وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

استفان هاوکینگ کیست؟

استفان هاوکینگ کیست؟

استفان ویلیام هاوکینگ کیست؟
پروفسور استفان ویلیام هاوکینگ، دارنده مقام‌های CH (همنشین افتخاری پادشاه بریتانیا)، CBE (سردار امپراتور بریتانیا- یکی از بالاترین مقام‌های افتخاری دربار)، FRS (عضو انجمن پادشاهی) و FRSA (عضو انجمن پادشاهی فنون) فیزیکدان و کیهان‌شناس نظری و صاحب کرسی لوکاسین در ریاضیات‌در دانشگاه کمبریج است.کرسی‌ای که قبل از او تنها ۱۶ دانشمند دیگر صاحب آن بوده‌اند که معروف‌ترین آن‌ها، بزرگ‌ترین دانشمند همه قرون و اعصار، سر آیزاک نیوتون است.

یکی دیگر از دانشمندان مشهور صاحب این کرسی هم فیزیک‌دان برجسته انگلیسی و از بنیان‌گذاران مکانیک کوانتمی نوین، پل آدرین موریس دیراک است.هاوکینگ در دنیای علم به‌خاطر پژوهش‌هایش در زمینه گرانش کوانتمی مشهور است.
او در دهه ۱۹۷۰ با همکاری فیزیکدان برجسته، راجر پن‌روز، نشان داد که سیاهچاله‌ها واقعیتی در کیهان هستند که براساس نظریه گرانش اینشتین (نسبیت عام)، توجیه می‌شوند.

او همچنین پیش‌بینی کرد که سیاهچاله‌ها از خود تابش می‌کنند که این تابش الان به «تابش هاوکینگ» معروف است.هاوکینگ در نخستین روزهای زمستان سال ۱۹۴۲ از پدری زیست‌شناس و مادری خانه‌دار به‌دنیا آمد. خانواده هاوکینگ در شمال لندن زندگی می‌کردند اما در آن زمان نیروی هوایی نازی، به‌شدت لندن را بمباران می‌کرد.

برای همین در آخرین هفته‌های حاملگی، مادرش برای درامان ماندن نوزاد از خطرات ناشی از جنگ، به آکسفورد رفت و استفن در آن‌جا به‌دنیا آمد. بعد از آن، خانواده به لندن برگشت و در سنت آلبان در شمال این‌شهر ساکن شد. هاوکینگ تحصیلات ابتدایی‌اش را تا ۱۰ سالگی در مدرسه دخترانه سنت آلبان شروع کرد چون آن مدرسه، یکی از بهترین محیط‌های آموزشی بود. اما بعد از این سن دیگر پسران نمی‌توانستند در این مدرسه دخترانه تحصیل کنند.او تحصیلات دانشگاهی‌اش را در «یونیورسیتی کالج» آکسفورد آغاز کرد.

پدرش اصرار داشت که او پزشکی بخواند اما او ریاضیات را ترجیح داد و پس از مدت کوتاهی به فیزیک تغییر رشته داد. ‌یکی از استادان حل تمرین او در آن‌زمان درباره قدرت شگفت‌انگیز ذهنی و تسلط او به مسائل مختلف علمی می‌گوید که کافی بود که در اخبار روزمره مثلاً در روزنامه نیویورک‌تایمز بخواند که فیزیک‌دانی، فلان کشف نظری را انجام داده‌است.

ویلیام هاوکینگ با بیماری از کارافتادگی سلول های عصبی حرکتی دست به گریبان است

آنگاه او با همین سرنخ کوچک این محاسبات و کشفیات را دوباره انجام می‌داد، بدون این‌که از جایی کمکی بگیرد. بعد از گرفتن لیسانس، برای ادامه تحصیل در کیهان‌شناسی نظری، وارد کمبریج شد.در آن زمان بود که علایم بیماری ALS (از کارافتادگی سلول‌های عصبی حرکتی) در ویلیام هاوکینگ ظهور کرد. در چنین وضعیتی بود که او در سال ۱۹۶۵، دکترایش را گرفت. پزشکان به‌او گفته‌بودند که تنها چند ماه زنده‌می‌ماند.

نخستین ازدواج هاوکینگ در همان‌سال با جین ویلد، دانشجوی زبان‌شناسی کمبریج بود؛ ازدواجی که در سال ۱۹۹۱ فرجامش طلاق بود. بعد از آن هاوکینگ در ۱۹۹۵ با الین میسون، پرستارش ازدواج کرد.الین همسر سابق دیوید میسون، برنامه‌نویس نخستین ویرایش برنامه کامپیوتری بود که هاوکینگ را قادر به برقراری ارتباط با بیرون می‌کرد. البته این ازدواج هم، فرجامش طلاق بود.