب استخر حتما دوش بگیرد. این موضوع در تعداد زیادی از استخرها نادیده گرفته می شود، در حالی‌که دوش گرفتن می تواند از انتقال تعداد زیادی از آلودگی‌ها داخل آب پیشگیري کند.

 

کودکان با چه نوع مریضی‌هایي در تابستان نمیتوانند از استخر بهره گیری کنند؟
اگر کودکی مریضی خاصی از جمله مریضی‌هاي پوستی، تنفسی، چشمی یا اسهالی دارد، به هیچ عنوان نباید وارد استخر شود.

 

آیا کلر موجود در آب استخرها به تنهایی برای ضدعفونی آن کافی هست؟
اگر در حد استاندارد باشد، بله، گرچه حوضچه‌هایي هم در نزدیکی استخر‌ها وجود دارد که بهتر هست افراد گذشته از ورود به آب داخل آن شوند سپس وارد استخر شوند.

 

در حال حاضر شایع شده در استخرها ممکن هست افرادی که زگیل تناسلی دارند، مریضی را به دیگران هم منتقل کنند. آیا این مساله صحت دارد؟به این شکل نه چون زگیل تناسلی فقط از طریق تماس جنسی آن هم به شرطی که مداوم باشد یا حتی ارتباطات جنسی پرخطر ایجاد میشود و این ویروس از راه آب از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

 

چه تعریفی از زگیل تناسلی دارید؟
زگیل تناسلی زائده‌هاي پوستی‌اي میباشند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی یا در اطراف مقعد ایجاد می شوند. این زائده‌هاي پوستی از لحاظ اندازه و شکل با هم متفاوت‌اند. بعضی از انها شبیه لکه‌هاي صاف سفیدرنگ میباشند و بعضی دیگر به شکل برآمدگی‌هایي شبیه خوشه‌هاي کوچک گل‌کلم ظاهر میشوند. در بعضی موارد زگیل تناسلی اصلا با چشم دیده نمیشود.

 

این ویروس چگونه منتقل میشود؟
ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی از شخص مبتلا به شخص سالم منتقل میشوند و جزو مریضی‌هاي مقاربتی میباشند.

 

علائم زگیل تناسلی چیست؟
اکثر افراد آلوده به HPV هیچ علائمی ندارند. اگر هم علائمی داشته باشند، ممکن هست بسیار خفیف باشد و حتی خود فرد مبتلا نیز متوجه وجود این ویروس و علائم آن نشود. علائم ممکن هست شامل درد، خارش و خونریزی باشد. در بعضی موارد ممکن هست زگیل‌هاي تناسلی گسترش پیدا کنند، به‌گونه‌اي که با چشم دیده شوند.

 

آیا زدن واکسن Hpv می تواند از انتقال این ویروس جلوگیري کند؟
بله، این واکسن را دخترها در سن 9 تا 11 سالگی میتوانند تزریق کنند.این واکسن به صورت 3 دوز در مدت 6 ماه در عضله بازو تزریق میشود؛ ابتدا دوز اول، سپس دوز دوم 2 ماه پس از نخستین دوز و دوز سوم 6 ماه پس از نخستین دوز.بعد از تزریق واکسن، پیشگیری‌هاي بعدی نیز پیشنهاد میشود زیرا با این واکسن فقط در برابر 4 نوع از 15 سروتیپ خطرناک ایمن میشویم،

 

بنابراین احتمال ابتلا به انواع دیگر ویروس هنوز وجود دارد اما با تزریق واکسن تا80درصد می توانیم در برابر سروتیپ‌هاي 16 و 18 که شایع‌ترین و مهمترین میباشند، ایمن ‌شویم. ضمنا بهره گیری از این واکسن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در خانم‌ها به شدت کاهش می دهد.

 

به نظر شما بهتر هست در تابستان از استخر روباز بهره گیری کنیم یا سرپوشیده؟
استخرهای روباز به علت قرار گرفتن در معرض آفتاب و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی نور خورشید گزینش مناسبی میباشند، به شرط این که مراقب آفتاب‌سوختگی‌هاي ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب هم باشید. پوست ظریف و حساس کودکان نباید زمانی طولانی در معرض نور مستقیم قرار گیرد.

 

پیشنهاد می شود کودکان بیش از ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب قرار نگیرند تا از خطرات آفتاب‌سوختگی درامان بمانند. نکته مهم در مورد استخرهای روباز این هست که ماه‌هاي تیر و مرداد و بین ساعت‌هاي ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر به علت درجه حرارت چندان برای بهره گیری کودکان مناسب نیستند.

 

از سوی دیگر، استخرهای سرپوشیده احتمال تشدید آسم را در کودکان مبتلا چندان می کنند که علت آن نیز کلر موجود در این استخرهاست. بهتر هست والدین هنگام بهره گیری کودکان مبتلا به آسم، از استخر دقت بیشتری داشته باشند.تعداد زیادی از خانم‌ها و کودکان هنگام شنا کردن آن هم به‌صورت طولانی از خشکی پوستشان شکایت می کنند. در این شرایط چه باید کرد؟

 

به گزارش ایران ناز یکی از مشکلات دیدن‌شده در شناگران خشکی پوست هست، شبیه آن چه در فصل زمستان دیده می شود. به علاوه، این مشکل در شناگرانی که به مدت طولانی در استخرهای آب گرم شنا می کنند یا پوست خود را پس از شنا با صابون معمولی می‌شویند، مضاعف خواهد شد.

 

خشکی پوست به علت از دست دادن سبوم پوست ایجاد می شود، اما در هر حال کوتاه کردن زمان حمام پس از شنا و شستشو با صابون با پایه روغنی و آب ولرم دستورات ساده‌اي برای پیشگیری از خشکی پوست میباشند.کاربرد روغن‌هاي سنگین مثل وازلین گذشته از ورود به آب میتواند در حداقل کردن اتلاف آب از دست رفته پوست موثر باشد.

 

همین طور بهره گیری از روغن حمام بلافاصله پس از استحمام گذشته از این که پوست خشک شود، خوب هست. بهره گیری مکرر از مرطوب‌کننده‌ها در شکل لوسیون یا کرم اگر به صورت افراطی نباشد، موثر خواهد بود.

 

آب استخر ناقل چه بیماریهای خطرناکی می باشد