وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

شاید در فیلمها دیده باشیم قبایلی عجیب افریقایی اما در واقعیت چگونه است؟ به گزارش ایران ناز مردم قبایل سنتی آفریقا کارهای عجیب و غریب زیادی انجام میدهند، از تغییر دادن شکل اعضای بدن به گونه هاي فاجعه بار گرفته تا ازدواج هاي عجیب. در سراسر آفریقا، جوامع قبیله اي سنت هایي را اجرا می‌کنند که فرهنگ هایشان را شکل داده اند، سنت هایي که در طول قرن ها و شاید حتی یک میلیون سال شکل گرفته اند.هر کدام از این سنت ها و آداب که در شرایطی خاصی یا یک زمان معین از سال انجام می‌شوند جذابیت خاص خود را دارند و برای ناظران غیربومی عجیب و غریب و گرچه دیدنی به نظر می‌رسند.

 

تعداد زیادی از قبایل آفریقایی هنوز هم سنت ها و سبک زندگی قدیمی خود را حفظ کرده و از دنیای مدرن دوری می‌کنند و زندگی بدوی آنها همراه با سنت هاي منحصر به فرد، انسان هاي آمده از جوامع مدرن را در حیرت فرو می‌برد. در ادامه قصد داریم شما را با تعدادی از این سنت ها و آداب دیدنی قبایل آفریقایی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

– قبیله ي وودابی، مراسم گِرِوول

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

در انتهای فصل بارندگی در نزدیکی رودخانه ي چاد در شمال نیجر، مردم قبیله ي «وودابی» «Wodaabe» برای برگزاری جشن «کیور سالی» «Cure Salee» یا «جشنواره ي صحرا نشین ها» دور هم جمع میشوند. در این جشنواره مسابقه اي به نام «گِرِوول» «Gerewol» برگزار میگردد که در آن مردان در اساس ي زیبایی با هم رقابت می‌کنند.

 

به گزارش ایران ناز در این مسابقه مردان جوان «بخصوص دامداران» با آرایش کامل، زیورآلات و برترین لباس هایي که دارند کنار هم می‌ایستند تا داوران زن زیباترین انها را گزینه کنند. دندان ها و چشم هاي سفید طرفداران بیشتری دارند از این رو مردهای جوان تا جایی که می‌توانند پوزخند می‌زنند و دهان و چشم هایشان را به شکلهای گوناگون باز میکنند تا نظر داوران را جلب کنند.

 

۲- قبیله ي مورسی، صفحات داخل لب

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

صفحات گرد داخل لب ها که به انها «Dhebi a Tugion» گفته می‌شود توسط زنان قبیله ي مورسی در نزدیکی منطقه ي «جینکا» در دره ي «اومو» در اتیوپی مورد بهره گیری قرار میگیرد. این قبیله یکی از معدود قبیله ها در شرق آفریقاست که هنوز این سنت قدیمی را ادامه میدهند. اما باستان شناسان صفحاتی را در این منطقه پیدا کرده اند که بیش از ۳۰ سال پیش مورد بهره گیری قرار گرفته اند. به گفته ي پزشک جروم لوییس از کالج لندن:” از این صفحات بعنوان یک وسیله ي زیبایی بهره گیری می‌شود. همین طور این صفحات روشی منحصر به فرد برای متمایز کردن فرد از دیگران محسوب میشود”.

 

بعد از سوراخ کردن لب پایین با یک میخ چوبی هر چند وقت یکبار میخ چوبی بزرگ تری جایگزین میخ قبلی میشود تا اینکه سوراخ لب به اندازه ي کافی باز شده و یک صفحه ي سرامیکی نعلبکی شکل در داخل آن قرار میگیرد که با گذشت زمان باعث بازتر شدن لب خواهد شد. ممکن هست شعاع این صفحات به ۲۰ سانتیمتر نیز برسد.

 

3- قبیله ي هیمبا، اوتجیزه

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

زنان قبیله ي نیمه صحرا نشین «هیمبا» «Himba» در شمال نامیبیا به دلیل موها و رنگ قرمز صورت خود مشهور میباشند. این ظاهر در اثر بهره گیری ي هر روزه از ماده اي به نام «اوتجیزه» «Othize» روی صورت و موها که خمیری ساخته شده از ترکیب کره، چربی و خاک رس هست بدست می‌آید.قبلاً تصور بر این بود که این ماده برای حفاظت در برابر اشعه ي آفتاب و دور کردن حشرات موذی بهره گیری می‌شود اما زنان قبیله ي هیمبا گفته اند که این ماده کاربرد کاملاً آرایشی دارد که منطقی به نظر می‌رسد زیرا اینکار در بین مردان قبیله دیده نمی‌شود.

 

۴- قبیله ي هامار، مراسم پریدن از روی گاو

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

در دره ي «اومو» در اتیوپی قبیله اي وجود دارد که دامداران هر از گاهی در مراسمی خاص از روی گاوهای خود می پرند. مردان جوان قبیله ي «هامار» «Hamar»، مردانگی خود را با پریدن از روی گاوها و در واقع دویدن روی پشت این گاوها اثبات می‌کنند در حالیکه باید کاملاً برهنه باشند.هدف چیست؟ این مراسم به معنای رسیدن به بلوغ هست و افراد جوان وقتی که توانستند چهار بار از روی این گاوها عبور کنند می‌توانند ازدواج نمایند. لغزش و افتادن از روی گاوها میتواند باور مردم قبیله در مورد مرد بودن فرد را به شدت خدشه دار کرده و عواقب ناگواری برای وی در پی داشته باشد.

 

۵- قبیله ي خوسا، اولوالوک

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

در مناطق «کیپ شرقی» در آفریقای جنوبی، مردان جوان قبیله ي «خوسا» «Xhosa» با رسیدن به سن بلوغ در مراسمی به نام «اولوالوکو» «Ulwaluko» شرکت میکنند. این مردان جوان که به انها «آباخوتا» «Abakhwetha» گفته می‌شود ابتدا بدون بی حس کردن ختنه شده و سپس در حالی‌که در یک پتو پیچیده شده اند و صورتشان با گل پوشانده شده همراه با مقدار کمی آذوقه باید دهکده را ترک کرده و به سمت جنگل میروند.

 

این افراد باید به مدت ۲ ماه دور از منزل و در داخل سازه اي که توسط افراد بالغ روستا برای اینکار ساخته شده هست مانده و بتوانند امورات خود را بگذرانند. بعد از پایان دو ماه اقامت در جنگل آنها به روستا بازگشته و دیگر عنوان «پسر» به آنها اطلاق نمیشود. در ادامه پتوی دیگری که متفاوت از قبلی هست به آنها داده خواهد شد. این مراسم اجباری بوده و انتقاداتی به خشونت و سختی آن وجود دارد.

 

۶-قبیله ي چِوآ، زن سالاری

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

زنان قبیله ي «چِوآ» «Chewa» شاید رتبه ي برابری با مردان قبیله نداشته باشند اما در یک موضوع حرف اول را می‌زنند: توارث. وراثت و نژاد در این قبیله که در مناطق گسترده اي از زامبیا، زیمبابوه و مالاوی پراکنده شده اند به زنان بستگی دارد و در واقع املاک و زمین ها نیز از طریق مادر به افراد به ارث میرسد.اگر چه توارث از طریق مادر باعث میشود که زنان قدرت خاصی در این جوامع داشته باشند اما با این وجود باز هم مردان میباشند که قدرت اصلی و زیاد را در قبیله ي خود در دست دارند.

 

در واقع حتی با این برتری نیز زنان قدرتی به اندازه ي مردان ندارند.یکی دیگر از سنت هایي که زنان قبیله ي «چوآ» نمیتوانند در آن حضور داشته باشند گروهی با عنوان «برادری نیائو» «Nyau Brotherhood» هست که با روش خاصی که در تصویر می‌بینید ارواح را حرکت داده و رقص خاصی با عنوان «گوله وامکولو» «Gule Wamkulu» را در فصل برداشت محصول و در مراسم عروسی و تدفین انجام می‌دهند.

 

۷-قبیله ي ماسای، آب دهان ریختن

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

آب دهان ریختن یکی از کارهای مهمی هست که افراد قبیله ي «ماسای» «Maasai» در شرق آفریقا انجام میدهند و این موضوع برای آنها به معنای بخشش هست. مردم این قبیله دیدگاه هاي متفاوتی در مورد مکان قرار گرفتن قدرت و طبع یک فرد دارند و برای آنها آب دهان ماهیت شما بعنوان یک انسان را نشان می‌دهد.

 

تف کردن به معنای بخشیدن بخشی از وجود و قدرت خود به دیگران هست. اینکار در سنین پایین آغاز میشود و روی نوزادان تازه به جهان آمده آب دهان ریخته می‌شود و بدین نحو افراد تف کننده برای وی زندگی خوبی را آرزو می‌کنند. اگر بخواهید به جایی دیگر بروید افراد سالمند قبیله گذشته از عزیمت روی سر شما آب دهان خواهند ریخت تا رفتن شما را متبرک کنند و بدین ترتیب شما هر جا که بروید در امان و سلامت باقی خواهید ماند.

 

۸- قبیله ي سان، رقص شفابخش

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

مردم قبیله ي «سان» «San» در کشورهای بوتسوانا، آنگولا و نامیبیا در جنوب آفریقا سکونت دارند و بعضی انها را قدیمی ترین ساکنان زمین می‌دانند. شیوه ي شکار دسته جمعی انها هزاران سال قدمت دارد و رقصی دیدنی نیز با این مراسم همراه هست که از آن با نام «رقص شفابخش» یاد میشود.بر اساس مطالعات تاریخی در این مراسم که یک شب تمام ادامه دارد تمامی افراد قبیله شرکت میکنند و در آن افراد سالمند و درمانگران قبیله دور آتش می رقصند.

 

در واقع افراد قبیله پشت سر این افراد می رقصند، آوازهای مخصوص می‌خوانند و نفس نفس می‌زنند تا اینکه به حالت خلسه وارد شوند. این روش باعث میشود که با ارواح نیاکان و مردگان خود رابطه برقرار کنند و کسانی که بیمار میباشند نیز از این طریق شفا پیدا می‌کنند.این سنت در حال از بین رفتن هست و در بعضی از جوامع سان این مراسم تنها برای توریست ها برگزار میشود زیرا آنها به اجبار از تمامی قلمروهای قدیمی شان کوچ داده شده اند و دیگر نمیتوانند مراسم شکار را برگزار کنند.

 

۹- قبیله هایي با زبان بانتو، لوبول

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

سنت «لوبولا» «lobola» مراسمی مربوط به زناشویی هست که در بین قبایل متعددی که در آفریقای جنوبی، زیمبابوه و سوازیلند سکونت داشته و به زبان «بانتو» «Bantu» صحبت میکنند و به ویژه در بین قبیله ي «زولو» «Zulu» دیده میشود. در واقع این مراسم که به معنای «ثروت عروس» هست خانواده ي داماد با خانواده ي عروس در مورد مهریه ي او مذاکره میکنند. این مهریه ممکن هست به اشکال مختلفی از جمله پول نقد باشداما بعضی احشام را ترجیح می‌دهند. بر اساس بعضی گزارش ها در سال ۱۹۹۸، نلسون ماندلا که اصالتاً از افراد قبیله ي «تمبو» «Thembu» بود ۶۰ گاو را بعنوان مهریه به زن جدیدش گراکا ماچل پرداخت کرد.این مراسم درگیری هاي بسیاری را به دنبال دارد زیرا مردی که قصد دارد ازدواج کند

 

باید دستکم گله ي بزرگی گاو داشته باشد و تا زمانی که گله ي گاوهایش را به مقدار معینی برسانددر منزل ي پدرش ماندگار بوده و برای وی کار خواهد کرد. در چنین جوامع دامداری افراد معمولاً در اواسط چهل سالگی پیروز به ازدواج میشوند. به همین علت معمولاً تعداد زنانی که در سن ازدواج قرار دارند افزایش پیدا میکند زیرا مردان هم سن بسیار کمی توانایی فراهم سازی مهریه هاي سنگین را دارند.

 

۱۰-قبیله ي توارِگ، سربند تانگلماست

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

قبیله ي «توارِگ» «Tuareg» تنها قبیله اي هست که در آن مردها به جای زن ها از روپوش و نقاب بهره گیری میکنند. این روپوش که «تانگلماست» «Tangelmust» نام دارد در واقع یک سربند آبی رنگ هست که تا هشت متر نیز طول دارد و در سر و صورت پیچیده میشود. این سربند برخلاف شکل ظاهری خود با سربند مسلمانان کاملاً تفاوت داشته و اگر چه از آن برای محافظت در برابر آفتاب و طوفان شن بهره گیری می‌شود بلکه مردان قبیله در شب نیز آن را بر سر دارند، و حتی در حین غذا خوردن. مردان صورت خود را نیز با همین سرپوش در برابر افراد غریبه و زنان می پوشانند در حالی‌که زنان اجباری برای پوشاندن صورت خود در این مورد ندارند.

 

۱۱- قبیله ي بودی، مراسم نمایش چاقی کائل

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

هر سال در ماه ژوئن یا جولای در دره ي اومو در اتیوپی که با سال اخیر قمری قبیله ي «بودی» «Bodi» به نام «کائل» «Ka’el»مصادف هست یک مراسم خاص برگزار می‌شود. در ماه هاي منتهی به سال اخیر بعضی از مردان قبیله به مدت چند ماه در قرنطینه به سر برده و برای چاق شدن مخلوطی از شیر و خون گاو می‌نوشند تا شکمشان باد کرده و به شدن چاق شوند. سپس هر قبیله مرد ازدواج نکرده اي را بعنوان نماینده ي خود در مسابقه ي چاق ترین مرد شرکت می‌دهد و بدین ترتیب کسی که برنده شود افتخار زیادی کسب کرده و میتواند همسر خوبی برای خود گزینه نماید. دیدنی اینکه بعد از به اتمام رسیدن این جشنواره مردان چاق شده در عرض چند هفته به شرایط پیش از چاق شدن برمی گردند و وزنشان کاهش پیدا می‌کند.

 

12- قبیله ي داسانِچ، زیورآلاتی بازیافتی

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

 

باید بگوییم که فرهنگ چیز اثبات و تغییر ناپذیری نیست و جوامع گوناگون همواره عناصر و سنت هاي جدیدی را به فرهنگ خود اضافه می‌کنند. برای مثال قبیله ي «داسانِچ» «Dassanech» در دره ي اومو در اتیوپی و در مرز کنیا از انواع زباله ها و به خصوص در بطری بعنوان زیورآلات بهره گیری می‌شود.زنان قبیله این درهای بطری را به سربندهای پرسرو صدا و جذاب تبدیل می‌کنند. بعضی دیگر از زنان نیز از ساعت هاي شکسته و بدلیجات بهره گیری می‌کنند تا به چشم آمده و جلب دقت کنند. بدین ترتیب شانس ازدواج کردن آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

 

رسومات باورنکردنی در میان قبایل آفریقایی (عکس)

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره