وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رعایت 5 نکته مهم در روابط همسران

رعایت 5 نکته مهم در روابط همسران

زندگی زناشویی امری ساده نیست، بلکه پیچیده و دارای ابعاد مختلف است، زندگی از مجموعه ای از موقعیت های مختلف تشکیل شده که رضایت زناشویی، معلول واکنش مناسب به آن هاست.
همسرانی می توانند به رضایت مندی از زندگی خانوادگی برسند که از توان مندی های لازم برای واکنش مثبت به موقعیت ها برخوردار باشند. بدون این توان مندی ها نمی توان انتظار رضامندی و احساس خوشبختی داشت. در این جا مهم ترین عوامل رضایت در زندگی زناشویی را بررسی می کنیم:

«مهر» و «رحم» داشته باشید
در آیه ی 21 سوره ی روم در کنار سکونت و آرامش، از مودت و رحمت یاد شده است سکونت یکی از فلسفه های ازدواج است که می توان آن را هدف اصلی از این امر شمرد و مودت و رحمت را می توان مبنای رابطه ی میان همسران دانست که سکونت، یعنی هدف اصلی ازدواج، موجب مودث و رحمت می شود مودت به معنی محبتی است که در رفتار تجلی می کند و رحمت عبارت است از، احساس دلسوزی نسبت به دیگری در ضعف ها و نیازهای او بنابراین، اساس موفقیت زندگی و رضایت زناشویی در محبت و صمیمیت است همسرانی به رضایت مندی می رسند که از توان مهرورزی متقابل و رحم کردن به یکدیگر برخوردار باشند.

تعامل مثبت و سازنده داشته باشید
نوع تعامل همسران با یکدیگر نقش مهمی در تحقق مودت و رحمت و در نتیجه در موفقیت زندگی و رضایت زناشویی دارد. از این رو، در متون اسلامی از «حسن معاشرت» یاد شده است.
امام صادق (علیه السلام) از سه چیز به عنوان نیاز اخلاقی مرد در تعامل با همسر یاد کرده اند که یکی از آن ها «معاشره ی جمیله» یعنی تعامل زیباست از سوی دیگر، به زنان «حسن التبعل» یعنی خوب شوهرداری کردن توصیه شده است.
همه ی این موارد نشان دهنده تأکید عمیق و حساسیت زیاد دین نسبت به تعامل مثبت و سازنده میان همسران است. برترین نمونه آن را می توان در زندگی حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیه) مشاهده کرد.
امام علی (علیه السلام) در توصیف رفتارش با فاطمه (سلام الله علیه) می فرمایند: « به خدا سوگند که تا زنده بود. نه او را عصبانی کردم و نه به کاری مجبورش کردم. او نیز نه مرا عصبانی کرد و نه در کار از من نافرمانی نمود هنگامی که به او نگاه می کردم، غم و اندوه از من برطرف می شد» بنابر این برای رضایت مندی باید تعامل مثبت و سازنده ای با همه بر قرار کرد.

« خوش اخلاق» باشید
خوش اخلاقی از مفاهیمی است که در حوزه ی تعامل بین فردی معنا می یابد و نقش مهم در پایداری خانواده و رضامندی دارد زندگی را با اخلاق نیکو می توان پاک و باصفا کرد. در روایات، حسن خلق یکی از نیازهای زندگی زناشویی به شمار آمده است از مجموع روایات اسلامی استفاده می شود که حسن خلق در چند چیز است: الف) نرم خویی، ب) خوش گفتاری، ج) خوشرویی، د) سرور و نشاط آوری.
در تحقق حسن خلق عواملی دخیل انداز جمله مهر و عطوفت، مهارت در بیان خوش بینانه، چگونگی برخورد با دیگران و جنبه های هیجانی، با تحقق این امور، رابطه ای درست و مطلوب شکل می گیرد و رضامندی تأمین می شود از این رو، خوش اخلاقی از ضرورت های رضامندی است

در برابر بداخلاقی همسر، «بردبار» باشید
بی تردید بداخلاقی عواقب ویرانگر و زیان باری دارد. اما باید دید در برابر این پدیده چه واکنشی باید نشان داد تا اثر منفی آن به حداقل برسد اگر یکی از همسران مقابله به مثل کند، خانواده دچار کشاکش زجرآور و دردناکی خواهد شد و این مسئله پیوسته دامنه ی عواقب منفی را گسترده تر می سازد و بر عمق آن می افزاید.
بداخلاقی همسر موقعیت ناخوشایندی در زندگی است براساس آموزه های اسلامی، تاب آوردن و صبر کردن بهترین واکنش به آن است بردباری و تاب آوری موجب کاهش فشار روانی می شود وبی تابی و نابردباری بر دامنه ی مشکلات و فشارهای روانی می افزاید. به همین جهت، اسلام به همان اندازه که بر حسن خلق تأکید دارد، به تاب آوری در برابر بداخلاقی نیز توصیه کرده است. از این رو، برای کاستن از دامنه ی مشکل و فراهم کردن زمینه ی رضامندی باید صبر و بردباری پیشه کرد.

نیاز جنسی همسر خود را ارضاء کنید
رضایت زناشویی ابعاد گوناگونی دارد که یکی از آن ها رضایت جنسی است. نیاز جنسی از نیازهای اساسی انسان است که باید در چارچوب خانواده ارضا شود هر چند برآوردن نیاز جنسی هدف اساسی خانواده نیست، اما یکی از کارکردهای مهم آن به حساب می آید. برآورده نشدن هر نیازی به اضطراب و فشار روانی منجر می شود این امر در مورد ارضا نشدن نیاز جنسی نیز صادق است.
ارضا نشدن به موقع و به اندازه، موجب احساس ناکامی جنسی می گردد، بداخلاقی و ناسازگاری را به بار می آورد، خودآگاه یا ناخودآگاه مودت و صمیمیت را کاهش می دهد، و ممکن است موجب همسر آزاری و حتی خیانت شود بدین ترتیب نارضایی زناشویی به وجود می آید و پایه های خانواده مترلزل می شود
اما اگر امور جنسی به اندازه ی خود مورد توجه قرار گیرد و تعامل جنسی همسران به درستی صورت گیرد، این نیاز خدادادی به بهترین وجه ارضا می شود، اضطراب های درونی فروکش می کند و سکونت و آرامش خانوادگی تحقق می یابد.