وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اسناد یافت‌شده در آرشیو آکادمی نوبل

اسناد یافت‌شده در آرشیو آکادمی نوبل
امروز (دوشنبه) چهلمین سالروز درگذشت « جی.آر.آر تالکین » است؛ پیرمرد خوشرویی که شاهکارهایی چون «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» را به عرصه‌ی ادب و هنر هدیه کرد.«جان رونالد روئل تالکین»، نویسنده و زبان‌شناس انگلیسی، در سوم ژانویه 1892 متولد شد و سوم سپتامبر 1973 در سن 81 سالگی درگذشت.

تالکین که مدت 30 سال استاد زبان‌شناسی تاریخ در دانشگاه آکسفورد بود، علاوه‌ بر آثار معروفی چون «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت»، آثار داستانی دیگری به نام‌های «سیلماریلیون»، «ماجراهای تام بامبادیل» و «می‌رود راه پیوسته تا آنسو» و کتاب دیگری را با نام «شهرت پس از مرگ» که یک اسطوره‌شناسی خیالی برای گذشته‌ی دور زمین است، نوشته ‌است.

تالکین
که بود و چه کرد؟


وی علاقه‌ی وافری به ساخت زبان‌های علمی یا فراساخته داشت. تالکین شاید تنها کسی باشد که 15 زبان ساخته ‌است. او زمانی گفته‌ است که انگیزه‌اش از نگارش کتاب‌های تخیلی‌اش مانند «ارباب حلقه‌ها» این بوده که زبان‌های ساختگی او در آن صحبت شود.

تالکین در سال 1961 توسط دوستش «سی. اس لوییس»، نویسنده‌ی «وقایع‌نگار نارنیا» به هیأت داوران جایزه‌ی نوبل در سوئد معرفی شد، اما این گروه با عضویت افرادی چون «گراهام گرین» و «ای. ام. فورستر» تالکین را از دور رقابت حذف کردند و «ایوو آندریک» را شایسته‌ی دریافت این جایزه‌ی مهم دانستند.طبق اسناد یافت‌شده در آرشیو آکادمی نوبل، دلیل اعطا نشدن جایزه‌ی نوبل ادبیات به تالکین، داستان‌گویی ضعیف او در سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» بوده است.

مجله «تایمز» در سال 2008 این نویسنده انگلیسی را در رتبه‌ی ششم فهرست 50 نویسنده‌ی بزرگ بریتانیایی از سال 1945 تا آن زمان قرار داد. نشریه معروف اقتصادی «فوربز» هم که سالانه اسامی پردرآمدترین چهره‌های سرشناس جهان را اعلام می‌کند، نام تالکین را در پنجمین رتبه‌ی فهرست سال 2009 خود منتشر کرد.این نویسنده‌ی بزرگ در سوم سپتامبر 1973 در سن 81 سالگی بدرود حیات گفت، اما شاهکارهای او با ورود به دنیای سینما نامش را تا ابد زنده نگه داشتند.