وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان گروه ایران ناز. تعداد زیادی از تیتراژهای تلویزیونی در ماه رمضان بوده اند که بسیار شنیده شدند و سال هاي بعد از آن نیز هنوز در یاد مردم ماندگار بودند.ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی و عبادت در برابر خداوند هست و تلویزیون نیز سعی دارد با برنامه‌هاي ویژه در راستای تقویت فضای معنوی این ماه مبارک بکوشد. در ماه رمضان برنامه‌هاي مختلفی از جمله ویژه برنامه‌ها، مستندها، سخنرانی‌ها و همین طور سریال‌هاي تلویزیونی از شبکه‌هاي گوناگون اکران می شود که در بعضی از این برنامه‌ها لزوم اجرای یک یا چند قطعه موسیقی برای تکمیل کردن فضای برنامه احساس می شود.

 

به همین موجب از شروع دهه 80، موسیقی‌هاي مناسبتی مختلفی در برنامه‌هاي تلویزیونی ویژه ماه رمضان اجرا شد که ضمن کمک کردن به دیده شدن برنامه، هر کدام به طور جداگانه و خارج از فضای برنامه و سریال نیز طرفداران بسیاری پیدا کردند. در سال‌هاي ابتدایی دهه 80 معمولاً فقط دو یا سه قطعه موسیقی مناسبتی در ماه رمضان اکران می‌شد اما در سال‌هاي جدید شمار این قطعات به بیش از 10 قطعه رسیده که این امر نشان از اهمیت و تأثیرگذاری موسیقی در مباحث معنوی و اجتماعی دارد.

 

عده‌اي گمان میکنند خواندن یک قطعه برای یک برنامه تلویزیونی در ماه رمضان مانند خواندن تیتراژهای بدون مناسبت هست اما کار خوانندگان سرشناس نشان داده که خیلی از آن‌ها در خواندن تیتراژهای مناسبتی پیروز نبوده‌اند چون با همان تفکر و بینش تک آهنگ‌هاي خود وارد مبحث ساخت یک تیتراژ مربوط به ماه رمضان رفتند.

 

طی دو دهه جدید، خوانندگانی چون احسان‌ خواجه‌امیری، مجید اخشابی، محمد علیزاده، محسن یگانه، مهدی یراحی و فرزاد فرزین موفقیت خود را در این عرصه نشان داده‌اند و بعضی از خوانندگان مطرح نیز همچون محسن چاوشی علیرغم خواندن تیتراژهای پیروز در برنامه‌هاي دیگر، تا کنون تیتراژ رمضانی نخوانده‌اند.

 

اکنون نیز در ماه مبارک رمضان هستیم و قطعاً در سال جاری نیز برنامه‌هاي متعددی وجود دارند که در آن‌ها از صدای خوانندگان فعال موسیقی کشور بهره گیری خواهد شد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر قطعاتی که در دو دهه جدید بعنوان تیتراژ سریال‌هاي تلویزیونی ویژه ماه رمضان و یا تیتراژ ویژه‌برنامه‌هایي چون “ماه عسل” یا “شهر باران” اجرا شده‌اند و هر کدام به قطعاتی شناخته شده و تأثیرگذار تبدیل شده‌اند:

 

برای آخرین بار، میوه ممنوعه و مادرانه – احسان خواجه‌امیری

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

احسان‌ خواجه‌ امیری که همراه با علی لهراسبی رکورددار اجرای تیتراژهای تلویزیونی هست، طی یک دهه جدید برای برنامه‌هاي مناسبتی ماه رمضان چند قطعه بسیار مفید را اجرا کرده هست. این خواننده برای نخستین بار در سال 84 تیتراژ سریال “برای آخرین بار” را اجرا کرد و به موفقیت رسید. او سپس سال 86 تیتراژ سریال “میوه ممنوعه” به کارگردانی حسن فتحی را خواند.

 

که آن تیتراژ نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت. وی سال بعد تیتراژ سریال “مانند هیچکس” را خواند و در سال 89 نیز در یک همکاری دیگر با حسن فتحی، تیتراژ سریال “در مسیر زاینده‌رود” را اجرا کرد که مورد استقبال مفید مخاطبان قرار گرفت. در ادامه تیتراژهای رمضانی خواجه‌امیری، این خواننده در سال 92 دو قطعه “به دادم برس” و “شب سرمه” را برای سریال “مادرانه” اجرا کرد. خواجه‌امیری در سال 94 نیز تیتراژ پایانی برنامه “ماه عسل” را اجرا کرد که گرچه عمده با استقبال خوبی مواجه نشد.

 

شهر باران، هوات‌ُ کردم و برادر – محمد علیزاده

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

محمد علیزاده از جمله تیتراژخوان‌هاي پیروز تلویزیونی هست که در ماه‌ مبارک رمضان‌ نیز تیتراژهای مناسبتی خوبی اجرا می کند. نخستین تیتراژ رمضانی پیروز این خواننده در ویژه برنامه “شهر باران” شبکه یک سیما صورت گرفت که وی در سال 90 ترانه‌اي از مجید صالحی را با آهنگسازی بهنام کریمی اجرا کرد و تنظیم این قطعه نیز برعهده بهروز صفاریان بود. گرچه علیزاده یک سال قبل تیتراژ برنامه “ماه عسل” را هم اجرا کرده بود. در سال 92 نیز علیزاده قطعه بسیار پیروز “هوات‌ُ کردم” را با ترانه محمد کاظمی و تنظیم میلاد ترابی برای سریال “خروس” اجرا کرد که همچنان یکی از قطعات پرطرفدار این خواننده هست.

 

علیزاده سال قبل هم دو تیتراژ ویژه ماه رمضان اجرا کرد، اولیه تیتراژ سریال “برادر” با ترانه مهرزاد امیرخانی و تنظیم معین راهبر که این قطعه نیز به یک اثر هیت تبدیل شد و مخاطبان تلویزیون آن را تیتراژ برتر ماه رمضان در سال 95 گزینه کردند و دوم، قطعه‌اي ویژه شب‌هاي قدر برای برنامه “ماه عسل” که گرچه عمده پیروز نشد.

 

منو درگیر خودت کن و هر چی تو بخوای – محسن یگانه

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

منو درگیر خودت کن” نخستین و شاید پیروز‌ترین تیتراژ تلویزیونی برنامه “ماه عسل” بود که در سال 86 توسط محسن یگانه اجرا شد. این قطعه همچنان که به معرفی برنامه ماه عسل کمک کرد، برای نخستین بار صدای محسن یگانه را به طور در تلویزیون به گوش مردم رساند که آن قطعه همچنان پیروز‌ترین اثر برای خواننده مطرح پاپ هست

 

که تقریباً به جز آن قطعه، دیگر در اساس تیتراژخوانی پیروز نبوده هست. ترانه “منو درگیر خودت کن” را روزبه بمانی سروده و آهنگسازی آن را هم خود محسن یگانه انجام داده هست. این خواننده در سال 95 نیز یکبار دیگر تیتراژ برنامه ماه عسل را این‌بار با قطعه‌اي تحت عنوان “هر چی تو بخوای” اجرا کرد که به نسبت اثر 9 سال پیش خود به موفقیت آنچنانی نرسید.یگانه برای دومین تیتراژ مناسبتی خود در ماه رمضان هم به سراغ روزبه بمانی رفت و ترانه‌اي را از این ترانه‌سرا اجرا کرد که بعنوان تیتراژ آغازین برنامه “ماه عسل” به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

 

پنجمین خورشید – علیرضا افتخاری

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

سریال “پنجمین خورشید” در سال 88 از شبکه سوم سیما اکران شد که تیتراژ آن را علیرضا افتخاری خواند. این سریال که در زمان خودش به محبوبیت بالایی رسید، ساخته علیرضا افخمی هست. در این سریال علیرضا افتخاری قطعه‌اي را با آهنگسازی پیروز ارجمند اجرا کرد که با استقبال خوبی مواجه شد.نام این قطعه “خوشه جهان” بود. از آن‌جایی که در سال 88 هیچ خواننده دیگری برای ماه مبارک رمضان قطعه‌اي منتشر نکرد، قطعه “خوشه جهان” در معرض دقت بیشتری قرار گرفت.

 

گمگشته و متهم گریخت – مجید اخشابی

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

مجید اخشابی یکی دیگر از خوانندگان پر کار ماه رمضان هست که به نوعی تیتراژ نخستین سریال نوین ماه رمضان را در سال 80 اجرا کرد. سریال “گمگشته” به کارگردانی رامبد جوان و اجرای مجید اخشابی بسیار مورد دقت قرار گرفت. در این سریال، اخشابی قطعه‌اي را بر اساس شعری از علی معلم اجرا کرد.اخشابی سپس در سال 83 نیز یک قطعه دیگر را با شعری از علی معلم این‌بار برای سریال پرطرفدار “متهم گریخت” به کارگردانی رضا عطاران اجرا کرد. “یک وجب خاک” هم نام سریالی هست که در سال 86 در ماه رمضان اکران شد و اخشابی تیتراژ آن را با آهنگسازی حمیدرضا صدری اجرا کرد.

 

هوای تو، هر جای دنیایی، سازش – مهدی یراحی

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

مهدی یراحی از جمله خوانندگانی هست که بخشی از محبوبیت خود را به تیتراژهای مناسبتی ماه رمضان مدیون هست. این خواننده در سال 88 با قطعه “هوای تو” برای برنامه ماه عسل به محبوبیت رسید و پس از آن مجموعه اولش را کلید زد. یراحی سپس چند قطعه دیگر نیز برای برنامه احسان علیخانی اجرا کرد.اثر “هر جای دنیایی دلم اونجاست”

 

با ترانه‌اي از روزبه بمانی یکی از این آثار پیروز هست که مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفت. همین طور وی قطعه “سازش” را هم بر اساس همان الگوی پیانو محور “هر جای دنیایی دلم اونجاست” برای ماه عسل اجرا کرد که آن اثر نیز با بازخوردهای خوبی مواجه شد. همه ي ترانه‌هایي که یراحی در ماه رمضان اجرا کرده

 

از سروده‌هاي بمانی میباشند و جنس موسیقی یراحی طوری هست که این آثار بعنوان حسن ختام برنامه اکران می شود و آثار پر انرژی‌تر سایر خوانندگان بعنوان تیتراژ ابتدایی قرار میگیرد. یراحی سال قبل نیز یک قطعه برای تیتراژ پایانی برنامه “ماه عسل” اجرا کرد که در قسمت اولیه برنامه همه ي منتظر شنیدنش بودند اما در نهایت مجوز اکران نگرفت و یراحی آن را به صورت اینترنتی اکران کرد.

 

تکیه بر باد – محمد اصفهانی

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

پزشک محمد اصفهانی تیتراژخوان بسیار خوبی هست که کارنامه هنری وی در تلویزیون حکایت از این ماجرا دارد. این خواننده در سال 90 تیتراژ سریال مناسبتی “تکیه بر باد” را اجرا کرد که استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمد. “تکیه بر باد” قطعه‌اي از ساخته‌هاي مهدی یغمایی آهنگساز و خواننده پاپ هست که خودش هم یکبار تیتراژ مجموعه ماه عسل را خوانده. همین طور ترانه این اثر نیز از سروده‌هاي روزبه بمانی هست و بهروز صفاریان هم بعنوان تنظیم‌کننده در این قطعه حضور دارد.

 

نگران منی – مرتضی پاشایی

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

“نگران منی” یکی از آخرین آثار پرطرفدار مرتضی پاشایی بود که چند ماه پیش از درگذشت این خواننده پاپ بعنوان تیتراژ برنامه “ماه عسل” به روی آنتن شبکه 3 رفت و آن قدر محبوبیت پیدا کرد که در مراسم خاکسپاری پاشایی نیز به زمزمه طرفدارانش تبدیل شد. برای این قطعه یک ویدئویی نیز تدارک دیده شد

 

که مرتضی پاشایی در آن با استایل جدید خود پس از شیمی‌درمانی حاضر شد و از آن‌جایی که محتوای اثر نیز خیلی به اوضاع جسمی و روحی پاشایی شبیه بود، “نگران منی” یکی از تیتراژهای پیروز مجموعه ماه عسل را رقم زد. ترانه این قطعه را مهرزاد امیرخانی سروده، آهنگسازی آن را پاشایی انجام داده و معین راهبر نیز بعنوان تنظیم‌کننده و میکس و مسترینگ در این قطعه حضور داشته هست.

 

ماه عسل – فرزاد فرزین

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

فرزاد فرزین در سال 92 خواننده تیتراژ ابتدایی برنامه “ماه عسل” بود که قطعه او به یکی از آثار محبوبش تبدیل شد و همچنان هم در کنسرت‌هایش بیشترین درخواست را برای اجرا دارد. این خواننده پاپ که سابقه چند همکاری دیگر را هم با علیخانی دارد، بالأخره در سال 92 به آن‌چه که از این همکاری می خواست رسید و یک قطعه هیت را از خود به جای گذاشت. قطعه “ماه عسل” نیز از سروده‌هاي روزبه بمانی هست و ملودی آن را فرزاد فرزین ساخته. همین طور مهران خلیلی بعنوان تنظیم‌کننده و آرش پاکزاد بعنوان مهندس صدا در این قطعه حضور داشته‌اند.

 

ملکوت و دودکش – رضا صادقی

 

تیتراژهای زیبا از سال های قبل در ماه مبارک

 

رضا صادقی نیز تجربه چند تیتراژ مفید ویژه ماه رمضان را در تلویزیون دارد. این خواننده در سال 89 قطعه‌اي پیروز را برای سریال “ملکوت” به کارگردانی محمدرضا آهنج اجرا کرد که این اثر بسیار مورد استقبال قرار گرفت، به خصوص آن‌که فضایی مناسب ماه رمضان و همین طور مناسب با خود سریال داشت.او همین طور در سال 92 نیز چند قطعه را برای سریال “دودکش” اجرا کرد که در این میان تیتراژ پایانی سریال که درون‌مایه‌ اجتماعی داشت،

 

با موفقیت بسیار بالایی مواجه شد. صادقی به جز این قطعات، چند اثر دیگر نیز در ماه رمضان اجرا کرده که تیتراژ برنامه شهر باران یکی از آن‌هاست ولی در بین آثار ویژه ماه رمضان وی، ملکوت و دودکش اکثر مورد دقت قرار گرفتند.همین طور شهاب رمضان، سعید شهروز، قاسم افشار، امیرحسین مدرس، حامد زمانی، مهدی یغمایی، امیرعلی بهادری، بهروز صفاریان، مهدی احمدوند، حجت اشرف‌زاده، بهنام صفوی و بنیامین بهادری سایر خوانندگانی میباشند که تیتراژهای ویژه برنامه‌ها و سریال‌هاي مناسبتی ماه رمضان را اجرا کرده‌اند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره