وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سرطان تخمدان در زنان کشنده است یا نه

سرطان تخمدان در زنان کشنده است یا نه

سرطان تخمدان در زنان کشنده است یا نه

 

از آن جایی که سرطان تخمدان در جوانان نیز مشاهده می شود، آمار مرتبط با شانس زنده ماندن و نجات یافتن افراد مبتلا به این سرطان مورد توجه افراد بسیاری است. مرگ و میر ناشی از سرطان به شدت با تشخیص به موقع سرطان مرتبط است اما سرطان تخمدان به ندرت علائمی از خود در مراحل اولیه نشان می دهد.

 

هر چه مرحله سرطان کمتر باشد، شانس زنده ماندن و نجات یافتن فرد افزایش می یابد. در این مقاله به مهمترین علامت سرطان تخمدان، تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی، تشخیص سرطان تخمدان با آزمایش خون، سرطان تخمدان پیشرفته و احتمال نجات یافتن افراد از این سرطان می پردازیم.

 

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان نوعی سرطان زنان است که از تخمدان ها شروع می شود. تشخیص سرطان تخمدان بسیار دشوار است زیرا علائم آن مشابه علائم مشکلات دیگری از جمله سوء هاضمه و نفخ است. با ایران ناز همراه باشید

 

اغلب مراحل اولیه سرطان تخمدان هیچ علامتی ندارد و در برخی موارد، بیمار تا رسیدن سرطان به شکم و دیگر بخش های لگن متوجه وجود این بیماری در بدن خود نمی شود.درمان سرطان تخمدانی که بیماری فراتر از تخمدان ها در بدن پیشروی کرده است، بسیار دشوار است.

 

سرطان تخمدان اولیه اغلب علائمی دارد که به راحتی با بیماری های دیگری از جمله یبوست یا سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته می شود. معمولا سرطان تخمدان تنها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

 

تقریبا در تمام مواردی که سرطان تخمدان در مراحل اولیه و پیش از پیشروی سرطان به خارج از تخمدان ها تشخیص داده می شود، سرطان به طور موفقیت آمیزی قابل درمان است.

برخی از علائم سرطان تخمدان شامل موارد زیر هستند:

-تغییر عادات روده شامل یبوست مکرر
-ورم و نفخ شکمی
-تکرر ادرار یا احساس نیاز به دفع فوری ادرار
-احساس پر بودن بعد از خوردن مقدار کمی غذا
-کاهش وزن بدن بدون هیچ گونه علتی
-احساس ناراحتی در ناحیه لگن
-درد در هنگام رابطه جنسی
-ناراحتی معده
-احساس خستگی مداوم
-تغییر چرخه قاعدگی
وقتی که این علائم ناشی از سرطان تخمدان باشند، معمولا پایدار هستند. اگر هر یک از این علائم را بیشتر از دوازده بار در ماه دارید، حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

تشخیص سرطان تخمدان

پزشک متخصص زنان از شما پرسش هایی را درباره وضع سلامتی تان می پرسد و معاینه لگنی را انجام می دهد. اگر علائمتان اشاره به سرطان تخمدان داشته باشند، آزمایشات بیشتری برای تایید تشخیص مورد نیاز است که در ادامه به این آزمایشات می پردازیم:

-تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی: هم سونوگرافی واژینال و هم سونوگرافی شکمی قادر به تشخیص این بیماری هستند.

-تشخیص سرطان تخمدان با سی تی اسکن: این نوع تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس تصویری شفاف از تخمدان و دیگر بخش های بدن را به دست می دهد که ممکن است سرطان به آنها سرایت کرده باشد.

-رادیوگرافی قفسه سینه: این نوع تصویر برداری برای تشخیص احتمال سرایت سرطان به ریه ها انجام می شود.

-لاپاراسکوپی: لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که از لوله ای نازک و نورانی استفاده می کند تا پزشک بتواند تخمدان ها و دیگر بخش های بدن در این ناحیه را بررسی کند. این روش به تشخیص میزان انتشار تومور و برنامه ریزی برای جراحی یا دیگر درمان ها کمک می کند.

 

تشخیص سرطان تخمدان با آزمایش خون: سرطان تخمدان ممولا پروتئینی به نام CA-125 را در خون آزاد می کند که آزمایش خون می تواند این پروتئین را تشخیص دهد.

 

مراحل سرطان تخمدان

پس از تایید تشخیص سرطان تخمدان، پزشک تلاش می کند تا میزان پیشرفت و گسترش سرطان در بدن را تشخیص دهد. سرطان تخمدان چهار مرحله دارد و این مراحل نشان دهنده محل سلول های سرطانی هستند.

 

برای تعیین مرحله سرطان، پزشک نمونه هایی را از تخمدان ها، لگن و شکم می گیرد. اگر سرطان در هر یک از این نمونه ها تشخیص داده شود، پزشک می تواند پیشرفت و گسترش سرطان تخمدان را تعیین کند.

-سرطان تخمدان مرحله اول: سلول های سرطان تخمدان در مرحله اول تنها در تخمدان ها حضور دارند و هنوز به گره های لنفاوی سرایت نکرده اند.

-سرطان تخمدان مرحله دوم: سرطان تخمدان در مرحله دوم علاوه بر تخمدان به اندام های دیگر ناحیه لگن سرایت کرده است. این اندام ها ممکن است شامل اینموارد باشند: رحم، مثانه، روده بزرگ یا لوله های رحم (فالوپ)

-سرطان تخمدان مرحله سوم: سرطان تخمدان در مرحله سوم فراتر از تخمدان ها و لگن پخش شده است و به شکم و گره های لنفاوی آن رسیده است.

-سرطان تخمدان مرحله چهارم: سرطان تخمدان مرحله چهارم، پخش پایانی سرطان تخمدان است. سرطان در این مرحله فراتر از شکم رفته است و ممکن است به طحال، ریه ها یا کبد رسیده باشد.

 

درمان سرطان تخمدان

گزینه های درمانی برای سرطان تخمدان بستگی به مرحله و سلامت کلی فرد بیمار بستگی دارد و شامل موارد زیر هستند:
-جراحی
-شیمی درمانی
-هورمون درمانی
-پرتو درمانی

شانس و احتمال نجات بیمار از سرطان تخمدان

درصد زنده ماندن فرد مبتلا به سرطان تخمدان در پنج سال پس از ابتلا به این بیماری برای تمام انواع سرطان تخمدان 45 درصد است. تشخیص سرطان در افراد زیر 65 سال موجب افزایش احتمال نجات فرد از این بیماری می شود.

 

افرادی که در مراحل اولیه سرطان تخمدان به خصوص در مرحله اول سرطان تخمدان، بیماری آنها تشخیص داده می شود، به احتمال 92 درصد از سرطان نجات می یابند.متاسفانه تنها 15 درصد افراد مبتلا به سرطان تخمدان در این مرحله اولیه بیماریشان تشخیص داده می شود.