وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

راه های مقابله با آلودگی هوا

راه های مقابله با آلودگی هوا
دکتر سید ضیاء الدین مظهری آلودگی هوا را یکی از خطرناکترین آلودگی ها برای انسان عنوان کرد و افزود: در صورت آلوده بودن آب یا غذا می‌توان از مصرف آن خودداری یا جایگزینی برای آن یافت، اما با توجه به نیاز انسان به هوا و اکسیژن، آلودگی هوا را جزو خطرناک ترین آلودگی ها قلمداد کرده‌اند- زیرا حساس‌ترین ارگان بدن یعنی ریه را که وظیفه تبادل اکسیژن و گاز کربنیک را با جریان خون دارد مورد تهاجم قرار می‌دهد.

وی افزود: ذرات ریز و آلودگی‌های موجود در هوا می‌تواند وارد جریان خون شود و عوارض قلبی و عروقی و سرطان های مختلف را فراخوان کند. البته بدن انسان به صورتی خلق شده که با تمهیداتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند از خطر گذر کند.

وی مصرف منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان را از مهم ترین عوامل دفع این آلودگی ها دانست و گفت: سبزی های رنگارنگ و میوه‌های متنوع موادی وارد بدن می‌کنند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم کمک می‌کنند. این متخصص تغذیه اظهار کرد: شیر و لبنیات کم چرب نیز بدن را تقویت می‌کند.

همچنین مغزها و دانه‌های کپک نزده مانند پسته، بادام، فندق به دلیل اینکه حاوی منابع غنی انرژی، پروتئین و مواد معدنی از جمله سلینوم هستند که نه تنها ضد سرطان است بلکه مانع جذب فلزات سنگین (سرب، کادمیوم، جیوه و ..) در بدن شده و آنها را به بیرون هدایت می‌کند.

به گفته وی، سبزی ومیوه‌های حاوی آنتی اکسیدان حتی سموم ناشی از استرس های گوناگون را خنثی و از بدن خارج می‌کند. همچنین به علت وجود فیبر، این مواد غذایی در جذب قندها و چربی‌ها تعادل ایجاد می‌کنند به عبارتی این منابع غذایی "جاروهای بدن" تلقی می‌شوند و کبد را از خمودگی بیمار گونه نجات می‌دهند.

مظهری خاطر نشان کرد: این میوه‌ها و سبزی ها علاوه بر طعم و رنگ 50 نوع ریز مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه گفت: درگذشته میزان مصرف گروه میوه‌ها و سبزی ها را 5-7 واحد در روز تعیین کرده بودند اما اخیراً گفته شده تا 9 واحد در روز نیز می‌توان از این مواد تغذیه کرد.

وی توضیح داد: هر واحد معادل یک لیوان سبزی خام و نصف لیوان سبزی های پخته است که می‌شود به صورت جداگانه یا مخلوط مصرف کرد و یک واحد حاوی 25 کالری است. البته به دلیل وجود قند درگروه میوه‌ها زیاد روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود و نباید غذا را حذف و میوه را جایگزین آن کرد. بنابراین، روزانه حداقل دو واحد (معادل 200 گرم) و حداکثر پنج واحد (معادل 500 گرم) از انواع میوه باید مصرف شود.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: بهتر است با خرد کردن میوه‌های مختلف نوعی از سالاد میوه تهیه شود و با افزودن مقداری دانه و مغز و کمی دارچین علاوه بر لذت بردن از طعم این مواد غذایی در مقابل آلودگی هوا و سرمای زمستان بدن خود را مقاوم نمود.