وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه خورش تره با پلو

روش تهیه خورش تره با پلو

روش تهیه خورش تره با پلو

 

 

همراهان عزیز ایران نازی امروز دوشنبه،یک دستور پخت عالی برای عاشقان تره آماده کردیم که درست کنی،بخورید و لذت ببرید.این شما و این دستور پخت خورش تره با پلو.

 

 

*موادی که برای آماده سازی و پخت خورش تره لازم دارید عبارتند از:

-تره   450 گرم

-ران گوسفند    نیم کیلو

-سیب زمینی   3 عدد

-لوبیا سفید   1/2 پیمانه

-پیاز   2 عدد

-زعفران دمکرده   1 قاشق سوپ خوری

-لیمو عمانی   5 عدد

-گرد لیمو   نصف قاشق چایخوری

-نمک،فلفل،زردچوبه   به میزان لازم

-روغن مایع   به میزان لازم

 

 

*روش تهیه و آماده سازی و پخت خورش تره:

 

عضو اصلی این غذای خوشمزه همان طور که از اسم و رسمش هم پیدا است تره می باشد که علاوه بر طعم و مزه منحصر به فرد، خواص بی نظیری هم به همراه دارد.

 

می توان گفت جدای از خطه کردستان، خورش تره در جای جای ایران با دستور پخت های متفاوتی هم تهیه می شود اما به جرات می توان گفت که بهترین نوع دستور پخت متعلق به استان کردستان است. .

 

 

روش تهیه خورش تره با پلو

 

 

*برای آماده سازی و پخت خورش تره باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما همراه باشید.

1-در مرحله اول تهیه خورش تره لوبیا سفید را حدود 24 ساعت از قبل در آب خیس دهید سعی کنید چند بار آب آنها را عوض کنید اینکار باعث می شود نفخ لوبیا ها را بگیرید. تره ها را پاک کنید در مقداری آب نمک قرار بدهید تا به خوبی ضد عفونی شود سپس تمیز بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود.

 

سپس روی تخته مخصوص آشپز خانه با یک چاقوی تیز تره ها را خرد کنید و کنار بگذارید. گوشت را نیز به برش های موردنظر خرد کنید. سیب زمینی ها را پوست بگیرید و بشویید سپس خلالی خرد کنید. پیاز های را پوست بگیرید، بشوید و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. زعفران را در مقداری آب جوش بریزید و روی کتری بگذارید تا دم بکشد، رنگ پس دهد و غلیظ شود. بعد از اینکه مواد اولیه را یک به یک تهیه و آماده کردید در این صورت شروع به پخت غذا کنید.

 

 

2-بعد از انجام مرحله اول در مرحله دوم تهیه خورش تره برای شروع پخت ابتدا از لوبیا سفید شروع کنید. لوبیا سفید را که از قبل در آب خیس دادید را آبکش کنید سپس در یک قابلمه آب بریزید و لوبیا ها را اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید.

 

در این فاصله لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید، به یک قابلمه 1 الی 2 آب اضافه کنید و لیمو ها را به آن اضافه کنید و بگذارید حدود 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.

 

بعد از این مدت زیر شعله را خاموش کنید و بگذارید لیمو عمانی ها در همان آب بمانند و خیس بخورند. یک قابلمه مناسب برای پخت خورش تره را انتخاب کنید. سپس روی حرارت قرار دهید مقداری روغن مایع سرخ کردنی اضافه کنید داغ که شد پیاز هایی که از قبل نگینی خرد کردید را اضافه کنید و تفت دهید.

 

پیاز های که سبک و نرم شدند کمی زردچوبه اضافه کنید تا طلایی شوند سپس گوشت را اضافه کنید و به همراه پیاز تفت دهید تا جایی تفت دهید که آب گوشت کاملا تبخیر شود.

 

 

3-سپس در مرحله سوم تهیه خورش تره آب گوشت که گرفته شد و رنگ گوشت عوض شد، زعفران را که ازقبل دم کردید به گوشت اضافه کنید. لوبیا سفید ها را که گذاشتید بپزند را آبکش کنید و به قابلمه حاوی گوشت بی افزایید سپس حدود 4 لیوان آب را به این مواد اضافه کنید.

 

حرارت زیر خورش را زیاد کنید تا زمانی که آب به جوش بیاید. آب که به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید سپس درب قابلمه را بگذارید تا با این حرارت مواد به آرامی و به خوبی پخته شوند. در این فاصله سراغ تره ها بروید. ماهیتابه ای را روی حرارت قرار دهید مقداری روغن درون آن بریزید سپس تره هایی را که از قبل شستید و خرد کردید را به روغن اضافه کنید، حدود 2 الی 3 دقیقه تفت دهید.

 

بعد از تفت تره را به گوشت و لوبیا سفید در حال پخت اضافه کنید و بگذارید مواد به خوبی با هم میکس شوند و بپزند. در نیم ساعت آخر لیمو هایی که درون آب قرار دادید تا خیس بخورند را به همراه آب داخلش و گرد لیمو همچنین مقداری نمک و فلفل به خورش تره اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا خورش به خوبی جا بیفتد و قوام آید.

 

در پایان کار می توانید از سیب زمینی خلالی های سرخ شده برای تزئین این غذای خوشمزه استفاده کنید و این کار ذائقه ای می باشد می توانید از سیب زمینی هم استفاده نکنید.

 

زمانی که خورش جا افتاد و آماده شد زیر شعله را خاموش کنید و آن را در ظرف مورد نظر بریزید و اگر دوست داشتید با خلال سیب زمینی های سرخ شده آن را تزئین کنید و با پلو سرو کنید. می توانید این غذا را با انواع ترشی میل نمایید نوش جان.

 

توجه داشته باشید که مدت زمان آماده سازی این غذا 15 دقیقه و زمان پختش 60 دقیقه است.

این غذا مناسب برای  4نفر است.