وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

باورهای غلط در مورد پیشگیری سرطان

باورهای غلط در مورد پیشگیری سرطان

باورهای غلط در مورد پیشگیری سرطان

 

در این قسمت شما را با باورهای درست و غلط سرطان آشنا میکنیم حتما تعجب خواهید کرد اگر بدانید یک سری از باورها و عادت‌هایی که تاکنون تصور می‌کردید در پیشگیر از سرطان موثرند در واقع اینگونه نیستند.بیماران سرطانی معمولا کمبود ویتامین D دارند و به همین دلیل دانشمندان به دنبال این بودند که آیا مصرف مکمل ویتامین D می‌تواند در برابر سرطان از ما محافظت کند یا نه.

 

اما مطالعه‌ای که روی 2300 زن یائسه سالم انجام شد نشان داد بعد از چهار سال آنهایی که مکمل ویتامین D3 و کلسیم مصرف کرده بودند، ریسک ابتلا به سرطان در آنها کاهش نیافته بود. این یافته‌ها در مطالعه‌ای بزرگتر نیز تائید شد.

 

محققان طی پنج سال، بیش از 25000 بزرگسال سالم را مورد پیگیری قرار دادند و دریافتند ویتامین D نسبت به دارونما، عملکرد بهتری در پیشگیری از سرطان یا مرگ‌های مرتبط با سرطان نداشته است.

 

مصرف مکمل روغن ماهی

در بررسی‌هایی که روی 25000 فرد سالم انجام شد محققان می‌خواستند بدانند آیا اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند در برابر سرطان تهاجمی از ما محافظت کنند. بعد از پنج سال آنها دریافتند هیچ تفاوت قابل توجهی از جهت آمار سرطان میان افرادی که مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند و آنهایی که از این مکمل استفاده نکرده بودند وجود نداشت.

 

مصرف مکمل ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و به همین علت دانشمندان این سوال برای‌شان مطرح شده بود که آیا ممکن است این ویتامین بتواند در پیشگیری از سرطان عملکردی داشته باشد. 14600 فرد سالم به مدت 10 سال، ویتامین E، ویتامین C و یا دارونما مصرف کردند و وضعیت سلامتی‌شان به مدت 4 سال بعد پیگیری و کنترل شد و نتایج نشان داد هیچکدام از این ویتامین‌ها نتوانسته بودند در برابر سرطان پروستات یا هر نوع سرطان دیگری از این افراد محافظت کنند.

 

خوردن غذاهای ارگانیک

آنهایی که به سالم بودن غذاهایی که می‌خورند بسیار اهمیت می‌دهند احتمالا به تیترهای خبری که گزارش می‌کنند در تحقیقات انجام شده ارتباط غذاهای ارگانیک با کاهش نرخ سرطان ثابت شده است بسیار علاقه مندند. حدود 69000 بزرگسال فرانسوی گزارش دادند که چقدر غذای ارگانیک مصرف می‌کنند و پژوهشگران بررسی کردند که چند نفر از آنها دچار سرطان شدند.

 

بعد از هفت سال پیگیری، نتایج نشان داد هر چه افراد بیشتر غذای ارگانیک مصرف کرده بودند، ریسک سرطان‌شان پایین‌تر بود. این نتیجه به اندازه کافی امیدوارکننده است اما در مورد همه‌ی افراد صدق نمی‌کند.

 

ریسک سرطان در مصرف کننده‌های غذای ارگانیک در میان مردان، جوانان و یا افرادی که به طور کلی تغذیه‌ی با کیفیتی داشتند تغییری نکرده بود.مطالعه‌ی بزرگ دیگری نیز نتوانسته بود ارتباطی میان تعداد دفعات مصرف غذای ارگانیک و ریسک سرطان پیدا کند.

 

چکاپ‌های پزشکی

اینکه پزشک‌تان انواع تست‌های تشخیصی سرطان را برای‌تان انجام دهد باعث نمی‌شود جلوی بروز این بیماری را در اولین مرحله‌ی آن بگیرید. هرچند چکاپ‌هایی مانند تست سرطان سینه در زنان 50 سال به بالا، سرطان تخمدان در زنان زیر 65 سال، سرطان کولورکتال در افراد 50 تا 75 سال و سرطان ریه در سیگاریهای 55 تا 80 سال به پزشکان کمک می‌کند درمان بیماری را زودتر شروع کنند اما این موضوع لزوما در مورد انواع دیگر سرطان‌ها صادق نیست. مگر اینکه ریسک فاکتورهایی داشته باشید یا علائمی در شما بروز کرده باشد.

 

نوشیدن شراب قرمز

کارشناسان عقیده دارند نوشیدن الکل نباید تبدیل به عادتی به بهانه‌ی سلامتی شود. هر چند رزوراتول موجود در شراب قرمز که یک آنتی اکسیدان است در برابر سرطان خاصیت محافظت کنندگی دارد اما کارشناسان می‌گویند دلیل نمی‌شود چراغ سبزی برای نوشیدن شراب باشد.

 

مطالعات نشان داده‌اند آنهایی که شراب قرمز می‌نوشند در برابر سرطان پروستات، سرطان تخمدان و یا سرطان کولورکتال مصون نیستند. به طور کلی حتی مقدار کم تا متوسط از الکل می‌تواند ریسک سرطان را تا حدودی افزایش بدهد.

 

ننوشیدن قهوه

عده‌ای از افرادی که عادت به نوشیدن قهوه دارند ممکن است گاهی نگران این بشوند که مبادا قهوه ریسک ابتلا به سرطان را در آنها بالا ببرد. دانه‌های قهوه وقتی که برشته می‌شوند ماده‌ای شیمیایی و تقریبا سرطانزا به نام آکریلامید تشکیل می‌شود،

 

اما میزان آن خیلی پایین‌تر از آنی است که خطرناک باشد. در سال 2016 بررسی روی 31 مطالعه صورت گرفت که معلوم کرد هر چه افراد بیشتر قهوه بنوشند، ریسک مرگ‌شان در اثر سرطان پایین‌تر خواهد آمد، البته به این شرط که سیگار نکشند.

 

داشتن رژیم غذایی قلیایی

خون به طور طبیعی از جهت معیار pH به سمت قلیایی بودن تمایل دارد ( ضد اسیدی بودن) و شواهد نشان می‌دهند سلول‌های سرطانی در محیط‌های اسیدی پیدا می‌شوند. این دو فاکتور منجر شده

 

این ادعا بوجود بیاید که داشتن رژیم غذایی قلیایی و اجتناب از غذاهای بسیار اسیدی مانند قند، فرآورده‌های شیری، میوه‌ها و گندم می‌تواند جلوی رشد تومور سرطانی را بگیرد. اما تاکنون هیچ آزمایش و تحقیقی نتوانسته ارتباطی میان رژیم‌های غذایی قلیایی و جلوگیری از سرطان پیدا کند.

 

یک دلیل آن این است که ظاهرا این سلول‌های سرطانی هستند که محیط اسیدی درست می‌کنند و عکس آن صادق نیست. چیزی که شما می‌خورید تاثیر چندانی روی سطح pH خون‌تان ندارد زیرا بدن شما در حفظ تعادل اسید و باز، کارش را به درستی انجام می‌دهد. ضمنا رژیم غذایی بسیار قلیایی می‌تواند اسیدیته‌ی بزاق دهان و ادرار را تغییر دهد که ارتباطی به پیشگیری از سرطان ندارد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره