وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سبزی های مفید و پر خاصیت برای بدن ما کدامند

سبزی های مفید و پر خاصیت برای بدن ما کدامند

سبزی های مفید و پر خاصیت برای بدن ما کدامند

 

سبزی ها از سالم‌ترین و بهترین گزینه هایی غذایی هستند که میتوان بین میان وعده ها یا همراه با غذا آنها را میل کنید و برای حفظ سلامت خود و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم میزان مصرف آنها را هرچه بیشتر افزایش دهید. به طور خاص، سبزی های برگدار سبز از بهترین محصولاتی هستند که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

 

سبزی های برگدار منابع خوبی برای فیبر، آهن، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف محسوب می شوند. مصرف آنها می تواند به تقویت استخوان ها، مغز قلب، و سیستم ایمنی کمک کند. سبزی های برگدار گزینه های غذایی خوبی برای پیشگیری از سرطان، حملات قلبی، چاقی و پوکی استخوان هستند. در ادامه با برخی از بهترین سبزی ها آشنا می شویم.

 

کاهو :

کاهو یکی از سبریجات برگ سبز است. کاهو حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، امگا 3، مواد معدنی و ویتامین ها مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین های B-6، C، A، E و ویتامین K می باشد.

 

برگ های بيرونی کاهو ارزش خوراکی بسيار دارد؛ زيرا اين برگ ها بيشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ هاي داخلی حاوی ويتامين بيشتر است. هر چه کاهو سبزتر باشد، ويتامين بيشتری دارد.

 

برگ خردل

برگ خردل دارای عطر و طعمی تند و تیز است. این محصول ترد و سرشار از مواد مغذی حاوی کلروفیل بسیار زیاد است که این رنگدانه طبیعی می تواند فوایدی فراتر از رنگ سبز گیاهان را ارائه کند.کلروفیل تولید آنزیم هایی که به سمزدایی کبد کمک می کنند را افزایش می دهد. همچنین، این ماده به بهبود زخم ها کمک می کند. از دهه 1940، نوع پزشکی کلروفیل در پمادهایی که برای درمان زخم های پوست تولید می شوند، استفاده شده است.

 

بهترین گزینه هایی غذایی, خواص سبزی خوردن

سبزی های برگدار منابع خوب فیبر، آهن، ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می شوند

 

ریحان:

ریحان خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و ضدسرطان است. اشتهاآور، ضدتهوع، از بین برنده کرم‌های روده، درمان ورم معده، التهاب روده و یبوست است. این گیاه در درمان تحریک‌های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی موثر است.

 

بوک چوی یا کلم چینی:

بوک چوی که به نام کلم چینی نیز شناخته می شود، گزینه ای خوب برای استفاده در سوپ ها و سرخ کردنی ها است. این گیاه از ساقه های سفید و ترد و برگ های سبز و ظریف برخوردار است. بوک چوی نیز به خانواده سبزی های چلیپایی تعلق دارد و فواید سلامت مشابه با بروکلی و کلم بروکسل ارائه می کند. این محصول حاوی ترکیبات طبیعی است که به کاهش خطر سرطان کمک می کنند.

 

کرفس:

برگ کرفس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A (بتاکاروتن) است در حالی که ساقه کرفس منبع ویتامین‌هایB6,B2,B1 ویتامین C و همچنین پتاسیم، اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم، آهن، فسفر، سدیم و چند نوع از اسیدهای امینه ضروریست.

 

هورمونهای گیاهی موجود در گیاه کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هردردی باشد.

 

شما می توانید جدا از خورشت کرفس برای بهره بردن از خواص کرفس، در ترکیب خوراکی های مختلف و سالادهای فصل از آن استفاده کنید.اسفناج یکی از غنی‌ترین منابع غذایی برای کوئرستین نیز است

 

جعفری:

جعفری کاهش‌دهنده اسید اوریک خون بوده و فشار خون را کنترل می‌کند. مقدار زیادی آهن، ویتامین C و کلسیم دارد. بنابراین استفاده جعفری به افراد میانسال توصیه می‌شود.

 

مارچوبه :

مارچوبه گیاهی سرشار از اینولین، پورین، ویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین E، روی، منیزیم، سلنیوم، آسپاراژین، آسپاراژیناز، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین، اسیدفولیک، کولین و … است.

مارچوبه، یکی از منابع اصلی پروبیوتیک است. مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در مارچوبه، بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را متوقف می‌کنند. مقادیر بالای ویتامین‌های گروه B در مارچوبه، مسئول اثرات ضددیابتی این گیاه می‌باشند.

 

کیل :

کیل یک سبزی با بافت ترد و برگ های پیچ خورده است که طی سالیان اخیر از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. کیل می تواند 206 درصد از ارزش روزانه ویتامین A، 684 درصد از ارزش روزانه ویتامین K، و 26 درصد از ارزش روزانه منگنز، یکی دیگر از مواد مغذی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، همراه با گلوکوزامین، یک عامل درمانی برای تسکین التهاب ناشی از استئوآرتریت (آرتروز) را تامین کند.

 

اسفناج :

بدون تردید، هر فهرست سبزی های برگدار بدون اسفناج ناقص خواهد بود. اسفناج سرشار از دو کاروتنوئید خاص یعنی زیزانتین و لوتئین است که به پیشگیری از انحطاط ماکولا، دلیل اصلی نابینایی در افراد بالای 50 سال، کمک می کنند.اسفناج یکی از غنی‌ترین منابع غذایی برای کوئرستین نیز است که این آنتی اکسیدان به مهار التهاب ناشی از فعالیت پروتئین های سیتوکین کمک می کند.

 

شاهی:

شاهی یا تره تیزک دارای ید، آهن، فسفر و مقدار زیادی ویتامین C است. شاهی برطرف‌کننده ناراحتی‌های کبدی، دفع‌کننده سنگ کلیه و زیادکننده شیر مادران است و خوردن آن انسان را از ابتلا به بیماری دیابت مصون می‌کند.

 

سبزی تازه به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که باعث بروز سرطان می‌شود، حالت ارتجاعی رگ‌های خونی را حفظ کرده و باعث خونرسانی بهتر و بیشتر به مغز و اعصاب شده و به این ترتیب باعث تقویت حافظه می‌شود.ریحان خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و ضدسرطان است

 

آراگولا

آراگولا از نظر تراکم مواد مغذی غنی‌تر از محصولاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، و حتی سیب زمینی شیرین است. اگرچه ممکن است به نظر نرسد، اما آراگولا به خانواده سبزی های چلیپایی که شامل محصولاتی مانند بروکلی و کلم می شود، تعلق دارد. ترکیبی به نام سولفورفان در این گروه از سبزی ها وجود دارد که از توانایی توقف رشد سرطان برخوردار است.

 

آراگولا حاوی مقدار قابل توجهی لوتئین و زیزانتین نیز است که این آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی در شبکیه چشم جمع می شوند. این دو کاروتنوئید به محافظت در برابر انحطاط ماکولا، یک بیماری چشم که بیشتر از آب مروارید و آب سیاه موجب نابینایی افراد می شود، کمک می کنند.طعم تند و فلفلی آراگولا آن را به گزینه ای خوب برای افزودن به سالادهای سبز تبدیل می کند.

 

آرتیشو یا کنگر فرنگی :

آرتیشو یا کنگر فرنگی گیاه بومی مناطق مرکزی مدیترانه است ولی در حال حاضر در بیشتر نقاط معتدل دنیا کشت می‌شود ، آرتیشو طبیعت گرم و خشک دارد و کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، ویتامینهای K، B1، B2، B3 و آهن از مواد فراوان موجود در این گیاه است.

 

از تمام نقاط این گیاه میتوان برای تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده کرد ، گیاه تازه را پس از تمیز کردن میتوان منجمد کرد تا در فصول مختلف از آن استفاده شود ، شیره برگ آرتیشو یا کنگر فرنگی دارای املاح معدنی مختلف و سینارین Cynarine است و مصارف درمانی فراوان دارد.

 

برگ چغندر

برگ چغندر یکی از سبزی های برگدار است که به واقع نادیده گرفته شده است. این محصول که به نام برگ چغندر سوئیسی شناخته می شود، دارای برگ هایی شبیه به اسفناج یا کیل با ساقه هایی بلند است.ساقه های برگ چغندر می تواند قرمز، سبز یا زرد باشد. همچنین، نمونه چند رنگ از آن نیز وجود دارد که به نام برگ چغندر رنگین کمانی شناخته می شود.

 

برگ چغندر در خانواده ای مشابه با چغندرها قرار می گیرد. این محصول می تواند 636 درصد از نیاز روزانه به ویتامین K را تامین کند. بیشتر افراد توجهی به این ویتامین ندارند، اما ماده مغذی بسیار مهمی محسوب می شود.

 

ویتامین K نه تنها به لخته شدن خون کمک می کند، بلکه با فعال کردن پروتئینی که به پیشگیری از رسوب کلسیم در سرخرگ ها کمک می کند در محافظت در برابر بیماری قلبی نیز نقش دارد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره