وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه خورش ساک با گوشت

روش تهیه خورش ساک با گوشت

روش تهیه خورش ساک با گوشت

 

امروز با ما در ایران ناز همراه باشید تا روش تهیه خورش ساک را یاد بگیرید و از خود و خانوادتان و مهمانانتان با غذاهای جدید پذیرایی کنید.

 

*موادی که برای تهیه خورش ساک با گوشت لازم دارید عبارتند از:

-گوشت   400 گرم

-نخود   250گرم

-پیاز   2 عدد

-اسفناج   700 گرم

-آب نارنج   نصف پیمانه
روغن   به مقدار لازم

-نمک،فلفل   به مقدار لازم

-زردچوبه   به مقدار لازم

-آرد   2 قاشق غذاخوری

-سیر   4 حبه

-آب   به مقدار لازم

 

*برای تهیه و پخت خورش ساک باید تمام مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

در اینجا یکی از خورش های خاص و خوشمزه که شاید تا به حال اسم آن را نشنیده باشید به شما آموزش میدهیم نام این خورش ، ساک میباشد.

 

این خورش فوق العاده لذیذ جزو غذاهای سنتی و دوست داشتنی شهرهای شمالی کشور مثل مازندران میباشد که اگر به این شهرها سفر کنید حتما نام این خورش را خواهید شنید این خورش به دلیل طعم بسیار خوشمزه ای که دارد در شهرهای شمالی کشور حتی در مراسم های محرم و رمضان نیز با این خورش از مردم پذیرایی میکنند.

 

موادی که در این خورش استفاده شده است بسیار مفید میباشد و هر یک خواص مخصوص به خود را دارد همانند سبزی اسفناج که سرشار از آهن است و نیز آب نارنج که برای افرادی که چربی خون دارند مناسب است و باعث میشود چربی و روغن غذا گرفته شود.

 

همچنین در این خورش میتوانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید که در هر دو صورت طعم غذا بسیار خوب است و نوع گوشت فرقی نمیکند و گوشت مرغ را تنها در صورتی استفاده کنید که پزشک خوردن گوشت قرمز را برای شما منع کرده و یا اینکه میتوانید به دلیل گرانی گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید.

 

قبل از تهیه این خورش خوشمزه لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید تا در حین کار به مشکل برنخورید. امیدوارم از تهیه این غذا لذت ببرید و دوست داشته باشید.

 

روش تهیه خورش ساک با گوشت

 

*نکات لازم تهیه خورش ساک با گوشت-اگر میخواهید خورش ساک با گوشت عالی ای داشته باشید باید نکات زیر را بدانید.

1- نکته اول این است که بتوانید پوست نخود را جدا کنید اما چگونه؟ برای اینکار دو راه دارید اول اینکه میتوانید نخود را با مقداری کم جوش شیرین بپزید خواهید دید که براحتی پوست نخود جدا میشود مرحله دوم اگر جوش شیرین ندارید میتوانید نخود ها را بعد از پخت روی یک سطحی ریخته و با یک وسیله سنگین روی نخودها بکشید تا پوستش جدا شود.

 

2- برای اینکه خورش لعاب دار شود میتوانید گوشت را وقتی پخت خارج کرده و ریش ریش کنید و به خورش اضافه کنید.

 

3- اگر آب نارنج در دسترس نبود میتوانید به جای آن از آبلیمو استفاده کنید.

4- میتوانید در کنار سبزی اسفناج از سبزی معطر دیگری مثل جعفری استفاده کنید.

 

 

*مراحل پخت و آماده سازی:

1-ابتدای کار باید نخودها چند ساعت قبل یا حتی یک شب قبل خیس کنید و چندین بار نیز آبش را عوض کنید. مقداری آب در یک قابلمه ریخته و نخودها را داخلش میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا بجوشد و نرم شود. وقتی که نخودها نرم شد و پخت پوستشان را میگیریم که این مرحله پوست گیری در نکات توضیح داده شده است.

 

2-بعد از انجام مرحله بالا پیازها را پوست گرفته و شسته و بصورت ریز یا نگینی خرد میکنیم.

سپس یک قابلمه یا ماهیتابه را بردارید و مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس پیازها را داخلش میریزیم و تفت میدهیم.

گوشت را بصورت قطعات مربعی شکل خرد کرده و به پیازها اضافه میکنیم و تفت میدهیم و مقداری زردچوبه و فلفل اضافه میکنیم و خوب مخلوط میکنیم.

 

3-نخودها را به موادمان اضافه میکنیم و تا نصف قابلمه آب میریزیم و شعله را زیاد میکنیم تا بجوشد و وقتی که آب خورش جوشید زیر شعله را کم میکنیم و درب قابلمه را میگزاریم تا خورش بپزد که این مرحله حدود یک و نیم الی دو ساعت طول میکشد.

4-اسفناج ها را شسته و بصورت ریز خرد میکنیم و به خورش اضافه میکنیم. آرد را میتوانیم با مقداری آب مخلوط کنیم تا گلوله گلوله نشود و سپس به خورش اضافه میکنیم و خورش را خوب هم میزنیم. افزودن آرد به خورش باعث میشود غلظت آن بیشتر شده و لعاب دار شود.

 

5-مقداری نمک و آب نارنج اضافه میکنیم و میگزاریم خورش به مدت یک ربع دیگر نیز بپزد. سیرهای خرد شده یا رنده شده را داخل ماهیتابه حاوی روغن تفت داده و مقداری را داخل خورش میریزیم و مقداری را نیز برای تزئین نگه میداریم. میتوانیم خورش را با مواد دیگر بستگی به سلیقه خود تزئین کنیم مثل نعنا داغ.

 

برنج را بصورت دمکرده یا آبکش شده میپزیم. خورش را بعد پخت در ظرف مخصوص ریخته و برنج را نیز در ظرف دیگر میریزیم و در کنار سالاد و ترشی میل میکنیم.

توجه داشته باشید این غذا مناسب برای 4 نفر.زان آماده سازی 10  دقیقه و زمان پختش  180 دقیقه است.نوش جان.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره