وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

حکم مراجع در مورد کشیدن سیگار در ماه مبارک

حکم مراجع در مورد کشیدن سیگار در ماه مبارک

حکم مراجع در مورد کشیدن سیگار در ماه مبارک

 

در مورد سیگار کشیدن بهترین کار مراجعه به مراجع تقلید است به گزارش ایران ناز مسأله ابطال یا عدم ابطال روزه ماه مبارک رمضان برای افراد سیگاری موضوعی است که همواره مورد پرسش مقلدان از مراجع عظام تقلید بوده است که در ذیل برخی فتواها را منتشر می‎کنیم.

 

حکم مراجع در مورد کشیدن سیگار در ماه مبارک

 

مقام معظم رهبری
سؤال: من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می‎کنم که تندخو نباشم نمی‎توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده‎ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می‎‏برم، تکلیف من چیست؟ج: روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید.

 

آیت‎الله نوری همدانی
(مساله1602) روزه‎دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می‎شود و نیز بنابر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند.
(مساله1603) اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه اطمینان داشته که به حلق نمی‎رسد روزه‎اش صحیح است.

 

آیت‎الله سیستانی
پرسش: سیگار کشیدن در حال روزه، روزه باطل است ؟
پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی
احتیاط واجب را این دانسته‌اند که روزه‌دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند.

 

آیت‎الله صافی
س. آیا کشیدن سیگار و استعمال قلیان، مبطل روزه است؟
ج. بنابراحتیاط واجب، روزه‌دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند. والله العالم؛ وی تأکید دارد: « اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمى‌کند، ولى تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارک ترک شود»

 

آیت‎الله زنجانی
حکم استعمال دخانیات در ماه رمضان چیست؟
پاسخ: به‌صورت علنی حرام و در غیر این صورت هم بنابر احتیاط برای روزه‌دار جایز نیست.

 

آیت‎الله وحید خراسانی
س:آیا سیگار روزه را باطل می‌کند یا خیر (برای کسی که 25سال به سیگار اعتیاد دارد)
ج) بنابراحتیاط واجب روزه را باطل می‎کند ولی اگر کسی این کار را انجام داد واجب است در بقیه روز از مفطرات (چیزهایی که روزه را باطل می‎کند) پرهیز کند و قضاء و کفاره بنابر احتیاط بر او واجب می‎شود.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره