وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

7 دلیل جدی برای جلوگیری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار

7 دلیل جدی برای جلوگیری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار

7 دلیل جدی برای جلوگیری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار

 

نوشابه‌ها خوشمزه هستند؛ اما در انتخاب بین طعم خوب و خوشمزه بودن و داشتن سلامت جسمی، نخوردن این نوشیدنی‌های گاز دار به مراتب بهتر از خوردنشان است؛ به ویژه که مصرف نوشابه منجر به مشکلات متعددی برای سلامت افراد خواهد شد که در این مقاله با هفت مورد از آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

7 دلیل جدی برای جلوگیری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار

 

1. مصرف شکر با زوال عقلی ارتباط دارد

دمانس یا زوال عقلی فرایندی است که عملکرد مغز را در سنین بالاتر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ رایج‌ترین بیماری مربوط به آن هم آلزایمر است.

 

تحقیقات نشان می‌دهند هر گونه روند افزایشی قند خون به شدت با بالا رفتن ریسک دمانس ارتباط دارد. به عبارت دیگر هر چه قند خونتان بالاتر باشد، ریسک دمانس هم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

از آنجایی که انواع نوشابه‌ها باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون می‌شود، تعجبی ندارد اگر نوشیدن این نوشابه‌ها با بیماری‌های مربوط به کارکرد مغز در ارتباط باشد. برخی مطالعات هم نشان داده‌اند استفاده از دوز بالای نوشیدنی‌های حاوی شکر باعث آسیب حافظه و فرایند مربوط به تصمیم گیری خواهد شد.

 

2. بالا رفتن ریسک ابتلا به نقرس

نقرس نوعی بیماری است که منجر به التهاب و درد در مفاصل به ویژه انگشتان پا می‌شود. این بیماری معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که سطح اسید اوریک خون بالا برود و کریستالیزه شود.

 

فروکتوز، قند موجود در نوشابه،  موثرترین کربوهیدراتی است که باعث بالا رفتن سطح اسید اوره می‌شود. به همین دلیل هم طبیعی است که تحقیقات متعددی بین احتمال ابتلا به نقرس و نوشیدن نوشابه ارتباط پیدا کرده‌اند.

 

این پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف نوشابه ریسک ابتلا به نقرس را در زنان 75 درصد و در مردان 50 درصد افزایش می‌دهد.

 

3. ممکن است معتاد شوید

 

7 دلیل جدی برای جلوگیری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار

 

احتمال اینکه مصرف بالای شکر منجر به اعتیاد شود، وجود دارد. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است، نشان داده مصرف شکر می‌تواند باعث آزاد شدن هورمون دوپامین در مغز شود که احساس رضایت و خشنودی را به دنبال خواهد داشت.

 

این مورد ممکن است در مورد افراد انسانی هم چنین تاثیری داشته باشد؛ به ویژه که مغز به دنبال فعالیت‌هایی است که باعث افزایش میزان دوپامین شود. در حقیقت تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که شکر موجود در نوشابه و سایر هله هوله‌ها تاثیری شبیه مواد مخدر به دنبال خواهد داشت.

 

برای مثال پاستیل هم حاوی مقادیر زیادی شکر است. انواع پاستیل‌ها مثل پاستیل خرسی یا مقادیر بیشتر آن که به صورت پاستیل سطلی در معرض خرید مشتریان قرار دارد،

 

جزو هله هوله‌هایی هستند که باید در مصرفشان بسیار دقت کرد و در هنگام خرید انواع پاستیل های بسته بندی، سراغ برندهای مطمئن جدید یا قدیمی رفت؛ برندهایی مثل شیبا در ایران و ببتو و هاریبو در خارج از کشور نسبت به بقیه برندها تحقیقات بیشتری روی وضعیت تغذیه‌ای خوراکی‌هایشان انجام می‌دهند.

 

بنابراین حواستان به مصرف خوراکی‌های حاوی و شرکت‌های تولید کننده‌شان باشد.

 

4. اسید و شکر نوشابه قاتل دندان است

مضر بودن شکر برای سلامت دندان‌ها مسئله‌ای است که سال‌هاست اثبات شده است؛ اما تاثیری که اسیدهای موجود در نوشابه مثل اسید فسفریک و اسید کربونیک روی سلامت دندان‌ها می‌گذارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 

وجود این اسیدها در نوشابه محیط دهان را به شدت اسیدی می‌کنند و همین مسئله هم دندان را آماده پوسیدگی خواهد کرد.

 

بدتر از همه اینکه شکر و اسید هر کدام به تنهایی برای دندان مضر هستند؛ ولی وقتی ترکیب می‌شوند خطرناکتر هم خواهند شد به ویژه که شکر منبع تهیه انرژی باکتری‌های بد موجود در دهان است و به مرور زمان باعث خرابی‌های بیشتر خواهد شد.

 

5. افزایش احتمال ابتلا به سرطان

سرطان با بیماری‌های دیگری مثل چاقی، دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ به عبارت دیگر این بیماری‌ها ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

 

به همین دلیل هم جای تعجب ندارد که نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه ریسک ابتلا به سرطان را بالا ببرند. در تحقیقی که روی 60 هزار بزرگسال انجام شد، مشخص شد کسانی که هر هفته دو نوشابه یا بیشتر خورده بودند، ریسک ابتلا به سرطان پانکراس را در خودشان به میزان 87 درصد افزایش داده بودند.

 

تحقیق دیگری هم ارتباطی قوی بین این بیماری و نوشابه‌ها در زنان پیدا کرد. خانم‌هایی که یائسگی را تجربه می‌کنند و از نوشابه هم استفاده می‌کنند، خودشان را در معرض احتمالا بالاتر ابتلا به سرطان آندومتر و لایه داخلی رحم قرار می‌دهند.

 

همچنین مشخص شده است مصرف نوشابه با بازگشت یا مرگ سرطان روده بزرگ در بیماران مرتبط است.

 

6. رابطه نوشابه و ابتلا به بیماری‌های قلبی

 

7 دلیل جدی برای جلوگیری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار

 

مدت‌هاست که رابطه بین مصرف شکر و بیماری‌های قلبی مشخص شده است. مشخص شده است نوشیدنی‌های حاوی شکر ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی مثل قند خون بالا، تری گلیسرید بالا و بالا رفتن ذرات کوچک و متراکم کلسترول بد خون LDL را افزایش می‌دهد.

 

در این مطلب می‌توانید از سطح نرمال LDL خون متناسب با سن خود نیز مطلع شوید. تحقیقات اخیری که روی افراد انسانی انجام شده است هم به طور عام رابطه بین مصرف شکر و بیماری‌های قلبی را در تمام جوامع تایید کرده است.

 

در تحقیقی که طی 20 سال روی 40 هزار مرد انجام شد، محققان نشان دادند کسانی که روزانه یک نوشابه حاوی شکر می‌نوشیدند، 20 درصد بیشتر از بقیه در معرض ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی یا حتی مرگ به وسیله این بیماری‌ها از جمله حمله قلبی را در خود افزایش می‌دادند.

 

7. مصرف نوشابه باعث دیابت می‌شود؟

دیابت نوع دو یکی از بیماری‌های رایج در دنیاست که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با بالا رفتن قند خون به دلیل مقاومت به انسولین مرتبط است.

 

از آنجایی که مصرف بالای فروکتوز منجر به مقاومت نسبت به انسولین می‌شود، بی جا نیست که تحقیقات زیادی مصرف نوشابه و دیابت نوع دو را به هم مرتبط دانسته‌اند.

 

تحقیقی که در 175 کشور بر روی مصرف شکر و دیابت انجام شده است، نشان داد به ازای هر 150 کالری شکر روزانه، معادل یک قوطی نوشابه، ریسک دیابت نوع دو 1.1 درصد افزایش خواهد یافت. این ریسک با مصرف نوشابه خانواده به مراتب بیشتر خواهد شد.

 

البته اخیرا شرکت‌های تولید کننده نوشابه گازدار مثل پپسی، کوکاکولا، فانتا و سون آپ انواع نوشابه های زیرو یا بدون قند را هم به محصولاتشان اضافه کرده‌اند؛ اما هنوز تحقیقات کافی برای نشان دادن تاثیر مثبت یا منفی این نوشابه‌ها انجام نشده است.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره