وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روز فریاد در برابر سیستم تبعیض

روز فریاد در برابر سیستم تبعیض
جاغوری یک، روز چهارم حمل را به پاس گرامی­داشت خون طیبه حکیمی، که قربانی سیستم تبعیض­آمیزِ قوم­گرا، فاشیستی و حق کشی وزارت تحصیلات عالی شده است؛ «روز فریاد در برابر سیستم تبعیض و بی­عدالتی در تحصیلات عالی افغانستان» نام نهاده و آن­را برای همیشه گرامی و یاد آن­را زنده نگه خواهد داشت. از همه جراید کشور، مطبوعات، اهل فرهنگ و وجدان­های بیدار تقاضا داریم این روز را با برنامه­های متنوع زنده نگه دارند.

جاغوری در دوران بی­حکومتی و جهاد نیز چراغ دانش را روشن نگهداشتند و در آغازین روزهای حکومت جدید انبوهی از دانش آموزان آماده ورود به دانشگاه­ها شدند! روزگاری که اوغان­ها مصروف قتل، غارت، انتحار و ویرانی این مملکت بود!! با گذشت چند سال از حکومت جناب جلالت مآب!! کرزی صاحب و با نبود متقاضی از سایر مناطق افغانستان، دانشجویان جاغوری این فرصت را یافتند تا حدودی به دانشگاه­ها و آموزش عالی راه پیدا کنند. متاسفانه طول نکشید که طراحان تبعیض و تمامیت خواهی،

 
زمزمه­ی سهمیه بندی دانشگاه­ها را به راه انداختند و عملا انجام دادند؛ نشانه­ی آن ورود افراد کم سواد و با نمره­های بسیار کم در دانشگاه­ها از قوم ناراضی و تمامیت خواه اوغان بود. اگر چه از طرح سهمیه­بندی کردن دانشگاه­ها چون ناگفتنی و غیر منطقی بود رسما چیزی اعلان نشد ولی در عمل با توجه به آمار منتشره از کانکور نشان می­دهند که این مسئله به صورت غیر رسمی کاملا اجرا گردیده است. نتیجه آن را در باز ماندن صدها دانشجو از آموزش عالی می­توان دید.

در پاسخ به این بی­عدالتی­ها هر کس به شیوه­ای واکنش نشان می­دادند، ولی طیبه حکیمی با شناختی که زهر این تبعیض را با روح و روان و تمام وجود حس کرده؛ به شیوه­ی دیگر به نمایش می­گذارد! تا شاید توجه و گوشِ کرِ جهانیان که به ظلم بی­حد و حصری که در طول تار یخ و نیز هم اکنون بر آن­ها روا داشته است جلب نماید.گرچند روش طیبه حکیمی را نمی­توان حمایت کرد؛ ولی این یک روی سکه است، روی دیگرش نشان از بی­عدالتی‌هایی است که در این کشور آن هم در این وزارت خانه تحصیلات عالی مملکت رخ می­دهد!

طیبه حکیمی به درستی درک کرده بود در کشوری که فاشیزم قومی اساس و زیر بنای آن را تشکیل دهد؛ برای رسوای آن از آخرین نفس و با تمام دارایی­اش؛ وجودش، روحش، روانش  به مقابله برخیزد و تمام هستی­اش فدا کند!جان طیبه، فدا شد، تا طبل رسوایی فاشیزم دولتی و دار داسته­اش به صدا درآید و پژواک این اعتراض نفس­گیر و جانستان در رسانه های جهان و گوش جهان مدرن بپیچید!

جاغوری یک، روز چهارم حمل را به پاس گرامی­داشت خون طیبه حکیمی، که قربانی سیستم تبعیض­آمیزِ قوم­گرا، فاشیستی و حق کشی وزارت تحصیلات عالی شده است؛ « نظر شما چیست فریاد در برابر سیستم تبعیض و بی­عدالتی در تحصیلات عالی افغانستان» نام نهاده و آن­را برای همیشه گرامی و یاد آن­را زنده نگه خواهد داشت. از همه جراید کشور، مطبوعات، اهل فرهنگ و وجدان­های بیدار تقاضا داریم این روز را با برنامه­های متنوع زنده نگه دارند.