وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دلیل اصلی سفید شدن ابروها چیست

دلیل اصلی سفید شدن ابروها چیست

شاید تا به حال در کوچه و خیابان با فرد جوانی مواجه شده باشید که موهایی سیاه ولی ابروهایی کاملا سفید داشته باشد. امیر 41 ساله دچار چنین مشکلی است. او می‌گوید «لابلای موهای سرم چند تار موی سفید دیده می‌شود و به دلیل پرپشتی و زبر بودن موها، این موهای سفید چندان مشهود نیست ولی قضیه ابروهایم کاملا متفاوت است؛ تقریبا تا همین 2 سال قبل فقط چند تار موی آنها سفید بود که با موچین برمی‌داشتم

 

ولی حال تعداد تار موهای سفید ابروهایم آنقدر زیاد شده که اگر بخواهم آنها را بردارم، دیگر ابرویی برایم باقی نمی‌ماند. مجبورم ابروهایم را همیشه رنگ كنم و می‌ترسم این رنگ كردن مكرر ابرو باعث ریختنش شود. از کارشناسان «سلامت» چاره مشكلم و علت سفیدی موهای ابرویم را بپرسید. علاوه بر این، می‌خواهم بدانم رنگ كردن و كندن موهای سفید باعث افزایش سفیدی ابروها شده است؟

 

رایج‌ترین علل سفید شدن مو
سفید شدن موها علاوه بر ژنتیک دلایل دیگری هم دارد؛ کم‌خونی، کمبود ویتامین B12، کمبود مس و برخی ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های دیگر، بیماری ژنتیکی آلبینیسم (در این بیماران فعالیت رنگدانه‌ها دچار اختلال است بنابراین موها، پوست و چشم‌ها رنگدانه ندارند و به رنگ بسیار روشن یا سفید دیده می‌شوند) و گروهی از بیماری‌های خودایمنی مانند ویتیلیگو و آلوپسی آره‌آتا هم باعث سفیدی مو در ناحیه‌ای از بدن می‌شوند.

 

نگاه متخصص بیماری‌های پوست, دکتر حسن صیرفی, استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران فعلا هیچ دارویی برای رفع سفیدی مو نداریم سفید شدن موها پدیده‌ای طبیعی و وابسته به نژاد و سن است. این پدیده در نژاد سفید از حدود 30 تا 35 سالگی شروع می‌شود و تا 50 سالگی تقریبا نیمی از مردم، نیمی از موهایشان سفید است. در سیاهپوستان این اتفاق 10 سال دیرتر می‌افتد.علت اصلی سفیدی مو، کاهش سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانوسیت و کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز (مسئول تولید رنگدانه مو) است.

 

سفید شدن موها اغلب در ریش و سبیل، زودتر از موهای سر و بدن ظاهر می‌شود.سفیدی مو اگر ناشی از کمبود مواد غذایی باشد، معمولا با جبران ماده مغذی تا حد زیادی قابل‌ برگشت است.اولین تشخیص احتمالی که برای این آقا مطرح می‌شود، آلوپسی آره‌آتاست. در مبتلایان به این بیماری خودایمنی، ابتدا قسمتی از موهای بدن می‌ریزد و بعد از مدتی، دوباره رشد می‌کند ولی این موها دیگر سیاه نیستند.

 

البته می‌توان به بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس هم شک کرد. آقای امیر باید با پزشک متخصص در مورد مشكلشان صحبت كنند تا احتمال کمبود مواد مغذی و ابتلا به بیماری‌های خودایمنی رد شود. تاکنون دارویی برای درمان سفیدی مو ساخته نشده و تنها راه برای از بین بردن سفیدی مو رنگ کردن آنهاست ولی احتمال جلوگیری از سفیدی مو و حتی درمان آن از طریق ژن‌درمانی در آینده وجود دارد.

 

نگاه متخصص بیماری‌های پوست, دکتر مسعود داودی, عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا…کندن موی سفید نه آن را کم می‌کند، نه زیاد این نوع سفید شدن مو در افراد مستعد به بیماری ویتیلیگو یا همان لک و پیس دیده می‌شود. از علائم بیماری ویتیلیگو سفیدی زودرس مو در همان منطقه درگیر پوست است. برای رد بیماری ویتیلیگو، بهتر است از پوست ناحیه ابرو، نمونه‌ای گرفته ‌شود.

 

برخی تصور می‌كنند اگر موی سفیدی با موچین خارج شود، به موهای سفید اضافه خواهد شد اما اینگونه نیست. کندن مکرر موها با موچین فقط به ریشه آنها آسیب می‌زند و موها را از حالت نسبتا ظریف به ضخیم تبدیل می‌کند. کندن موهای سفید، جلوی سفیدی مو را نمی‌گیرد زیرا ریشه همچنان سالم و بدون رنگدانه است و موهای جدیدی كه می‌رویند، باز هم به رنگ سفید خواهند بود.

 

زبر بودن موها یا رنگ كردن هم آسیبی به رنگدانه‌ها نمی‌زند. بعضی از بیماران درباره پیوند موهای سیاه به منطقه‌ای که موهای سفید در آن رشد کرده سوال می‌کنند. پیوند موهای سر به ابرو روش مناسبی نیست چون ماهیت ریشه مو در این دو قسمت متفاوت است. آقای امیر باید برای بررسی از نظر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، به پزشك مراجعه كنند و اگر نتیجه منفی بود، رنگ كردن موهای ابرو بهترین راه‌حل است. گرچه رنگ زدن موهای ابرو هم دشواری‌های خود را دارد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره