وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آوازخوانی زیر پل خواجو

آوازخوانی زیر پل خواجو
 سال‌ها قدم زدن اهالی اصفهان در کنار زاینده‌رود، با شنیدن صدای ترانه‌هایی آشنا همراه بوده است که گاهی با آن‌ها هم‌آواز هم می‌شدند.

پل خواجو که از زمان شاه‌عباس دوم صفوی باقی مانده، از آغاز حیاتش محل برگزاری جشن‌ها و رسوم مختلف بوده است. «آوازخوانی پیرمردها» یکی از این مراسم است که تا همین چند وقت پیش، زیر پل خواجو اجرا شده و اکنون مانند بسیاری از رسوم، روبه زوال است، البته این‌بار به دلایلی به‌جز فراموشی!

آوازخوانی زیر پل خواجو رسمی است که تاریخ آغاز آن مشخص نیست، چنانچه اهالی اصفهان و خود آوازخوانان نیز بر سر زمان شروع این مراسم اتفاق نظر ندارند. برخی معتقدند که این مراسم از زمان ساخت پل خواجو در این مکان برگزار می‌شد، بعضی نیز معتقدند که نطفه‌ی اجرای این مراسم از زمان پهلوی اول در این منطقه شکل گرفته است.

بنا بر آنچه آوازخوانان زیر پل خواجو می‌گویند، نام «جلال‌الدین تاج اصفهانی» با این مراسم پیوند خورده و پیرمردهای آوازخوانان این محل معتقدند، زمانی بیشه‌زارهای اطراف پل خواجو طنین‌انداز صدای جلال‌الدین تاج بوده است که در اطراف زاینده‌رود قدم می‌زد و آواز می‌خواند.

امیر هاشمی‌مقدم، مردم‌شناس و ایران‌شناسی که به مردم‌نگاری آوازخوانی زیر پل خواجو پرداخته است،‌ درباره‌ی تحقیقات خود درباره‌ی پیشینه‌ی این مراسم اظهار کرد: با تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادم، متوجه شدم قدم زدن در خیابان چهارباغ و فضای سبز اطراف زاینده‌رود، برای مردم اصفهان از گذشته‌های دور معمول بوده است.