وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تفاوت رفتارهای دختر و پسر در کودکی

تفاوت رفتارهای دختر و پسر در کودکی

تفاوت رفتارهای دختر و پسر در کودکی

 

به گزارش ایران ناز والدینی که به تازگی دارای فرزند دختر یا پسر شده اند شاید آشنایی زیادی با تفاوت های رفتاری کودک دختر و پسر با یکدیگر نداشته باشند و کودکان خود را با کودک دیگری مقایسه کنند ما در این مطلب سعی داریم شما را با تفاوت های دختر وپسر و حقایقی درباره ی آنها آشنا کنیم .براساس نتایج تحقیقات منتشرشده، تفاوت های بسیاری حتی در دوران جنینی بین دختران و پسران وجود دارد. یکی از این تفاوت ها که از همان اوایل قبل از تولد کودک دیده شده، مربوط به رابطه نیمکره مغز چپ و راست است.

 

در پسران ارتباطات کمتری بین قسمت های راست و چپ مغز وجود دارد در حالی که این ارتباط در کودکان دختر، سریع تر و زود تر اتفاق می افتد و به همین دلیل است که نوزادان دختر، سریع تر خود را با محیط جدید زندگی شان هماهنگ می کنند ولی نوزادان پسر این مهارت هماهنگی را کمی دیر تر و به مرور در مراحل مختلف رشد می آموزند. بنابر همین تفاوت ها، مطالعات نشان می دهد بعد ها پسران در برخورد با انواع خاصی از مسائل مانند امتحانات هجایی یا جدول کلمات فقط از یک طرف مغزشان استفاده می کنند در حالی که دختر ها از هر دو طرف مغز استفاده می کنند.

 

از سوی دیگر دختران تازه متولد شده با علاقه و اشتیاق بیشتری به تماشای اشیای اطراف خود می پردازند اما نوزاد پسر خیلی زود علاقه شان را به تصاویر و نقوش از دست می دهند و برای تحریک علایق بصری آن ها به زمان بیشتری نیاز است که گاهی تا 7 ماهگی هم طول می کشد. بعد از آن نیز تا 6 سالگی هیچ چیز از نگاه تیزبین دختران به راحتی مخفی نمی ماند اما پسران نگاهی کلی به محیط پیرامون خود دارند.

 

درواقع این تفاوت، زیست شناختی است که دختران و پسران از بدو تولد در رشد جسمانی و رفتاری خود متفاوت هستند. برای همین نباید از آموزه های قالبی در تربیت کودک استفاده کرد. بهترین کمک این است کاری کنیم تا کودکانمان طبیعی بزرگ شوند و مهارت های خود را نشان دهند.عروسک برای دخترتان، توپ برای پسرتان!

 

پژوهش ها در این زمینه چه حقایقی را در مورد واقعیت های جنسیتی کودکان و وسایل بازی آنها نشان می دهند؟چرا وقتی که به کودکان دختر و پسر 18 ماهه تصاویری از عروسک و ماشین نشان می دهیم، دخترها به طور طبیعی به سمت عکس عروسک و پسرها به سمت عکس ماشین جذب می شوند؟

 

او یک پسر است!
اگر یک فرزند پسر در خانه دارید، حتما می دانید که پسرها جنب وجوش را دوست دارند، اما در عین حال بسیار عاطفی تر از آن چیزی هستند که دیگران فکر می کنند. مهم ترین ویژگی های آنها به قرار زیر است:

 

حرکت را دوست دارند
طبق نظرات روانشناسان، پسرها ترجیح می دهند که نظاره گر حرکت های مکانیکی باشند. به راحتی از مشاهده رفتارهای یک کودک دوازده ماهه می توان جنسیت او را حدس زد.پسرها مهارت زیادتری در دنبال کردن چیزهای متحرک دارند و در تشخیص قوانین حرکتی دو ماه جلوتر از دخترها هستند.

 

جنب وجوش را دوست دارند
همه ما این جملات قدیمی را شنیده ایم که «دخترها سخنگوترند و پسرها پر جنب وجوش تر»، ولی این جمله و جملات مشابه تا پنجاه درصد صحت دارد؛ زیرا دخترها و پسرها تقریباً در یک مرحله رشد به مهارت های اصلی حرکتی دست می یابند، ولی در عین حال در زمان حرکت پیچ و تاب و جنب وجوش بیشتری دارند.

 

بسیار عاطفی تر از آن چیزی هستند که نشان می دهند
برخی شواهد و تحقیقات نشان می دهند که پسرها نسبت به آن چیزی که اغلب مردم تصور می کنند، بسیار عاطفی تر و احساساتی ترند.

 

جمعیت را دوست دارند
پسرها دوست دارند به چهره افراد نگاه کنند.آنها جمع را به فرد ترجیح می دهند.

 

نترس هستند
پسرها در مقایسه با دخترها ترس را دیرتر ابراز می کنند. براساس پژوهش های به عمل آمده از کودکان 12-13 ماهه، پسرها نسبت به دخترها در برابر عوامل تحریک کننده و صداهای بلند واکنش و ترس کمتری از خود نشان می دهند.

 

وقتی مادر هنگام نزدیک شدن پسر دوازده ماهه خود به یک اسباب بازی، چهره اش را تغییر داده و ترسناک نشان می دهد، توجهی به مادر نمی کند و آن اسباب بازی را برمی دارد، ولی با تکرار همین موقعیت در برابر دخترها، حرکت آنها برای برداشتن اسباب بازی کندتر می شود.

 

او یک دختر است!
تربیت یک بانوی کوچک! برای این منظور باید از هم اکنون با نوزادتان گپ بزنید. نوزادان دختر سریع تر از نوزادان پسر با شما تماس چشمی برقرار می کنند.آنها نخستین کلمات را سریع تر بیان می دارند و زودتر با شما ارتباط برقرار می کنند. مهم ترین ویژگی های آنها به قرار زیر است:

 

برای تقلید کردن ساخته شده اند
در سه سال نخست زندگی، دخترها بسیار تقلید می کنند. براساس پژوهشی که سال گذشته در این زمینه به عمل آمده کودکان دختر در مقایسه با کودکان پسر در تقلید از حرکت دادن انگشتان بسیار موفق ترند.

 

در تکان دادن دست ها و استفاده از آنها مهارت بیشتری دارند
کودکان دختر، در انجام کارهای حرکتی نسبت به پسرها، زودتر پیشرفت می کنند. این مهارت تا دوران پیش دبستانی ادامه دارد و آنها همچنان از پسرها در این زمینه سبقت می گیرند.
دخترها به سرعت اسباب بازی ها و وسایل شان را با هم قاطی کرده و آنها را دستکاری می کنند. همچنین نوشتن و نقاشی کشیدن را سریع تر شروع می کنند و لوازم آشپزخانه مثل قاشق و چنگال را راحت تر مورد استفاده قرار می دهند.

 

شنونده های بهتری هستند
پژوهش های اخیر نشان می دهد دخترها در مقایسه با پسرها بهتر می توانند برخی صداها را به برخی صداهای دیگر ترجیح دهند.اگر یک جغجغه را به صدا درآورید، تفاوتی بین واکنش یک دختر و یک پسر (نوزاد) نمی بینید، ولی وقتی که صحبت می کنید، نوزادان دختر اشتیاق بیشتری به شنیدن صحبت ها و صدای شما نشان می دهند.

 

ارتباط رودر رو با دیگران را دوست دارند
دخترها بیشتر از پسرها از تماس های چشمی لذت می برند و بسیار جذب چهره افراد می شوند، به خصوص خانم ها. آنها مهارت بیشتری در درک بیانات و جملات عاطفی و احساسی دارند. ظرفیت نوزادان دختر در تشخیص آنچه که چهره ها نشان می دهند، بالاتر است.

 

سریع تر به حرف زدن می افتند
کودکان دختر خیلی زودتر از پسرها شروع به نشان دادن و انجام برخی حرکات فیزیکی مثل بای بای کردن می کنند.آنها هر آنچه را که شما می گویید، سریع تر می فهمند و درک می کنند و زودتر شروع به حرف زدن می کنند (دخترها معمولا در دوازده ماهگی حرف می زنند و پسرها در چهارده ماهگی) و البته بیشتر از کودکان پسر نیز حرف می زنند.

 

ایران ناز دخترها در شانزده ماهگی بیشتر از 100 کلمه می گویند؛ در حالی که کودکان پسر در شانزده ماهگی، کمتر از 30 کلمه می گویند.این فاصله در سال های بعد جبران می شود تا جائی که در 2/5 سالگی هر دوی آنها تقریباً قادرند تا 500 کلمه را بگویند.

 

همه چیز آبی یا صورتی نیست
قبل از آنکه از خانه خارج شوید و برای کودکتان خرید کنید، به این نکات کمی فکر کنید:یک نوزاد در ابتدا یک نوزاد است و در مرحله بعدی یک کودک دختر یا پسر است.تمام علایق کودکان را در نظر بگیرید و بیشتر از جنسیت آنها به شخصیت شان اهمیت دهید.

 

تفاوت رفتارهای دختر و پسر در کودکی

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره