وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تاریخچه ی بسیار زیبای اعتكاف

تاریخچه ی بسیار زیبای اعتكاف
اعتكاف در قبل از اسلام در بین ادیان الهی وجود داشته و اسلام نیز حكم آنرا تنفیذ كرده است. با نگاهی به آیات قرآن كریم كه ارزشمندترین و متقنترین صُحُف تاریخ بشریت می‏باشد در می‏یابیم كه اعتكاف در بین پیامبران و ادیان الهی جایگاه ویژه‏ای داشته است. در مجموع چند بار ماده عكف در قرآن مجید آمده است كه نشان ازاهمیت این سنت حسنه دار؛ مانند:
 
سوره های اعراف آیه 138، طه آیه‏های 91و97، انبیاء آیه 52، شعرا آیه 71، حج آیه 25، بقره آیه های 125و187. حضرت باریتعالی در قرآن كریم خطاب به حضرت ابراهیم و اسماعیل فرمان می‏دهد كه: «و (به خاطر بیاورید) هنگامی كه خانه كعبه را محل بازگشت و مركز امن و امان برای مردم قرار دادیم و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب كنید و ما به ابراهیم و اسماعیل امر كردیم كه: خانه مرا برای طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان، پاك و پاكیزه كنید و تمیز باشید.»

«از این آیه می‏توان چنین استنباط نمود كه در شریعت حضرت ابراهیم (ع)، عبادتی به نام اعتكاف یا با نامی به همین معنی وجود داشته است و خداوند متعال در ضمن این آیه می‏فرماید: «ما ابراهیم و اسماعیل را مأمور كردیم تا خانه كعبه را برای معتكفان پاكیزه وآماده سازند». شاید بتوان نزدیكترین نوع اعتكاف را به اعتكافی كه در شریعت اسلامی وجود دارد همین اعتكاف دانست چرا كه در خانه خدا یعنی مسجد برگزار می‏شده است. در كتب مقدّسی چون تورات و انجیل یا عهد قدیم و جدید نیز می‏توان علامات و اشاراتی بر مراسم یا عباداتی ملازم با خلوت نشینی و جدایی از اجتماع پیدا كرده اما آنچه كه به طور وضوح در آیین مسیحیت، رواج پیدا نمود و در ظاهر، امری شبیه به اعتكاف است مسأله رهبانیت می‏باشد.

رهبانیت به معنی خلوت نشینی، گوشه‏گیری و پرهیز از دنیا و پرداختن به عبادت و امور اخروی، همچون خدمت به مریضان صعب‏العلاج و امثال آن می باشد. یكی از رایج‏ترین آداب و مناسك آیین مسیحیت به شمار می‏رود. قرآن كریم نیز به این مطلب اشاره فرموده و اجمالاً این كار مسیحیان را تأیید می‏فرماید: «…و جعلنا فی قلوب الذین اتبعوه رافة

 
و رحمة و رهبانیة ابتدعوها ما كتبناها علیهم الا ابتغاء رضوان الله فمارعوها حق رعایتها فاتینا الذین امنوا منهم اجرهم وكثیر منهم فاسقون؛ ترجمه: و در دل كسانی كه از او عیسی ‏بن مریم (ع) پیروی كردند نرمی و مهربانی و رهبانیتی كه خود بدعت گذاشتند قرار دادیم ما آنرا برآنها واجب ننمودیم ولی خودشان برای بدست آوردن رضای خدا آن را قرار دادند ولی آن چنان كه باید آن را رعایت ننمودند و از آنها بسیاری به راه فسق و تبهكاری شتافتند».

پس همانگونه كه از این آیه كریمه استفاده می‏شود مسأله رهبانیت از تعالیم حضرت مسیح (ع) نبوده (اگر چه زمینه پرهیز از دنیا و زُهد گرایی در آیین آن حضرت وجود داشته است) ولی گروهی از مسیحیان به خاطر رضای خدا ترك دنیا كرده به آن روی آوردند قرآن نیز چنین كاری را رد نمی‏كند. ولی می‏فرماید: «متأسفانه همان سنتی را كه خودشان ایجاد نموده بودند پاس نداشتند.»

«در ذكر قصّه حضرت موسی نیز به مواعد40 روزه ای بر می خوریم كه حكایت از نوعی اعتكاف در وعده گاه كوه طور از حضرت موسی در محضر حضرت ربوبی انجام می شود و باز می تواند به عنوان مویّدی بر اعتكاف اسلامی مرسوم ما باشد ».شیخ بهایی در اشعار خویش به همین نكته اشاره ای دارد :رفتم به درصومعه عابد و زاهد دیدم همه را پیش رخت راكع و ساجد در میكده رهبانم ودرصومعه عابد گه معتكف دیرم و گه ساكن مسجد یعنی كه تو را می طلبم خانه به خانه