وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خونخوار مدرسه رو یعنی چه؟

خونخوار مدرسه رو یعنی چه؟
شپش، انگلی خارجی و اجباری است، خارجی یعنی به بخش های بیرونی بدن میزبان مانند پوست یا مو می چسبد و اجباری یعنی بدون میزبانش که احتمال دارد پرنده یا پستاندار باشد نمی تواند زندگی کند چون باید از خون او تغذیه کند. این انگل، خونخوار است و وقتی بالغ شود در طول 2 ماه زندگی اش، روزی 4 تا 6 تخم می گذارد.

شایع ترین نوع شپش در مدارس « شپش سر » است که صرفاً از انسان به انسان منتقل می شود. تخم های شپش را از نظر علمی «نیت» و در عرف عمومی «رشک» می نامند. این تخم ها از نظر رنگ و اندازه تا حدی شبیه شوره سر است. تخم های شپش را با چشم غیرمسلح هم می توانید ببینید و برای تمیز دادن شان از شوره سر کافیست دقت کنید که آیا از سر می ریزند یا نه؛ چراکه شوره، پوست مرده سر است که در طول زمان از آن جدا می شود اما تخم شپش به ساقه مو می چسبد و نمی ریزد.

یکی از علائم شایع ابتلا به شپش، خارش شدید سر و ورم کردن غدد لنفاوی پس سر و پشت گوش است که همزمان با تولد شپش های بالغ رخ می دهد و بعد از آن، شپش ها آنقدر زیاد می شوند که دیگر تشخیص شان روی سر دشوار نیست. با این حال در برخی مواقع هم آلوده شدن به شپش سر، تا مدت ها علائمی همچون خارش ندارد.

سم پاشی مدارس بی فایده است


دکتر حسین معصومی اصل، رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا و عفونت های بیمارستانی، شیوع  شپش در مدارس کشور را تأیید می کند اما توضیح می دهد که  این نوع شپش، حتی در مدارس کشورهای پیشرفته هم بویژه در مقطع دبستان دیده می شود. بر اساس آمارهایی که این مسئول ارائه می دهد در کشور ما هم این آلودگی در میان دانش آموزان دبستانی و راهنمایی شایع تر است و دختران بیشتر از پسران به آن مبتلا می شوند
 
به طوری که از هر 10 نفر دانش آموز مبتلا به شپش سر در ایران ، 9 نفر دختر و 1 نفر پسر است. او به مردم اطمینان می دهد که شپش سر، گرچه عوارضی دارد، اما جزو انگل های ناقل بیماری نیست اما « شپش تن» که بیشتر در درز لباس ها زندگی می کند، در مناطق با وضعیت بهداشتی بسیار بد دیده می شود و ناقل بیماری هایی مانند تیفوس است.

مسئول کشوری مبارزه با شپش شرح می دهد که  شپش سر از انسان به انسان منتقل می شود و به همین علت سم پاشی مدارس هنگام شیوع آن فایده ای ندارد و مهارش نمی کند و علاوه بر این شایعه ها درباره این که علت شیوعش در مدارس، نگهداری حیوانات اهلی در خانه است هم صحیح نیست چرا که شپش سر، فقط انسان را به عنوان میزبان می پسندد.


به گفته او، در صورت مشاهده شپش روی سر، به جای استفاده از روش های سنتی بهتر است بلافاصله فرد را به پزشک معالج ارجاع دهیم و دانش آموزان آلوده، 24 ساعت پس از درمان، می توانند به مدرسه برگردند اما به هر حال مسئولان مدارس باید بدانند که حتی مشاهده یک مورد آلودگی به شپش سر در یک کلاس، زنگ خطری است که به آنها می فهماند باید همه دانش آموزان کلاس معاینه شوند.