وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا مصرف آجیل در لاغری موثر است؟

آیا مصرف آجیل در لاغری موثر است؟

آیا مصرف آجیل در لاغری موثر است؟

 

آجیل ها بسیار سالم هستند، زیرا سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها می باشند. در واقعا آن ها با طیف گسترده ای از فواید سلامتی در ارتباط هستند، از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی و دیابت.با این حال، آنها دارای چربی و کالری بالا هم هستند که باعث می شود بسیاری از افراد از ترس چاق شدن از خوردن آجیل اجتناب کنند. این مقاله نگاهی به شواهدی می اندازد که نشان می دهد آیا آجیل ها دوستدار چاقی هستند یا لاغری؟این مقاله مفید را از دست ندهید.

 

آجیل ها کالری بالایی دارند: دلیلش این است که بخش زیادی از آن ها چربی است، که یک منبع متمرکز از انرژی است. یک گرم چربی دارای 9 کالری است در حالی که یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین فقط 4 کالری دارد. آجیل حاوی چربی غیراشباع است. این نوع چربی با محافظت در مقابل بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی همراه است.

 

مقدار کالری و چربی موجود در انواع آجیل (28 گرم):

    گردو: 183 کالری و 18 گرم چربی
    آجیل برزیلی: 184 کالری و 19 گرم چربی
    بادام: 161 کالری و 14 گرم چربی
    پسته: 156 کالری و 12 گرم چربی
    بادام زمینی: 155 کالری و 12 گرم چربی

 

از آنجا که آجیل ها دارای چربی و کالری بالایی هستند، بسیاری از افراد تصور می کنند که اضافه کردن آجیل به رژیم غذایی منجر به افزایش وزنشان می شود. با این حال، بررسی و شرح مطالعات علمی که در ادامه مقاله خواهید خواند از این نظر حمایت نمی کند.

 

خلاصه:
از آن جا که آجیل ها محتوای چربی بالایی دارند، دارای کالری بالا هم بوده و منبعی متمرکز از انرژی هستند. حتی مقدار کمی آجیل هم محتوای چربی و کالری بالایی دارد.چندین مطالعه مشاهده ای مشخص کردند که مصرف منظم آجیل ربطی به افزایش وزن نداشته و حتی می تواند از آن جلوگیری کند.به عنوان مثال، یک مطالعه که روی رژیم غذایی 8865 زن و مرد در مدت 28 ماه انجام شد.

 

نشان داده است افرادی که 2 وعده یا بیشتر در هفته آجیل مصرف می کردند نسبت به افرادی که هرگز آجیل نمی خورند یا به ندرت می خورند، 31 درصد کمتر با خطر افزایش وزن روبرو بوده اند.همچنین یک بررسی روی 36 مطالعه نشان داده است که مصرف منظم آجیل، به افزایش وزن، شاخص توده بدنی (BMI ) یا اندازه دور کمر، ربطی ندارد.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : محاسبه شاخص توده بدنی BMI
در مطالعات کنترل شده ای که شرکت کنندگان باید از یک رژیم غذایی خاص به علاوه انواع مختلف آجیل استفاده می کردند، تغییری در وزن بدنشان ایجاد نشد.از همه مهم تر، در مطالعاتی که آجیل به رژیم غذایی افرادی که می توانستند هر چه دلشان می خواهد بخورند، اضافه شد، مصرف آجیل منجر به اضافه وزنشان نشد. تعداد کمی از مطالعات گزارش داده اند که خوردن آجیل با افزایش وزن همراه بوده است. با این حال هر گونه افزایش وزن خیلی کم و بسیار کمتر از حد انتظار و در طولانی مدت بوده است.

 

خلاصه:
مطالعات نشان داده اند که خوردن آجیل به طور منظم، باعث افزایش وزن نمی شود. صرف نظر از این که افراد یک رژیم غذایی سخت را دنبال کنند یا هر چه دلشان می خواهد بخورند. حتی مصرف آجیل در برخی موارد از افراد در مقابل افزایش وزن محافظت می کند.مطالعات مشاهده ای متعددی نشان داده اند که مصرف مکرر آجیل با وزن کم تر بدن همراه است. علت این مساله مشخص نیست اما ممکن است علت آن سبک زندگی سالم افرادی باشد که آجیل مصرف می کنند.

 

با این حال مطالعات انسانی نشان میدهد که استفاده از آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کاهش وزن، جلوی کم شدن وزن را نمی گیرد بلکه این روند کاهش وزن را تسریع می کند.به عنون مثال، یک مطالعه روی 65 فرد دارای اضافه وزن یا چاق برای مقایسه رژیم غذایی کم کالری همراه با بادام نسبت به یک رژیم غذایی کم کالری همراه با کربوهیدرات های پیچیده انجام شد.آن ها مقدار مساوی کالری، پروتئین، کلسترول و چربی اشباع مصرف نمودند.

 

در پایان دوره 24 هفته ای، افرادی که رژیم بادام داشتند، 62 درصد کاهش وزن و BMI بیشتر، 50 درصد کاهش دور کمر بیشتر و 56 درصد کاهش توده چربی بیشتر را تجربه کردند.در مطالعات دیگر، رژیم های غذایی با کالری کنترل شده که حاوی آجیل ها بودند همین نتایج مشابه را در کاهش وزن نسبت به رژیم غذایی با کالری کنترل شده بدون آجیل، نشان دادند.با این حال، گروه مصرف کننده آجیل، بهبود میزان کلسترول، ار جمله کاهش کلسترول بد LDL و تری گلیسرید را تجربه کردند. این منافع در گروهی که رژیم غذایی بدون آجیل داشتند، مشاهده نشد.

 

خلاصه:
خوردن آجیل به طور منظم به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاهش وزن می تواند این روند را تسریع کند و سطح کلسترول را بهبود بخشد.افرودن آجیل به رژیم غذایی با کاهش گرسنگی و احساس سیری به مدت بیشتر، در ارتباط است.به گزارش ایران ناز به عنوان مثال، مشخص شده مصرف بادام به عنوان میان وعده باعث کاهش گرسنگی و میل خوردن می شود.در یک مطالعه، به بیش از 200 نفر گفته شد که به عنوان میان وعده بادام زمینی بخورند.نتیجه این بود که آن ها به طور طبیعی در طول روز کالری کمتری مصرف می کردند. این اثر زمانی که بادام زمینی به جای وعده غذایی به عنوان میان وعده مصرف میشد، بیشتر بود.

 

محققان فکر می کنند تاثیر سرکوب اشتهای بادام زمینی به خاطر افزایش تولید هورمون های پپتید peptide YY (PYY)و/یا کولسیستوکینین (CCK) cholecystokinin است که هر دو به تنظیم اشتها کمک می کنند.نظریه ای که محققان ارائه دادند این است که محتوای پروتئین و چربی غیراشتباع بالا می تواند مسئول این اثر باشد.مطالعات نشان می دهند که 54 – 104 درصد کالری اضافه که  به خاطر آجیل به رژیم غذایی اضافه می شود باعث کاهش طبیعی مصرف سایر مواد غذایی و در نتیجه خنثی می شود.به عبارت دیگر، خوردن آجیل به عنوان یک میان وعده باعث افزایش احساس سیری شده که منجر به کمتر خوردن غذاهای دیگر می شود.

 

خلاصه:
مصرف آجیل با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری در ارتباط است. این مساله به این معنی است که افراد با خوردن آجیل به طور طبیعی در طول روز تمایل کمتری به خوردن سایرخوراکی ها دارند.ساختار و محتوای فیبر بالا در آجیل ها به این معنی است که یا باید پودرشان کنید یا کاملا بجوید، بخش زیادی از آجیل از طریق روده و به صورت هضم نشده به روده بزرگ منتقل شده و در نتیجه بعضی از مواد مغذی از قبیل چربی ها، جذب نشده و با مدفوع از دست می روند.این دلیل دیگری است برای این که آجیل ها دوست کاهش وزن هستند.

 

در حقیقت مطالعات نشان می دهد که بعد از خوردن آجیل، مقدار چربی که از طریق مدفوع دفع می شود بین 5 تا 20 درصد افزایش می یابد.این مساله نشان میدهد که بخش زیادی از چربی موجود در آجیل حتی در بدن جذب هم نمی شود.به گزارش ایران ناز جالب توجه است، چگونگی فرآوری و آماده سازی آجیل ها تاثیر زیادی در جذب مواد مغذی موجود در آن ها از جمله چربی دارد.

 

برای مثال، یک مطالعه نشان می دهد که میزان چربی دفع شده با مدفوع برای بادام زمینی کامل 17.8 درصد و در کره بادام زمینی 7 درصد و در روغن بادام زمینی 4.5 درصد است.برشته کردن آجیل ها هم می تواند باعث افزایش جذب مواد مغذی آن ها شود.بنابراین، جذب چربی و کالری از آجیل، زمانی که آن ها را به صورت کامل می خورید، کمتر است.

 

خلاصه:
مقداری از چربی آجیل کاملا جذب بدن نمی شود و با مدفوع از بدن خارج می شود. از دست دادن چربی زمانی که آجیل را به طور کامل مصرف کنید، بیشتر است.برخی شواهد نشان می دهد که مصرف آجیل می تواند کالری سوزانده شده در حال استراحت را افزایش دهد.یک مطالعه نشان داد شرکت کنندگان بعد از مصرف یک وعده غذایی حاوی گردو نسبت به یک وعده غذایی حاوی چربی از منابع لبنی، 28 درصد کالری بیشتری سوزاندند.

 

مطالعه دیگر نشان داد که مصرف مکمل روغن بادام زمینی به مدت 8 هفته باعث افزایش 5 درصدی کالری سوزی می شود با این که این روند فقط در افراد دارای اضافه وزن مشاهده شد.علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن آجیل در افراد چاق و دارای اضافه وزن می تواند باعث افزایش چربی سوزی شود.با این حال، نتایج،  بسیار مختلف است، و مطالعات با کیفیت بهتر برای تایید ارتباط بین مصرف آجیل و افزایش سوزاندن کالری مورد نیاز است.

 

خلاصه:
مطالعات متعددی نشان می دهد که خوردن آجیل می تواند سوزاند چربی و کالری را در افراد چاق و دارای اضافه وزن، افزایش دهد.

 

نتیجه گیری:

– آجیل ها با وجود داشتن کالری و چربی بالا بسیار سالم هستند.

– مصرف آجیل به طور منظم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ربطی به اضافه وزن نداشته و حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

– با این حال کنترل اندازه مصرف آن ها بسیار مهم است. دستورالعمل های بهداشت عمومی مقدار 1 اونس ( 28 گرم ) روزانه را توصیه نموده است که می توانید در بیشتر روزهای هفته مصرف نمایید.

– گزینه سالم برای مصرف آجیل انواع ساده و بدون نمک آن هاست.

 

آیا مصرف آجیل در لاغری موثر است؟