وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جنجال لباس شنای زنان مسلمان در فرانسه (عکس)

جنجال لباس شنای زنان مسلمان در فرانسه (عکس)

جنجال لباس شنای زنان مسلمان در فرانسه (عکس)

 

لباس باز و نیمه برهنه زنان غیر مسلمان بیکینی نام دارد اما زنان مسلمان از لباسی پوشیده به نام بورکینی برای شنا در فضای آزاد استفاده میکنند. در پی اعلام یک پارک آبی در فرانسه، مبنی بر اختصاص یک روز به زنان مسلمانی که از لباس شنای کاملا پوشیده استفاده میکنند، سیلی از انتقادات و اعتراضات از سوی شخصیت ها و گروه های راست گرای فرانسه به راه افتاده است.

 

جنجال لباس شنای زنان مسلمان در فرانسه (عکس)

 

یک انجمن زنان موسوم به «اسمایل 13» سازماندهنده این رویداد در یک پارک آبی در شهر مارسی در جنوب فرانسه است. طبق اطلاعیه این گروه، این پارک آبی در روز 17 سپتامبر تنها پذیرای بانوانی است که از لباس شنای پوشیده موسوم به «بورکینی» استفاده می کنند. گویا در این روز تنها به پسران خردسال زیر 10 سال اجازه ورود به مجموعه داده خواهد شد.

 

مارسی حدود 220000 مسلمان را در خود جای داده است.اما با اعلام این خبر، بسیاری از سیاستمداران راست گرا، واکنش های منفی نشان دادند. «فلورین فلیپو»، مشاور سابق رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی، ماری لو پن، در این رابطه گفت: ” این نوع رویدادها باید ممنوع شود، چرا که می تواند باعث ناهنجاری اجتماعی شود!”

 

«استفان راویه»، شهردار دو ناحیه از مارسی که خود یک راست گرای افراطی است، می گوید:” این رویداد ثابت می کند که برخلاف گفته های اطمینان بخش سران جامعه مسلمان، شمار معینی از مسلمان ها تصمیم دارند خود را از مدل جمهوری ما جدا کنند و در بیرون از جامعه ما قرار بگیرند.”

 

«والری بویر»، از حزب راست میانه جمهوری خواه، و دیگر شهردار یکی از نواحی مارسی هم نظری مشابه دارد: ” پذیرفتن این به اصطلاح «مدل» به معنای قبول قوم گرایی در جامعه ماست.”

 

جنجال لباس شنای زنان مسلمان در فرانسه (عکس)

 

سناتور «میشل آمیل»، شهردار حومه شمالی شهر مارسی، که این پارک آبی در آن واقع است، اعلام کرده که با جدیت دنبال ممنوع کردن این رویداد است.همچنین، مقام اصلی شهر مارسی، «ژان کلو گودَن»، شهردار این شهر، در توئیتر خود نوشت که همواره مخالف قوم گرایی در جامعه بوده است، ” ما باید با هرگونه دسته بندی در جامعه خود مبارزه کنیم.”

 

اما این اقدام سازمان «اسمایل 13» مدافعانی هم در بین مقامات فرانسوی دارد. برای مکثال، سناتور «سامیه غالی»، از حزب سوسیالیست، که خود تبار الجزایری دارد، معتقد است:” این یک مجادله نالازم است و تنها موجب انحراف ما از نبرد اصلی(مبارزه با افراط گرایی) می شود….نباید عدم رواداری وارد عرصه های دیگر شود.”

 

«پاتریک منوسی»، دیگر سیاستمدار فرانسوی هم در فیسبوک خود چنین نظر داد: ” شنا کردن با بدن پوشیده- آیا خلاف قانون است؟ نه. اختصاصی کردن یک مکان، مجاز است. این فقط یک جنجال ضدمسلمانان است.”

 

جنجال لباس شنای زنان مسلمان در فرانسه (عکس)

 

فرانسه نخستین کشور اروپایی است که پوشیدن روبنده توسط زنان مسلمان را در مکان های عمومی ممنوع کرده است. اما پوشیدن حجاب اسلامی در مکان های عمومی منع قانونی ندارد. البته لازم به ذکر است که حجاب اسلامی در دانشگاه ها و مدارس فرانسوی، طبق قانون ممنوعیت حمل نمادهای مذهبی در مدارس، ممنوع است.

 

مضاف بر این که، با تشدید جو اسلام هراسی در جامعه لائیک فرانسه، یافتن شغل و فعالیت های اجتماعی برای زنان محجبه روز به روز دشوارتر می شود. تخمین زده میشود که فقط حدود 2000 زن از جامعه 5 میلیون نفری مسلمانان کشور فرانسه از روبنده استفاده میکنند.