وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سرگذشت عجیب ساختمان پلاسکو و مالک آن +عکس

سرگذشت عجیب ساختمان پلاسکو و مالک آن +عکس

سرگذشت عجیب ساختمان پلاسکو و مالک آن

 

به گزارش ایران ناز ساختمان پلاسکو که در چهار راه استانبول واقع است صبح روز 5 شنبه دچار حریق گسنرده ای شد که پس از تلاش زیاد آتش نشانان ، ساخاتمان فرو ریخت و جمعی از آتش نشان ها را با خود زیر آوار مدفون کرد .ساختمان هفده طبقه پلاسکو سرگذشت عجیبی داشته است.مالک این ساختمان یک یهودی بود که در انقلاب به اعدام محکوم شد.

 

ساختمان 17 طبقه‌ی پلاسکو را نخستین ساختمان بلندمرتبه و مدرن ایران در تهران می‌دانند که بیش از نیم قرن پیش ساخته شد.

سرگذشت عجیب ساختمان پلاسکو و مالک آن +عکس

ماکت پلاسکو

 

این ساختمان توسط حبیب‌الله القانیان (معروف به حاج‌حبیب!) رییس انجمن کلیمیان تهران، مالک کارخانه‌ی پلاسکو – بزرگ‌ترین مجموعه تولیدی پلاستیک ایران – ساخته شد. گفته می‌شود در آن زمان برخی روحانیان سیاسی تهران به ساخته شدن بلندترین ساختمان تهران توسط یهودیان ایرانی اعتراض شد.

 

حبیب‌الله القانیان ، متولد 1288 خورشیدی، از خانواده‌ای بود که به‌مدت چند دهه پیشگام نوآوری‌های تجاری و صنعتی در ایران بودند. حبیب که کارش را در نوجوانی، در هتل یکی از اقوام آغاز کرده بود، سال 1337 شرکت پلاسکو و پس از آن، صنایع پروفیل آلومینیوم را تاسیس کرد.

 

 

ساختمان پلاسکو و ساختمان آلومینیوم، به‌عنوان نخستین برج‌های ایرانی، بخشی از اموال این سرمایه‌دار ایرانی در جهان بودند. در سال‌های 1970 او و برخی دیگر از تجار ایرانی به چین دعوت شدند و روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و چین را بنا نهادند.

 

او با پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 هم کشور را ترک نکرد، توسط انقلابیون دستگیر و در دادگاهی به جرم فساد از طریق تماس با اسرائیل و صهیونیسم و جنگ با خدا و دوستان خدا، محاکمه و در دادگاهی که گفته می‌شود کلا 20 دقیقه طول کشید، توسط صادق خلخالی به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او بلافاصله اجرا شد.

سرگذشت عجیب ساختمان پلاسکو و مالک آن +عکس

در دادگاه به اسنادی اشاره شد که ساواک درباره‌ی ارتباط او و بسیاری دیگر از سران یهودیان ایران با اسرائیل داشته و به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در آنجا پرداخته بودند. در این اسناد گفته شده بود، القانیان، مشغول احداث ساختمان چندین طبقه در نزدیکی تل‌آویو است؛ با بلندی سه برابر ساختمان پلاسکو تهران!

 

با این حال، متهم در دفاعیات خود گفت: «اینجانب حبیب القانیان، افتخار می‌کنم کلیمی ایرانی هستم… تا به حال هیچ‌گونه کمک و یا اعانه به نفع اسرائیل نداده و نخواهم داد. من موافق کشتار مردم فلسطین نیستم… افتخار می‌کنم دارای سهمی از کارخانجات پلاسکو ملامین، پلاستیک شمال، لوله شمال و کارخانه یخچال جنرال الکتریک و پروفیل آلومینیوم می‌باشم. هیچ دارایی به‌نام من در اسراییل وجود ندارد».

 

او در وصیت‌نامه‌اش از وراثش درخواست کرد که به حساب‌هایش رسیدگی کنند و بدهکاری‌هایش را به افراد مربوط پرداخت کنند، حقوق عقب‌افتاده‌ی کارمندانش را به آنان بدهند، او را حلال کنند و خانواده‌اش یک سال برایش دعا کنند.

 

ساختمان پلاسکو و ساختمان آلومینیوم پس از اعدام القانیان، مانند دیگر اموالش مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل داده شد.

 

ساختمان پلاسکو در تمام این سال‌ها، در اختیار تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و معروف بود .این ساختمان پس از ابتلای یک واحد آن به آتش در صبح پنجشنبه 30 دی 95، اطفای آتش توسط آتش‌نشانان و شیوع دوباره‌ی آن، پس از چند ساعت، کمی مانده به ظهر، کامل فرو ریخت.

 

مطالب مرتبط

 

واکنش جالب مجری شبکه خبر به مردم حاضر در پلاسکو +عکس

 

 آتش سوزی و فیلمهای ریزش ساختمان پلاسکو + تصاویر تکمیلی

 

برخورد آتش نشانان با عباس جدیدی در حادثه پلاسکو +تصاویر

 

فیلم های هولناک لحظه ریزش ساختمان پلاسکو

 

آتش نشان فداکار در حادثه پلاسکو به شهادت رسید +تصاویر

 

یک آتش نشان زنده از زیر آوار پلاسکو نجات یافت +عکس و جزئیات

 

تصاویر گریه آتش نشانها به زیر آوار ماندن همکاران در پلاسکو

 

واکنش دیدنی خبرنگار آلمانی به حادثه پلاسکو +تصاویر

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره