وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهبود سرفه کودکان با مصرف این ماده غذایی

بهبود سرفه کودکان با مصرف این ماده غذایی
در این مطالعه نزدیک به 300 کودک 5-1 ساله مراجعه‌کننده به درمانگاه‌های کودکان به دلیل عفونت‌های تنفسی فوقانی، به صورت تصادفی تحت درمان با یک دوز 10 گرمی عسل (عسل اوکالیپتوس، عسل مرکبات یا عسل خانواده لابیاتا [گیاهانی مثل آویشن و نعناع و رزماری]) یا دارونما طی 30 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب قرار گرفتند. قبل از انجام مطالعه و سپس در روز بعد از درمان، پرسش‌نامه‌ای توسط والدین پر شد.

در مقایسه با وضعیت پایه، علایم سرفه و کیفیت خواب هم در دریافت‌کنندگان عسل و هم در گروه دارونما به صورت معنی‌داری بهبود نشان می‌داد. با این حال، این بهبود در دریافت‌کنندگان عسل بیشتر بود. عوارض جانبی بین دو گروه تفاوتی نداشت.

 
پژوهشگران این فرضیه را مطرح کردند که شباهت فیبرهای ایجادکننده مزه شیرین با فیبرهای کنترل‌کننده سرفه، ممکن است باعث این اثر ضد سرفه شده باشد. نتیجه‌گیری این محققان این بود: «بر اساس این مطالعه، در کودکان بالای یک سال، عسل را می‌توان به عنوان یک درمان موثر و بی‌خطر برای سرفه شبانه مد نظر قرار داد.»

رهنمود: در کنار این توصیه همواره این هشدار را نیز باید قرار داد: از مصرف داروهای ضد سرفه بدون نسخه حاوی عسل در کودکان کم‌سن باید پرهیز گردد و به کودکان زیر یک سال نیز به دلیل خطر بوتولیسم هرگز نباید عسل داده شود.