وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

انتخاب مناسب ترین کفش برای جلوگیری از چاقی

انتخاب مناسب ترین کفش برای جلوگیری از چاقی
كفش‌های شما خیلی مهم هستند. این كفش‌ها می‌توانند شما را خوش‌پوش‌ و منظم ‌یا بدسلیقه و شلخته نشان دهند اما مسئله فقط این نیست. كفش‌های شما به سلامت‌تان هم ربط دارد. قطعا اوقاتی بوده كه احساس كرده‌اید این کفش‌ها پایتان را یا اصلا كل وجودتان را آزار می‌دهد اما احتمالا نمی‌دانید كه كفش نامناسب می‌تواند بسیاری از ارگان‌های شما –و نه فقط پاهایتان- را آزار دهد. در این بخش فقط می‌خواهیم روی یك نكته خاص متمركز شویم؛ آیا كفش‌ها روی وزن‌ خانم‌ها تاثیر می‌گذارند؟
 
گروهی از متخصصان ارتوپدی به همراه یك دستگاه آنالیزور پیشرفته اسكن كف پا در این مطالعه شركت داشتند. در این مطالعه حسگرهایی به پای خانم‌های شركت‌كننده وصل شد و عملكرد عضلات و مفاصل آنها مورد بررسی قرار ‌گرفت تا مشخص شود در زمان حركت آنها چه استرس‌ها و فشارهایی به مناطق مختلف پای آنها وارد می‌شود. شما در این مطلب می‌توانید نتیجه این تحقیقات همین‌طور توصیه‌هایی از بهترین متخصصان در مورد هر كفش را بخوانید.
 
دمپایی‌ها شما را چاق می‌كنند

پوشیدن دمپایی‌های لای‌انگشتی راه رفتن را سخت می‌كند. با آنها نمی‌توانید زیاد راه بروید یا سریع گام بردارید. نحوه قدم برداشتن با آنها باعث می‌شود كه اندام تحتانی شما زودتر خسته شود. اینگونه شما سعی می‌كنید یا راه نروید یا از اتومبیل استفاده كنید و درنتیجه چاق می‌‌شوید.
 
دمپایی‌های لای‌انگشتی با پای شما چه می‌كند؟

این دمپایی‌ها رویه‌ای ندارند، یعنی فقط یك بخش لاستیكی نازك هستند كه بخشی از آنها بین انگشت شست و سایر انگشتان پای شما قرار می‌گیرند تا پایتان ثابت شود. این نوار لاستیكی باعث می‌شود كه شما نتوانید پایتان را به صورت طبیعی بچرخانید یا خم و راست كنید. برای همین است كه گام برداشتن به‌خصوص گام برداشتن سریع با آنها سخت است. در زمان راه رفتن با این دمپایی‌ها شما تمام انگشتان خودتان را روی زمین می‌گذارید.
 
مطالعات نشان داده افرادی كه این دمپایی‌ها را می‌پوشند فشار بیشتری را در ناحیه كمر، لگن و زانوها تحمل می‌كنند و از طرف دیگر عضلات پشت ساق و رانشان كمتر به كار گرفته می‌شود. دكتر كتی بومن، فوق تخصص بیومدیكال می‌گوید: «افرادی كه از این دمپایی‌ها استفاده می‌كنند برای گرفتن فشار وارده به پایشان از لگن و زانوها استفاده می‌كنند اما در عین حال عضلات پشت‌پا و عضله پشتی ران آنها در گذر زمان ضعیف‌تر می‌شود.»
 
  
نتیجه آزمایشگاهی:
افراد مورد آزمایش قرار گرفته متذكر شدند كه پاهایشان در كفش‌های ورزشی بسیار بیشتر از دمپایی‌های لای‌انگشتی حالت ثبات دارد. نتایج اسكن هم نشان داده كه پای افراد در كفش‌های ورزشی 5/2 برابر دمپایی‌های لای‌انگشتی ثبات دارد. دركل این حالت باعث می‌شود افرادی كه یك سال این دمپایی‌ها را می‌پوشند بین 3 تا 4 كیلوگرم چاق شوند.
 
برای آنكه وضعیت پایتان در این دمپایی‌ها بهتر باشد، سعی كنید از عضلات روی پایتان استفاده كنید. دكتر بومن می‌گوید: «برای کمک به پاهایتان درحالت ایستاده باید پایتان به اندازه عرض شانه باز باشد، سپس یك پا را عقب بگذارید و پای خود را بلند كنید تا روی انگشتان قرار بگیرد، سعی كنید زانوهایتان را صاف نگه دارید و كل بدن شما صاف باشد. نگذارید پاهایتان به سمت خارج بچرخد. اینگونه عضلات روی پایتان را به فعالیت می‌اندازید و باعث تقویت آنها می‌شوید.»
 
برای خرید دمپایی این نکات را در نظر بگیرید
اگر حتما باید دمپایی لای‌انگشتی داشته باشید، سعی كنید یك جفت استاندارد بخرید؛ دمپایی‌ای با انحنای مناسب و برجستگی در ناحیه داخل پا كه شكل پای شما باشد. سعی كنید حتما ارتفاع قسمت پایینی دمپایی زیاد باشد تا بخشی از فشار وارد شده به پای شما را بگیرد. قسمت لای انگشتی هم باید محكم به سایر قسمت‌های دمپایی وصل شده باشد و بازی نكند.
 
پاشنه‌ها چاق‌كننده هستند
 
كفش‌های پاشنه‌ بلند با پای شما چه می‌كنند؟
معلوم است كه قد بلندتر خانم‌ها را خوش‌استیل‌تر می‌كند اما باید بدانید كه استفاده از كفش‌های پاشنه‌بلند نامناسب برای مدت طولانی می‌تواند به سلامت كلی بدن شما آسیب برساند. مطالعه‌ای كه در سال 2011 در دانمارك انجام شد، نشان داد كه چند سال استفاده از كفش‌های پاشنه بلند خطر بیماری اسئوآرتریت (جوش خوردن استخوان‌ها و مفاصل به هم و از كار افتادن آنها) را تا 6برابر افزایش می‌دهد اما این تنها مسئله نیست نتایج بررسی‌های ما را بخوانید.
 
همه مشكلاتی كه برای پای شما پیش می‌آید
 
نتیجه آزمایشگاهی:
تصویر اسكن شده پای خانم‌هایی كه كفش پاشنه‌بلند پوشیده‌اند نشان داد كه در این حالت برای جبران حالت سر پایین انگشتان و فشار وارد بر آنها، عضله‌های چهارسر و عضله پشت لگن به شدت فعالیت می‌كنند تا فشار را از روی نوك انگشتان و زانوی خم شده بردارند. همه اینها موجب می‌شود كه احتمال آسیب‌دیدگی در این گروه افزایش یابد. افزایش فشار به زانوها هم مفصل زانو را آزار داده و احتمال آرتروز در این مفصل را به شدت افزایش می‌دهد. دكتر هاروارد داربرگ، متخصص ارتوپدی در بدفورد می‌گوید: «افزایش فشار روی پاشنه پا و حالت بی‌ثباتی می‌تواند باعث پیچ‌خوردگی مچ پا شود كه بسیار دردناك و آزاردهنده است.
 
درضمن كفش‌های پاشنه بلند باعث می‌شود كه عضلات مچ پا در حالت كوتاه‌تر باشند و اگر استفاده از این كفش‌ها ادامه یابد این كوتاه‌شدگی عضلات به‌طور مشخص زیاد می‌شود. مطالعه‌ای كه در نشریه «اكسپریمنتال بیولوژی» به چاپ رسیده نشان داده كه زنانی كه چندسال اینگونه كفش‌ها را پوشیده‌اند به‌طور متوسط 13درصد از طول عضله‌های مچ پای آنها كاسته شده است. نتیجه اینكه این افراد اگر هركفشی غیر از كفش‌های پاشنه بلند بپوشند اذیت می‌شوند.»
 
خوش‌پوش‌ها چاق می‌شوند
 
نتیجه آزمایشگاهی:
در بررسی‌ها مشخص شد كه خانم‌هایی كه كفش پاشنه بلند می‌پوشند آرام‌تر از خانم‌هایی كه از كفش ورزشی استفاده می‌كنند حركت می‌كنند. در نهایت براساس بررسی‌ها مشخص شد اگر خانمی كه همیشه كفش ورزشی می‌پوشد برای یك سال كفش پاشنه بلند بپوشد درعرض یك سال تا 3كیلوگرم چاق می‌شود.
 
این ورزش‌ها را انجام دهید
دكتر بومن می‌گوید: «اگر كفش پاشنه بلند می‌پوشید هر روز باید مچ پایتان را ورزش دهید.» پیشنهاد او هم این است: پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز كنید و یك توپ یا حوله لوله شده را زیر پای راست‌تان بگذارید سپس پاشنه پایتان را روی زمین قرار دهید. هر زمان كه تعادل داشتید با پای چپ‌تان یك قدم به سمت جلو حركت كنید. سعی كنید لگن‌تان در حال حركت كاملا صاف باشد. سپس 20 تا 30ثانیه در این حالت بمانید و بعد بازگردید و این حركت را برای پای مخالف هم انجام دهید و چندبار تكرار كنید. درضمن بد نیست پس از هربار پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند پاهایتان به‌خصوص مچ پا و تك‌تك انگشتان و عضلات روی پا و ساق را با انگشتان خود ماساژ دهید.
 
  هرچه پاشنه بلندتر، درد بیشتر
 
برای خرید، این نكته‌ها را در نظر بگیرید
طی روز پاها، ورم می‌كنند. پس اگر كفشی در صبح یا ظهر كاملا اندازه پای شما بود ممكن است در شب به شدت پایتان را آزار دهد پس كفشی بخرید كه كمی پایتان در آن راحت باشد. یادتان باشد كه كفشی با پاشنه 5 سانتی‌متری 4درصد و كفشی با پاشنه 8 سانتی‌متری 32درصد فشار وارده برپاها را بیشتر می‌كند.
 
عروسكی‌ها دوست پای شما هستند؟
 
كفش‌های عروسکی با پای شما چه می‌كنند؟
خیلی از خانم‌ها فكر می‌كنند كفش‌های تخت به‌خصوص كفش‌های موسوم به كفش‌‌های عروسكی یا باله از سالم‌ترین كفش‌ها محسوب می‌شوند. اما واقعیت این است كه اینگونه كفش‌ها می‌توانند به اندازه كفش‌های پاشنه بلند آسیب‌رسان باشند. دكتر مگان لیلون، متخصص ارتوپدی در مركز جراحی استخوان و مفاصل شیكاگو می‌گوید: «خیلی از كفش‌های تخت فاقد ساختار حمایتی مناسب از پا هستند.
 
در واقع آنها از لیگامان‌ها و تاندون‌های پا حمایت نمی‌كنند و باعث دردناك شدن پاشنه یا كف پا در زمان راه رفتن می‌شوند. اگر كف پای شما بیش از حد صاف باشد میزان اذیت شدن شما بیشتر خواهد بود. استفاده طولانی‌مدت از این كفش‌ها باعث كشیده شدن عضله‌های روی پا می‌شود، درنهایت استفاده از این كفش‌ها بیماری آزاردهنده‌ای به نام «بلانتارفاسیلیتس» را رقم می‌زند كه درمان آن سخت است. افرادی كه كف پای صاف دارند، اصلا نباید از اینگونه كفش‌ها استفاده كنند.
 
عروسكی‌ها هم چاق‌تان می‌كند
 
نتیجه آزمایشگاهی:
زنانی كه این كفش‌ها را به پا می‌كردند نسبت به زنان كتانی‌پوش 25درصد بیشتر فشار روی پاشنه پای خود تحمل كردند. دركل زنانی كه این كفش‌ها را می‌پوشند پیاده‌روی زیادی ندارند و در انتهای یك سال بین یك تا 2كیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌كنند.
ورزش‌هایی كه پایتان را نجات می‌دهد:
دكتر بومن می‌گوید: « اگر این نوع كفش‌ها را می‌پوشید باید عضلات روی پاها و كناره‌های پا را تقویت كنید. یكی از اقدامات مفید برای شما انجام این ورزش است: سعی كنید شست پایتان را بدون اینكه سایر انگشتان شما تكان بخورد بالا ببرید. ممكن است در آغاز نتوانید این كار را انجام دهید اما با تمرین موفق به این كار خواهید شد. زمانی كه توانستید این كار را انجام دهید شست پایتان را به طرف بالا و سایر انگشتان‌تان را به سمت پایین حركت دهید و این حركت را چندبار تكرار كنید. سپس سعی كنید كه شست پایتان را از بقیه انگشتانتان دور كنید و سپس نزدیك كنید و این حركت را هم چندبار انجام دهید.
 
یكی دیگر از كارهایی كه می‌توانید انجام دهید این است كه با پای برهنه در خانه یا در محل‌های تمیز و مطمئن با سرعت زیاد قدم بزنید اینگونه عضلات روی پایتان و تاندون‌های رو و زیر پاهایتان بسیار تقویت خواهند شد.
نكته: اگر شیفته كفش‌های عروسكی و باله هستید، مهم‌ترین كاری كه باید انجام دهید این است كه یك كفی مناسب طبی براساس نوع پایتان در آنها بگذارید. اگر از دستگاه اسكن پا استفاده كنید نتیجه به شما خواهد گفت كه دقیقا چه نوع کفی مناسب پای شماست. اما اگر این امكان را ندارید می‌توانید پای خود را روی یك ورق كاربن بگذارید و سپس آن را روی یك كاغذ سفید بگذارید. اگر تصویر تمام پای شما روی كاغذ بود یعنی كف پایتان صاف است اما اگر فقط تصویر بخشی از انگشتان و پاشنه پای شما روی كاغذ بود این به آن معناست كه باید كفی با قوس كم برای پایتان بخرید.
 
كفش‌های لاغری با پای شما چه می‌كنند؟
كفش‌های موسوم به «كفش‌های لاغری» یا «كفش‌های پررنگ» (toning shoe) می‌توانند باعث افزایش حركت عضلات و درنتیجه افزایش مصرف كالری در بدن حتی بدون انجام فعالیت فیزیكی شوند و درنهایت فرد را لاغر می‌كنند. ادعای سازندگان اینگونه كفش‌ها از برندهای مختلف این است كه با استفاده از آنها طی یك سال می‌توانید بین 4 تا 18 كیلوگرم لاغر شوید. هرچند متخصصان می‌گویند این كفش‌ها حداكثر می‌توانند بین یك تا 5 كیلوگرم در سال از وزن افراد بكاهند. اما آیا این كفش‌ها مضرات و خطراتی هم دارند؟
 
 پاهایتان كج می‌شود…
دكتر رابرستون لی، فوق‌تخصص بیماری‌های پا در كلیولند می‌گوید: «كف سخت اینگونه كفش‌ها باعث می‌شود كه انحنای كف پا در حالت طبیعی نباشد و آرام آرام انحنای طبیعی و قوس كف پا حالت تخت پیدا كند كه این باعث درد و آزار پا می‌شود. درضمن این حالت می‌تواند باعث تغییر حالت پاها شود زیرا در زمان راه رفتن اینگونه پاها به سمت داخل می‌چرخند و آرام‌آرام منحرف و كج می‌شوند.» جالب است بدانید كه در آزمایش انجام شده میزان فعالیت عضلات لگن و ران در افرادی كه اینگونه كفش‌ها را می‌پوشیدند كمتر از افرادی بود كه كفش‌های ورزشی عادی به پا می‌كردند. در واقع این آزمایش مشخص كرد كه میزان كالری‌سوزی در افرادی كه اینگونه كفش‌ها را به پا می‌كنند خیلی بیشتر از كسانی نیست كه كفش‌های ورزشی معمولی می‌پوشند.
 
 برای خرید، این نكته‌ها را درنظر بگیرید:
حتما سعی كنید كه كفش‌های لاغری كه می‌خرید از برندهای استاندارد باشد، اگر می‌توانید كفی‌های مناسب را در این كفش‌ها بگذارید تا كف پایتان در آنها زیاد تحت فشار نباشد. دكتر لی می‌گوید: «وقتی این كفش‌ها را می‌خرید آنها را برای تمام روز نپوشید در روزهای اول فقط چندساعت آنها را بپوشید تا كم‌كم پایتان به آنها عادت كند… به صدای بدنتان گوش دهید یعنی اگر دیدید كه حتی با یكی، دو ساعت پوشیدن این كفش‌ها دچار درد پا، خستگی بیش از حد پاها یا درد زانو و كمر می‌شوید سعی كنید از پوشیدن این كفش‌ها صرف‌نظر كنید و كفشی بپوشید كه با پایتان دوست است.»
برای آنكه پاهایتان در این كفش‌ها آسیب نبیند باید بدانید كه این كفش‌ها حالت ثبات معمول را از شما می‌گیرد و ممكن است باعث پیچ‌خوردگی و آسیب مچ پای شما شود. برای آنكه از این خطر دور بمانید می‌توانید از این تمرین استفاده كنید: با پای برهنه بایستید، سپس یك پای خود را بالا ببرید، زانوها را صاف نگه دارید و سعی كنید وزن‌تان روی مچ پا باشد. 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس در پای مقابل این حركت را تكرار كنید. اگر این حركت را زیاد تكرار كنید می‌توانید 60ثانیه هم روی یك پا بایستید و قدرت پاهایتان را بیشتر كنید.