وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

از خواص جالب سیب زمینی چه می دانید؟

از خواص جالب سیب زمینی چه می دانید؟

به گزارش ایران ناز سیب زمینی یکی از سبزیجات نشاسته ای محسوب می شود چون حاوی میزان زیادی آمیدون (همان نشاسته) است. این ماده غذایی منبع خوب کربوهیدرات های پیچیده (کمپلکس) است و ویتامین C زیادی به بدن می رساند. روش پخت و مصرف آن در دریافت مواد مغذی و همچنین جذب

 

نشاسته آن نقش زیادی دارد. سیب زمینی حدود 77 درصد آب دارد در حالی که آب موجود در سبزیجات سبز به 90 درصد نیز می رسد. میزان کربوهیدرات این ماده غذایی 3 تا 5 برابر بیشتر از سبزیجات تازه دیگر است. این کربوهیدرات ها نیز از نشاسته (90 درصد) و میزان کمی گلوکز، ساکاروز و فروکتوز تشکیل می شود.

 

از خواص جالب سیب زمینی چه می دانید؟

 

اگر سیب زمینی آب پز یا در فر آماده شود عاری از چربی خواهد بود. کربوهیدرات های موجود در این ماده غذایی جزو مواد انرژی زای آن هستند. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن را تشکیل می دهند و باید حدود نیمی از کالری دریافتی روزانه را تأمین کنند. مزیت سیب زمینی این است که علاوه بر دارا بودن کربوهیدرات ها حاوی میزان زیادی ریزمغذی است.

 

سیب زمینی حاوی میزان کمی پروتئین است یعنی در هر 180 گرم سیب زمینی آبپز حدود 3 گرم پروتئین وجود دارد و کمتر از 10 درصد نیاز یک فرد بزرگسال را تأمین می کند. با این حال این ماده غذایی منبع خوب لیزین و تریپتوفان بوده و به همراه تخم مرغ به عنوان یک منبع پروتئین های باکیفیت بسیار مغذی خواهد بود.

 

از خواص جالب سیب زمینی چه می دانید؟

 

سیب زمینی حاوی میزان زیادی فیبر است که احساس سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و در عملکرد خوب دستگاه گوارش نقش دارند. هر سهم 180 گرمی سیب زمینی آب پز 3 گرم فیبر به بدن می رساند که بیش از 10 درصد نیاز روزانه را تأمین می کند.سیب زمینی حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم است و در عین حال منیزیم و آهن کمی نیز دارد.

 

پتاسیم در عملکردهای مختلف بدن به ویژه در عملکرد عضلات و انقباض های عضلانی، انتقال واکنش های عصبی و تنظیم فشار خون نقش دارندبرخی افراد سیب زمینی پخته شده را به همراه پوست میل می کنند که در این صورت فیبر بیشتری وارد بدنشان می شود. با این حال توصیه می کنیم از خوردن پوست سیب زمینی هایی که تغییر رنگ داده یا لک دار هستند خودداری کنید.

 

از خواص جالب سیب زمینی چه می دانید؟

 

لکه های سبز نشان دهنده وجود گلیکوآلکالوئیدها مانند آلفا سولانین هستند که برای سلامتی مضر هستند به خصوص اگر به میزان زیادی جذب شوند. بخش کمی از نشاسته موجود در سیب زمینی در حین گوارش باقی می ماند که به آن نشاسته مقاوم گفته می شود. این اتفاق به خصوص زمانی که سیب زمینی پخته شده به صورت سرد به عنوان مثال داخل سالاد مصرف می شود رخ می دهد.

 

نشاسته مقاوم مانند فیبرهای غذایی در بدن عمل می کنند و می توانند به کنترل قند و میزان چربی خون کمک کنند.سیب زمینی را منبع خوب و افتخارآمیز ویتامین C بدانید. هر یک عدد سیب زمینی متوسط آب پز شده (180 گرم) حاوی حدود 10 میلی گرم از این ویتامین است که یک هشتم نیاز روزانه بدن یک فرد بزرگسال را تأمین می کند. سیب زمینی های تازه دو برابر این میزان ویتامین C دارند.