وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

طرز تهیه چهار نوع خورش مخصوص فصل بهار

طرز تهیه چهار نوع خورش مخصوص فصل بهار
بهار فصل سبزیجات تازه و نوبرانه‌ای مانند ریواس، كنگر و… است. چه خوب است در این فصل از این سبزی‌ها كه علاوه بر خواص بسیارشان، خوشمزه و خوش‌خوراك هم هستند استفاده بیشتری ببریم.نعناع و جعفری از سبزیجاتی است كه در تمام فصول روی پیشخوان سبزی‌فروشی‌ها، چرخ دستفروش‌ها و صد البته فریزر خانه‌ها پیدا می‌شود، ولی همه شما دوستان می‌دانید بهتر است برای پخت غذاها از نعناع و جعفری تازه استفاده كرد تا غذایی پرخاصیت‌تر و خوشمزه‌تر برای افراد خانواده فراهم كنیم. نعناع و جعفری بهاری هم كه دیگر جای خود دارد.

خورش نعناع جعفری و گوجه‌سبز
این روزها دیگر در بازار گوجه‌سبز به‌وفور یافت می‌شود و قیمت آن هم خیلی زیاد نیست. شما می‌توانید با گوجه‌سبز غذایی خوشمزه برای افراد خانواده بپزید.برای تهیه این غذا دو عدد پیاز متوسط را خلالی كرده و درون روغن سرخ كنید تا طلایی شود. حالا نیم تا یك كیلو نعناع جعفری را بعد از پاك‌كردن و شست‌وشو، خرد كرده و درون روغن سرخ كنید وقتی كه سبزی سرخ شد، نوبت گوشت یا مرغ است.

در این غذا می‌توانید از مرغ یا گوشت استفاده كنید. در ضمن می‌توانید مرغ و گوشت را سرخ كنید یا این‌كه بدون سرخ‌كردن درون غذا بریزید. بعد از ریختن مرغ یا گوشت مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به غذا اضافه كنید.وقتی كه مرغ یا گوشت نیم‌پز شد نوبت گوجه‌سبز است؛ گوجه‌ها را خوب شسته و دم آنها را بگیرید و درسته داخل خورش بریزید. نمك غذا را هم ریخته و بگذارید تا بجوشد و مرغ یا گوشت آن كاملا بپزد.برای این‌كه خورش شما به روغن بیفتد در آخر پخت، شعله را كمی زیاد كرده و در قابلمه را بردارید تا خورش آماده شود.

خورش نعناع جعفری و چاغاله بادام
برای تهیه این غذا اول پیازها را خلالی خرد كرده و درون روغن سرخ كنید. حالا نوبت گوشت است. گوشت را هم درون روغن تفت داده تا آب آن كشیده شود. حالا مقداری چاغاله بادام را كه خوب شسته و دم آنها را گرفته‌اید داخل خورش بریزید و كمی تفت دهید.

 
مقداری آب به محتویات قابلمه اضافه كرده و بگذارید تا بجوشد و گوشت آرام‌آرام بپزد. نعناع جعفری را هم بعد از شست‌وشو و خشك‌شدن، خرد كرده و درون روغن تفت دهید تا آب سبزی گرفته شود، ولی مراقب باشید رنگ آن تغییر نكند.وقتی كه گوشت خورش نیم‌پز شد، سبزی‌های سرخ شده را به آن اضافه كرده و نمك و فلفل غذا را هم بریزید. برای ترشی این غذا بهتر است از آبغوره یا آبلیمو استفاده كنید.
 
خورش ریواس
ریواس از گیاهانی است كه در فصل بهار به صورت خودرو رشد می‌كند. این گیاه در بازار هم به‌وفور یافت می‌شود.
ریواس طعمی ترش دارد و از آن شربت هم تهیه می‌كنند. برای تهیه خورش ابتدا دو یا سه عدد پیاز متوسط را خلالی خرد كرده و درون روغن سرخ كنید.وقتی كه پیازها طلایی شد حالا نوبت گوشت است؛
 
گوشت را به پیاز اضافه كرده و سرخ كنید. نعناع جعفری را هم بعد از پاك‌كردن و شستن خوب خرد كنید و درون ظرفی جداگانه سرخ كرده و بعد همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه و مقداری آب داخل گوشت بریزید و بگذارید بجوشد تا گوشت بپزد.ریواس‌ها را بشویید و پوست بكنید و به طول دو یا سه سانتی‌متر خرد كرده و كنار بگذارید. وقتی كه گوشت خورش كاملا پخته شد، نمك و ریواس‌ها را هم داخل خورش بریزید و بگذارید تا كمی بجوشد. یادتان باشد خورش را هم نزنید، زیرا ریواس بسیار لطیف است و زود له خواهد شد.
همچنین چون ریواس ترش است این خورش نیازی به ترشی ندارد، ولی اگر خورش را ترش‌تر می‌پسندید، مقداری آبلیمو یا آبغوره داخل خورش بریزید و همچنین اگر می‌خواهید خورش شما كمی شیرین‌تر شود، مقداری شكر داخل خورش بریزید. این خورش را می‌توانید بدون نعناع جعفری هم طبخ كنید. در هر دو صورت خورش بسیار خوشمزه‌ای خواهید داشت.

خورش كنگر
یكی دیگر از سبزی‌های خودرو در دشت و صحرا كنگر است. این گیاه بسیار پرخاصیت و غذای آن هم بسیار خوشمزه خواهد شد.كنگر دارای تیغ‌های بسیاری است و باید موقع تمیز‌ كردن آن بسیار مراقب دست‌های خود باشید تا با تیغ‌های كنگر دچار صدمه نشود. برای تهیه خورش كنگر بعد از این‌كه كنگرها را پاك كرده و شستید آنها را درشت خرد كنید و درون روغن تفت بدهید.

بعد از تفت‌دادن كنگرها آنها را از درون روغن بیرون آورده و تعداد دو یا سه عدد پیاز را خلالی خرد كرده و درون روغن سرخ كنید. بعد نوبت گوشت است كه آن را هم باید سرخ كنید.نعناع جعفری را هم بعد از خرد‌كردن سرخ كنید و درون خورش بریزید. زردچوبه، فلفل سیاه و آبلیمو یا آبغوره را فراموش نكنید.بعد از این‌كه گوشت‌ها نیم‌پز شد نوبت كنگر است كنگرها را داخل خورش بریزید و بگذارید تا بپزد و غذا جا بیفتد. خورش كنگر را می‌توانید بدون سبزی نعناع جعفری هم تهیه كنید.