وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دلایل سقوط قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر چیست؟!

دلایل سقوط قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر چیست؟!
هنوز از یاد نرفته است که  چند هفته پیش روند قیمت دلار و سکه  همچنان پله های صعود را می پیمود  و هیچ چیز یارای متوقف کردن ان نبود. بعد از انتخابات اما قیمت سکه و ارزدر حال سقوط است و نوید روزهای خوش برای اقتصاد کشور را میدهد.درآخرین روز کاری هفته گذشته، اهالی چهارراه استانبول بعد از مدت‌ها دلار را به قیمت 3200‌تومان دیدند.
 
این نرخ اگرچه دیری نپایید و باز به نزدیکی‌های 3300‌تومان جهید اما رکوردی جدید در بازار ارز محسوب میشود. هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به زیر یک‌میلیون و 200 هزار‌تومان رسید و بر عدد یک‌میلیون و 171هزار‌تومان ایستاد. صرافان چهارراه استانبول دلار را تحت‌تاثیر همان هیجاناتی می‌دانند که با انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور، کل کشور را دربرگرفت.

 آن هیجان مردم را واداشت تا با مشاهده کاهش قیمت دلار به بازار ارز هجوم ببرند و ارزهای انباشته خود را بفروشند. تا پیش از انتخاب روحانی دلار بر نرخ 3650 تثبیت شده بود و حالا قیمت آن به زیر 3300‌تومان تنزل یافته است. در این میان اما روز پنج‌شنبه قیمت طلا در بازار جهانی ریزش داشت و به سطح زیر 1300 دلار در هر اونس رسید؛ روندی كه تا عصر جمعه ادامه داشت و برای دقایقی قیمت طلا به حدود 1270 دلار رسید.

البته انتخابات تنها عامل برای كاهش قیمت طلا و سكه در بازار نبود، چرا كه ارزش دلار در برابر ریال نیز تحت‌تاثیر اخباری مبنی بر لغو تحریم بانك ملت در دادگاه عالی انگلیس، بدون معطلی كاهش یافت. بهاین ترتیب درحال حاضر  دیگر در صرافی های چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران خبر چندانی از دلالان نیست و به نظر میرسد كه دیگر سرمایه‌گذاری در این بازار برای این عده سودی ندارد.

 
به قول یكی از دلالان دیگر دوران نوسان‌ها و افزایش هیجانی قیمت‌ها گذشته است و دیگر نمی‌توان روی این بازار حساب باز كرد. روز پنج‌شنبه خبر كاهش قیمت دلار در بین دلالان بازار این دغدغه را ایجاد كرده بود كه مبادا بیش از این قیمت ها كاهش یابد و به این دلیل همه در حال فروش بودند و خبریاز خریدنبود.

گفتنی است، هر چند  کاهش قیمت ارز و سکه بسیاری را شادمان کرده اما گروهی از اهالی اقتصاد چندان از این موضوع خوشحال نیستند چرا که  معتقدند هر نوسانی چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی آن، تمامی فعالیت های اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.اقتصادی ها معتقدند، اقتصاد بیش از هر چیز دیگری به ثبات نیاز دارد هرچندکهباید منتظر استقراردولت جدید بود تا تکلیف بازار مشخص شود.