وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شپش و باورهای اشتباه در مورد آن

شپش و باورهای اشتباه در مورد آن

شپش و باورهای اشتباه در مورد آن

 

در این مطلب به شما خواهیم گفت شپش چیست و چگونه آن را درمان کنیم .شپش موی سر نوعی بیماری است که برای همه افراد در سنین مختلف ایجاد می گردد اما ابتلا به شپش در بین کودکان مدرسه ای بیشتر از سایرین است .

 

متاسفانه درباره شپش سر در کشور ما باورهای نادرستی وجود دارد که ما را از درمان به موقع آن دور می سازد و سبب می شود جذب این شایعات شویم وبپنداریم فرزند ما هیچ گاه شپش نمی گیرد.

 

شپش حشره ریزدارای 3 جفت پا و قلاب های قدرتمند است که به مو و پوست می چسبد و در محیط های گرم و مرطوب ازدیاد پیدا می کند. شپش روزانه 10 تخم می گذارد و موجب خارش موی سر می شود و ابتلا به آن به تمیزی و کثیفی فرد مرتبط نمی باشد .

 

شپش سر در بچه ها ی مدرسه ای به دلیل ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر بیشتر از گروههای دیگر دیده می شود و مشکلات بهداشتی فراوانی را برای مسئولان به وجود می آورد.برای تشخیص شپش سر والدین می توانند قسمت های مختلف موی سر را که کودک می خاراند را ببینند ،

 

زیرا شپش سر با چشم غیر مسلح نیز دیده می شود اما اگر می خواهید از وجود شپش سر بر روی موهای فرزند خود مطمئن شوید می توانید قسمت کوچکی از موهای فرزندتان را جدا کنید و با شانه مخصوص ، شانه کنید. اگر شپش در موی فرزندتان باشد می توانید آن را روی شانه ببینید.

 

راه های مختلفی برای درمان شپش وجود دارد اما بهترین درمان شپش استفاده از داروهای ضد شپش است . اگر فرزندتان دچار شپش است از این داروها می توانید استفاده کنید 

 

بعد از برطرف شدن شپش موهای او باید تمام ملحفه ها و وسایلی که کودک با آن ارتباط داشته مانند کلاه ، لباس ، روسری ، بالش و کاناپه و… را با بالاترین دما آب بشویید زیرا شپش با آب سرد از بین نمی رود .

 

شپش مو کودک را چگونه تشخیص دهیم

هنگامی که کودک دبستانی ما مبتلا به شپش شد ، با او به ملایمت برخورد کنید و او را نزد پزشک برای درمان شپش ببرید و هیچ گاه نا امید نشوید و فکر نکنید با مبتلا شدن به شپش فرد کثیفی هستید .

 

به صحبت های دیگران درباره نحوه گرفتن و از بین بردن شپش گوش ندهید و برای درمان از افراد متخصص یاری بگیرید ، متاسفانه باورهای نادرستی درباره شپش وجود دارد که برخی از آن ها را درادامه می خوانید.

 

کثیفی موی سر عامل ابتلا به شپش است

این باور اشتباه است . شپش حشره ریزی است که به تمیزی و کثیفی موی سر اهمیت نمی دهد حتی پرپشتی ، کم پشتی و کوتاه و بلند بودن مو نیز برایش مهم نیست . اما بهتر است همیشه موی خود را تمیزو کوتاه نگه دارید تا در صورت ابتلا به شپش با خبر شوید. داشتن موی بلند روند درمان شپش را سخت می کند.

 

علت شپش مو و راه های درمان آن

این باور اشتباه است. شپش موی سر موجب خارش شدید موی سر در کودکان می شود و در برخی از موارد نیش آن ها موجب التهاب پوست سر آن هامی گردد اما برخلاف باور عموم بیماری را منتقل نمی کند.

 

وقتی همکلاسی فرزندم مبتلا به شپش است ، لزومی ندارد ما برای کودکمان درمان ضد شپش آغاز کنیماین باور غلط است. بیشتر کودکان مدرسه ای که همکلاسی آن ها دچار شپش است ، مبتلا به شپش می شوند پس بهتر است آن ها نیز از محصولات ضد شپش زیر نظر متخصص استفاده کنند

 

این یک باور غلط است . شپش ممکن است در موی همه افراد در سنین مختلف دیده شود اما در کودکان به علت رابطه تنگاتنگی که با یکدیگر دارند شایع تر است. و اگر کسی مبتلا به شپش باشد این امکان وجود دارد که شما نیز از او شپش بگیرید.

 

شپش روی سر کودکان خانواده های فقیر ماندگار تر است

این باور غلط است و می تواند برعکس باشد . کودکان خانواده های مرفه به دلیل اینکه فرزندشان در رفاه و بهداشت است کمتر موی فرزند خود را از نظر آلوده بودن به شپش بررسی می کنند و به همین دلیل دیرتر به تشخیص می رسند و شپش روی سر فرزندشان بیشتر ماندگار می شود. شپش از طریق آب استخر منتقل می شود

 

آیا انتقال شپش از طریق استخر ممکن است

شپش ها نمی توانند در آب شنا کنند و از طریق آب از موی سر فردی به فرد دیگر منتقل شوند اما می توانند از طریق استفاده مشترک لوازم شخصی مانند حوله و برس منتقل گردند.

 

شپش ها توانایی پرواز دارند و می تواننداز روی سر یک فرد روی سر دیگری بپرند

این باور اشتباه است. شپش ها از روی سر یک فرد نمی توانند بر روی سر فرد دیگر بپرند اما می توانند به سرعت حرکت کنند و از طریق تماس مستقیم با موی فرد آلوده به شپش به دیگری منتقل گردند.

 

عامل انتقال شپش سر به انسان حیوانات هستند

این یک باور اشتباه است . شپش سر مختص حیوانات نیست و فقط انسان ها را مبتلا می کند.

 

چگونه از آلودگی به شپش پیشگیری کنیم

پیشگیری با رعایت بهداشت به ویژه در مکان هایی مانند مدارس، مهدکودک ها ، سربازخانه ها، پرورشگاه ها و … امکان پذیر است و می توان از طریق آموزش به افراد تا حد زیادی مانع ایجاد این مشکل شد .

 

باید به کودکان آموزش داد در مدرسه از تماس سر خود با سر دیگران پرهیز کرده و شال، روسری، کلاه، برس و شانه خود را به دیگران ندهند یا از این وسایلِ مربوط به دیگران استفاده نکنند .همچنین موارد آلوده باید به سرعت شناسایی و گزارش شوند تا با درمان سریع، بتوان از انتقال آلودگی به دیگران جلوگیری نمود .

 

تفاوت شوره و شپش سر

شوره سر پوست مرده سر است که به راحتی از موها جدا می شود اما رشک ها تخم مرغی شکل هستند و بیشتر در گیجگاه ها، بالای گوش ها و پشت گردن در نزدیکی پوست سر به مو چسبیده اند و به راحتی از مو جدا نمی شوند و برای جداسازی آنها باید از ناخن استفاده کرد.

 

برای پیدا کردن تخم شپش باید مو را زیر نورمناسب و تمام نقاط آن را بگردیم و در صورت نیاز از یک ذره بین استفاده کنیم و فرد بررسی کننده نباید زیاد به موی مبتلا به شپش نزدیک شود زیرا درصد انتقال شپش بالا می رود.

 

برای درمان شپش موی سر چه کار کنیم؟

شپش سر بیماری شایعی که کودکان زیادی را در سنین مهد کودک و دبستان مبتلا می کند و از طریق تماس مستقیم سر با سر فرد مبتلا و یا از طریق لباس، کلاه، مقنعه، روسری و سایر لوازم شخصی مانند شانه و حوله انتقال می یابد.

 

برای تشخیص این بیماری بهتر است از افراد متخصص کمک بگیریم و در صورت ابتلا سریعا درمان را آغاز کنیم . بهترین درمان شپش سر استفاده از شامپوی پرمترین است که عوارض زیادی ندارد و مصرف آن برای خانم های باردار ؛ کودکان و بزرگسالان و شیرخواران بالای 2 ماه بلا مانع است .

 

نکاتی برای استفاده از شامپوی ضد شپش

طریقه مصرف این شامپو این گونه است که به مدت 10 دقیقه شامپو را به موهای خشک و تمیز آغشته و سپس آبکشی می کنیم .یک هفته بعد نیز دوباره این کار را تکرار می کنیم .قبل از مصرف این شامپو به موهایتان شامپو یا نرم کننده نزنید و موهایتان باید کاملا خشک و تمیز باشد.

 

تا 2 روز بعد از مصرف دارو نیز بهتر است از شوینده ها استفاده نکنیم .داروی دیگری بنام لیندان نیز برای از بین بردن شپش کاربرد دارد اما به اندازه این شامپو موثر نیست.اگر یکی از افراد خانواده مبتلا به شپش سرشد باید تمام خانواده درمان شپش را آغاز کنند.

 

وسایلی شخصی فرد مبتلا به شپش باید شسته یا فریزو یا به مدت 2 هفته در کیسه دربسته گذاشته شوند.کودک پس از یک نوبت استفاده از شامپوی پرمترین می تواند به مدرسه برود.