وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهترین میمون سلفی باز در دنیا (عکس)

بهترین میمون سلفی باز در دنیا (عکس)

بهترین میمون سلفی باز در دنیا (عکس)

 

به گزارش ایران ناز میمون سلفی بگیر چهره سال , بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران موسوم به «پتا» عنوان «چهره سال» را به «ناروتو» معروف به «میمون سلفی بگیر» داد.عکس خندان ناروتو توجه اعضای بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران را جلب کرد و آن ها تصمیم گرفتند عنوان «چهره سال» را به این حیوان بدهند.ناروتو یک بوزینه کاکل دار از جزایر سولاوسی، اندونزی است. این میمون در سال 2011 با استفاده از دوربین «دیوید اسلیتر»، عکاس طبیعت از خود عکس گرفت و از آن پس بود که به شهرت رسید.

 

بهترین میمون سلفی باز در دنیا (عکس)

 

اسلیتر نیز از این عکس هزاران پوند به دست آورد.این در حالی بود که بنیاد حامی حیوانات اعلام کرد حق مالکیت عکس برای ناروتو است و عواید آن نیز باید به این میمون تعلق بگیرد. اسلیتر نیز در دفاع از خود گفت:مدت زمان زیادی را برای آموزش میمون های کاکل دار صرف کرده تا حین گرفتن دوربین به سمت خود دکمه شاتر را فشار دهند! در نهایت،دو طرف پیش از صدور حکم نهایی به توافق رسیدند.

 

طبق این توافق عکاس پذیرفت 25 درصد از درآمد های حاصل از این تصویر و تصاویر دیگری که از حیوانات گرفته را به جمعیت های حافظ حقوق حیوانات بدهد.بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران یک سازمان آمریکایی حامی حقوق جانوران است که در ویرجینیا قرار دارد.ماجراهای میمون سلفی باز و حق کپی رایتیک میمون سیاه و خندان که البته در فهرست گونه های در خطر انقراض قرار دارد یکی از جنجالی ترین سلفی های دنیا را گرفته است.

 

به گزارش جام جم آنلاین، یک حیوان چگونه می تواند از خود سلفی بگیرد. این را باید از یک عکاس مشهور به نام دیو اسلتر پرسید.اسلتر شش سال پیش در پارک ملی جنگلی اندونزی و در گرمای 45 درجه مشغول عکاسی از میمون ها بوده است. او تجهیزات مختلفی از عکاسی به دنبال خود داشته است. یک میمون سیاه کاکل دار در آن ماجراجویی عکاس آمریکایی باعث می شود تا بزرگ ترین جنجال کپی رایت آن هم بر سر یک سلفی رقم بخورد.

 

بهترین میمون سلفی باز در دنیا (عکس)

 

این عکاس حیات وحش اکنون با بنیاد جهانی مسئول دانشنامه ویکی پدیا وارد جنگ حقوقی کپی رایت شده است. او در جریان پروژه عکاسی خود در اندونزی متوجه می شود میمون های سیاه کاکل دار این جنگل بدون ترس به او و تجهیزاتش نزدیک می شوند. در جریان این سه روز وقتی یک بار دیوید اسلا تر دوربینش را تنظیم کرده بود، یکی از میمون ها که روبه لنز قرار داشته دستش را دراز کرده و در همان حال از خودش یک سلفی پرتره گرفته است. عکسی که حالا طبق تعاریف نوعی سلفی به شمار می آید و از قضا سلفی جالب و پرخواهانی هم از آب درآمده است.

 

دیوید اسلا تر بعد ها نسخه های متعددی از این عکس پرطرفدار را به قیمت 2000 پوند می فروشد ولی از زمانی که وبسایت پرمخاطب ویکی پدیا میمون را مالک اصلی عکس اعلام می کند و عکس را به عنوان جزوئی از مالکیت عمومی به شمار آورده کسی حاضر به خریدن اصل عکس از عکاس نشده است.

 

به گزارش ایران ناز اکنون دیوید اسلا تر معترض است که اگر چه عکس را خود میمون گرفته ولی چون او مالک دوربین و تنظیم کننده آن است بنابراین کپی رایت عکس به او تعلق دارد و اقدام سایت ویکی پدیا ناقض قانون کپی رایت است و عمومی شدن عکس به او ضرر مالی رسانده است.

 

بهترین میمون سلفی باز در دنیا (عکس)

 

ولی از آن طرف ویکی مدیا یا نهاد اداره کننده ویکی پدیا معتقد است مالک عکس کسی است که دکمه شا تر را فشار داده و چون او یک میمون است و قانون کپی رایت هم فقط شامل انسان ها می شود بنابراین، این قانون درباره این عکس مصداق ندارد و این سلفی حیوانی در اصل اثری متعلق به عموم مردم است و کپی رایت شخصی ندارد.از همان زمان بود که دیوید اسلا تر از ویکی پدیا خواست این عکس را از عکاس خریداری یا کلا از روی وبسایتش حذف کند

 

ولی مدیران ویکی پدیا محکم سر حرفشان ایستاده اند و این سلفی جنجالی را فاقد حق رایت شخصی می دانند. به هر حال از آن زمان تاکنون نسخه های مختلفی از سلفی این میمون خندان با برش ها و زوایای چرخش مختلف در حال دست به دست شدن در اینترنت است. جنگ حقوقی بین این عکاس حیات وحش و ویکی پدیا ادامه دارد.

 

بهترین میمون سلفی باز در دنیا (عکس)