وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

 

به گزارش ایران ناز بانوی ایرانی که توانست در عرصه بین المللی برای قایقرانی ایران مقام کسب کند و راهی المپیک نیز شد تا الگویی باشد برای زنان ایرانی در عرصه ورزش. قهرمانی آسیا دیگر رویای دختران ایران نیست. سپتامبر 2017 بانوان پاروزن ایران, در نبردی نابرابر با تیم هاي چین, کره جنوبی, قزاقستان و دیگر مدعیان قهرمانی آسیا همۀ را پشت سر گذاشتند تا طوفانی در آب هاي آرام تایلند برپا کنند.

 

تیم روئینگ دو نفره سبک وزن بانوان با ترکیب نازنین رحمانی و مریم امیدی, اولین مدال تاریخ این رشته که دست بر قضا خوشرنگ ترین مدال هم بود به چنگ آورد. اکنون در روزگاری که آب دریاچه آزادی هم ته کشیده هست «!» نازنین رحمانی از وضعیت دهشتناک اردوی تیم هاي ملی قایقرانی ایران و حماسه اي که با دست خالی خلق شد, میگوید;

 

صحبتی که اگر تا اتمام آن در کنار ما بمانید, به عظمت این حماسه پی می‌برید.تیم روئینگ دو نفره سبک وزن بانوان دست به کار بزرگی زد و قهرمان آسیا شد; خبری که ورزشی هاي ایران با شنیدنش از شادی شوکه شدند, چه اتفاقی در آب هاي آرام پاتایا افتاد؟

 

* بله, این اولین مدال تیمی دو نفره سبک وزن بود که نصیب دختران ایران شد و چقدر خوشحالیم از اینکه خوشرنگ ترین مدال را کسب کردیم. در روئینگ چهار نفره تیمی هم گرچه پیش از این مدال نقره داشتیم اما در پاتایا به مقام قهرمانی و نشان طلا رسیدیم.

 

خدا را شکر اولین سکوی ما در آسیا بالاترین بود. خوشحالم مردم را خوشحال کردیم و واقعا این خاطره شیرین هرگز از ذهن مان پاک نمی‌شود. درمورد اتفاقی هم که شما می‌گویید, پاسخش یک نام هست: نیکولا جیوگا, سرمربی رومانیایی تیم هاي ملی قایقرانی ایران که بی تردید این رشته را متحول کرده هست.

 

نه تنها شما بلکه خودمان هم فکر نمیکردیم طلا بگیریم, اما همه ي دیدید تیمی که هیچ گاه حتی سهمیه المپیک را هم نگرفته بود, قهرمان آسیا شد, آن هم در دو نفره سبک وزن که ماده بسیار دشواری هست و مدعیان فراوانی هم دارد.

 

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

 

جیوگا تمرینات خاصی را در حکم کار شما قرار داده بود؟

گفتگو با نازنین رحمانی بانوی قهرمان قایقرانی آسیا

* او با تمریناتش جادو کرد. جیوگا جادوگر قایقرانی دنیاست. دو ماه تمرینات طاقت فرسا و بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. ایران ناز در این مدت, یک روز در بین تست ماکزیمم می دادیم و حتی هفته پایان هر روز این تست از ما گرفته می شد; ضمن اینکه ما روزی 40 کیلومتر پارو می زدیم. تمرینات که به اتمام رسید, جیوگا جادوی اصلی اش را به کار گرفت.

 

چه جادویی؟

* به ما گفت شما قهرمان آسیا می‌شوید.

اینکه فقط یک جمله هست!

* نه; این فقط یک جمله نیست. ما خواب قهرمانی آسیا را هم نمیدیدیم. احتمالاً بزرگترین آرزوی ما مقام سوم و مدال برنز بود اما وقتی جیوگا آن طور با ما کار کرد و آن حرف ها را زد, نیروی اراده وجودمان را تسخیر کرد. وقتی قهرمان شدیم همه ي رقیبان ما تعجب کردند.ایران ناز  آن ها یقین نمی‌کردند قایقرانی ایران چنین پیشرفتی داشته باشد. انها از ما می پرسیدند چه کار کردید که اکنون قهرمان شدید. حتی مسئولان قایقرانی برخی کشورها به جیوگا توصیه کار دادند.

 

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

 

جیوگا که قصد رفتن از ایران را ندارد؟

* فکر نمی‌کنم. ما تا بازی هاي آسیایی جاکارتا با جیوگا قرارداد داریم. او هم یک مربی حرفه اي و پایبند به اصول کارش هست; گرچه به نظر می‌رسد اگر درخشش قایقرانی ایران تداوم داشته باشد, فکر میکنم تا المپیک 2020 جیوگا در ایران باقی بماند و با تیم ما کار کند.گویا در فینال لاین «خط قایقرانی» بسیار خوبی نصیب شما شد. این موضوع هم در قهرمانی روئینگ دو نفره بانوان تاثیر داشت؟

 

* بی تردید هم‌چنین بود, اما این رخداد باید می افتاد. طبق قانون, از آنجا که من و مریم «امیدی» در مقدماتی برترین نتیجه را کسب کرده بودیم, باید در لاین وسط و در برترین موقعیت قرار می‌گرفتیم. این رخداد هم یکی از عوامل موفقیت ما شد.اگر این طور هست, چرا تیم روئینگ سنگین وزن ایران که در مقدماتی به مقام اولیه رسید, در رقابت فینال به لاین ششم رفت؟!

 

* بله. درست میگویید اما قرار گرفتن ما در لاین 6 آن رقابت به علت وزن قایق مان بود! وزن قایق سنگین وزن ما یک کیلو کمتر از استاندارد اکثر بود و به همین علت, لاین ششم برای تیم سنگین وزن ما در نظر گرفته شد. رقابت در آن وضعیت بسیار سخت هست. وقتی در چنین خطی پارو میزنید, موج دیگر پاروزنان مدام به سمت قایق شما رانده می‌شود و این رخداد تاثیر زیادی روی کیفیت کار پاروزنان دارد, اما ما در آن رقابت هم قهرمان شدیم.

 

انگار برای قایق هاي تیم پسران هم رویدادها عجیب غریبی افتاده بود, درست هست؟* بله! قایق تیم روئینگ سنگین وزن مردان ما 13 کیلو از استاندارد اکثر بود و حتی پاروزنان ما در آن جا نمی شدند! این رخداد بر روحیه همه ي اعضای تیم تاثیر منفی گذاشت.خب, سنگینی قایق پسران ما که نباید روی روحیه دختران تاثیر بگذارد!

 

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

 

* «می‌خندد» ما یک تیم بودیم و هستیم; همۀ ما یک خانواده بودیم و مگر می شد ناراحتی بچه ها روی ما تاثیر نگذارد؟ به هر حال, خدا را شکر همۀ چیز را شکست دادیم و قهرمان شدیم.فیلم رقابت فینال شما در روئینگ سبک وزن, درست مثل یک فیلم سینمایی بود. آنجا, آن روز در پاتایا شما ابتدای مسابقه عقب افتادید و در ادامه ناگهان همه ي را گرفتید. این تاکتیک جیوگا بود؟

 

* این رخداد در دور مقدماتی هم افتاد. قایق ها همه ي ابتدای مسابقه محکم استارت زدند ولی ما آرام بودیم و در ادامه آن ها را گرفتیم. در فینال هم این رخداد تکرار شد; ابتدا عقب افتادیم و بعد وارد مسیر شدیم و رقابت را جبران کردیم. به 1500 متر که رسیده بودیم, تیم کره جنوبی تلاش زیادی کرد تا در کورس با ما بماند اما انها تحلیل رفته بودند و ما با شایستگی قهرمان قاره کهن شدیم.

 

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

 

این رخداد کمتر در روئینگ میوفتد, قبول دارید ریسک کردید؟ * حق با شماست. ما ریسک کردیم! ریسکی که پاسخ داد و پیروز بود.

 

اردوی تیم شما پیش از مسابقات آسیایی تایلند در ابهر برگزار شد. علت انتخاب این شهر چه بود؟

* تیم ما در روئینگ دو هزار متر رقابت می‌کند اما در پیست دریاچه آزادی فقط می توانستیم هزار متر پارو بزنیم. برای همین به ابهر رفتیم تا در پشت سد تنفر ورس تمرین کنیم. همه ي وقت مجبوریم گذشته از مسابقات پشت سدها تمرین کنیم; گرچه در ابهر هم خیلی به ما سخت گذشت; ساده‌ترین امکانات را در آن اردو نداشتیم. آب آشامیدنی آنجا نبود و آب گرم هم برای استحمام وجود نداشت!از دریاچه آزادی گفتگو کردید. چه بلایی سر این دریاچه آمده و چرا آب آن این روزها این قدر کم شده هست؟

 

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

 

* بله, بدبختانه این بار اول نیست که دریاچه آزادی دچار چنین وضعی می‌شود. هر سال صدای پای پاییز که می‌آید این رخداد میوفتد. از تایلند که برگشتیم اوضاعش را دیدم. اصلا وضع خوبی ندارد. دریاچه آزادی برای تمرین ما حداقل باید سه متر گودی داشته باشد اما بچه هاي تیم کانوی کانادایی به ما گفتند

 

زمان تمرین در این دریاچه پاروهای شان به کف زمین میخورد! بدبختانه حتی یک پیست استاندارد برای روئینگ نداریم. بدبختانه نگاه مسئولان به قایقرانی عمده عمیق نیست. این در حالی هست که قایقرانی پس از دوومیدانی, پرمدال ترین ورزش جهان در المپیک ها به تعداد می‌آید.

 

پس از قهرمانی در آسیا, مسئولان استان کرمانشاه از شما پشتیبانی کردند؟

* نه, هیچ حمایتی نمی‌شوم. هیچ پاداش و تشویقی برای من در نظر گرفته نشد. هیئت قایقرانی استان فقط زمانی که من در مسابقه اي کاپ میگیرم با من تماس میگیرند و میگویند بیا کاپ را تحویل هیئت بده! وزارت ورزش هم دستمزد ما را سالانه می‌دهد; به این ترتیب, پایان سال دستمزد قهرمانی در آسیا را میگیریم.

 

بدبختانه فدراسیون هم هر چند ماه یکبار دستمزد ناچیز ما را میدهد. دستمزد من 500 هزار تومان هست که چند ماه می گذرد تا بخشی از دستمزد هاي عقب افتاده ما را بدهند. جدیداً هم گفتند وضعیت مالی خوبی نداریم. ما دانشجو هستیم و باید شهریه بپردازیم.

 

بانوی ایرانی قهرمان قایقرانی آسیا (عکس)

 

بار پشتیبانی از ما فقط روی دوش خانواده مان هست. حتی مکمل هاي ما را هم خانواده هاي مان فراهم سازی میکنند. تک تک بچه هایي که وارد ورزش روئینگ می‌شوند, به علت عشقی هست که به این ورزش دارند. روئینگ در قایقرانی هم بدترین شرایط را بین دیگر ماده ها دارد. ما 12 ماه سال در اردو هستیم و چند روز بعد هم باید اردوی بازی هاي آسیایی جاکارتا را نخست کنیم.

 

با این سختی ها, قول مدالِ بازی هاي آسیایی جاکارتا را می‌دهید؟

* بله, ما می‌مانیم و با همه ي چیز می جنگیم. در جاکارتا همۀ تیم ها با همه قوا به رقابت می‌پردازند و ما هم انشاء الله برای برترین نتیجه به اندونزی میرویم.