وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

از خواص درمانی شلغم چه می دانید؟!

از خواص درمانی شلغم چه می دانید؟!

به گزارش ایران ناز شلغم با نام علمی: Brassica Napus L و نام انگلیسی: Turnip از خانواده: Cruciferae یعنی چلیپاییان می باشد.  شلغم گیاهی است از تیره صلبیان که دارای ریشه غده ای، محتوای مواد ذخیره ای می باشد. نباتی است دو ساله، یعنی در سال دوم کشت گل می دهد.

 

برگ هایش سبز روشن و دارای موهای کوتاه است. شلغم از سرما عاجز نیست و گرمای زیادی هم برای نموش لازم ندارد. هر چند که شلغم به عنوان سبزی نشاسته ای شناخته شده، ولی در مقایسه با همان مقدار سیب زمینی فقط یک سوم کالری (22 کالری در 100 گرم با 2 گرم فیبر) فراهم می کند.

 

شلغم منبع غنی فیبر، ویتامین C، اسید فولیک، پانتوتنیک اسید، منگنز و مس است. همچنین منبع خوبی از تیامین (ویتامین B1)، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3)، ویتامین B6، ویتامین E، پتاسیم و منیزیم است. قسمت های سبز شلغم چندین برابر ریشه محتوی مواد مغذی اند.

 

از خواص درمانی شلغم چه می دانید؟!

 

آن ها (قسمت های سبز) منبع عالی ویتامین های A، C، E، B6 و اسید فولیک می باشد. همچنین منبع عالی از املاح کلسیم، مس و منگنز بوده و علاوه بر این قسمت های سبز این گیاه منبع غنی از فیبر غذایی است. ریشه های شلغم بایستی سفت و صاف و بدون هیچ نشانه قابل رؤیت دال بر کپک زدگی یا پژمردگی باشند.

 

از مصرف شلغم های بزرگ، خشک شده و نرم باید پرهیز شود. قسمت های سبز شلغم معمولاً متصل به ریشه می باشند. مراقب باشید که قسمت های سبز بدون لکه و آسیب، ترد و به رنگ سبز تیره باشد. اگر قسمت های سبز شلغم را که به ریشه متصل اند خریداری کردید

 

این قسمت ها را از ریشه جدا کرده و آن ها را در پلاستیک های در بسته جداگانه ای نگهداری کنید که در این شرایط به مدت 4 روز تازه می مانند.اگر شلغم مورد استفاده منشأ طبیعی داشته باشد، بایستی زیر آب سرد با یک برس سبزیجات شسته و پاک شود. در صورتی که منشأ طبیعی نداشته باشد،

 

از خواص درمانی شلغم چه می دانید؟!

 

آن را در یک محلول ضد عفونی کننده ملایم قرار داده سپس زیر آب سرد آن را شسته و پوستش را کاملاً تمیز کنید. چنان چه قصد دارید شلغم را بدون پوست مصرف کنید در این صورت از پوست کن استفاده کرده و لایه ی نازکی از پوست آن را جدا کنید تا ارزش تغذیه ای آن تا حد ممکن حفظ شود.

 

شلغم از نظر طبیعت طبق حکمای طب سنتی، گرم و مرطوب است و دارای خواص ادرارآور، تحریک قوای جنسی، دفع کننده سنگ و شن کلیه و مثانه، مقوی معده، تقویت کننده نور چشم، میکروب کش، معرق، پایین آورنده فشار خون، آنتی بیوتیک و مقوی رحم است

 

اعضا خانواده ی کلم از جمله شلغم حاوی گواتروژن ها هستند. (اجسامی که به طور طبیعی با عملکرد غده تیروئید تداخل می کنند.) گواتروژن های غذایی معمولاً اهمیت بالینی ندارند، مگر این که در مقادیر خیلی زیاد مصرف شوند یا همزمان با کمبود ید در بدن مصرف شوند. 

 

از خواص درمانی شلغم چه می دانید؟!

 

شلغم از نظر طبیعت طبق حکمای طب سنتی، گرم و مرطوب است و دارای خواص ادرارآور، تحریک قوای جنسی، دفع کننده سنگ و شن کلیه و مثانه، مقوی معده، تقویت کننده نور چشم، میکروب کش، معرق، پایین آورنده فشار خون، آنتی بیوتیک و مقوی رحم است.

 

ریشه شلغم نیز ادرارآور، حل کننده املاح ادرار (اورات ها)، ضد آسکوربوت و نرم کننده می باشد. * شلغم در موارد آنژین، سرفه و سیاه سرفه، بیماری های پوستی، آسم، گلو درد، درد سینه در هنگام سرماخوردگی، تنگی نفس، جذام، سنگ کلیه و مثانه، التهاب مثانه، افزایش اشتها،

 

تحریک قوای جنسی، زیاد کننده ترشح اسپرم، نفاخ، مقوی دید چشم، نرم کننده سینه، تسکین دهنده سرفه بسیار مفید است. همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین A فراوان و املاح مفید برای بدن بهترین ماده غذایی به صورت سوپ یا آش برای اشخاصی که دچار گریپ یا سرماخوردگی شده اند، می باشد.