وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

علت مزه فلز در دهان و راه درمان

علت مزه فلز در دهان و راه درمان

علت مزه فلز در دهان و راه درمان

 

ممکن است شما هم گاهی در دهان خود یک مزه بسیار بد یا طعم و بویی شبیه به فلز را احساس کرده باشید . مزه غیر طبیعی دهان علتهای مختلفی میتواند داشته باشد که در ادامه ی این مطلب از ایران ناز علت های ان و راههای درمان را به شما معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.

 

افراد مبتلا به بيماري Dysgeusia يک مزه فلزي عجيب را در دهان خود احساس مي کند که به عنوان يک مزه تلخ، ناخوشايند يا آهني تعريف مي شود. در کنار يک حس چشايي ضعيف، فرد مبتلا به اين شرايط مي تواند از استفراغ نيز رنج ببرد.

 

اين نوع از مزه بد مي تواند ناخوشايند و مداوم باشد. در حقيقت، يک مزه فلزي پايدار ممکن است مزه مواد غذايي را تحت تاثير قرار دهد و پس از مصرف غذاهاي مورد علاقه نيز يک مزه تلخ در دهان ايجاد شود. اين شرايط مي تواند کاهش اشتها و همچنين افسردگي را در پي داشته باشد.

 

برخي از دلايل مزه بد دهان شامل ريفلاکس اسيد، کم آبي بدن، تنفس از راه دهان، ديابت کنترل نشده، عفونت دستگاه تنفسي فوقاني، سيگار کشيدن، بارداري، خشکي دهان، مشکلات سينوسي، زوال عقل، عوارض جانبي برخي داروها، و بهداشت ضعيف دهان و دندان مي شوند.

 

در بيشتر موارد، مزه فلزي در دهان مي تواند با موفقيت از طريق درمان هاي خانگي و برخي تغييرات در سبک زندگي بهبود يابد. با اين وجود، اگر مشکل حالت مزمن به خود گرفت بايد به پزشک مراجعه شود تا علت اصلي شکل گيري آن مشخص و درمان شود.

 

در ادامه با برخي روش هاي موثر در خلاص شدن از شر مزه فلزي در دهان بيشتر آشنا مي شويم.

 

سرکه سيب

 

سرکه سيب يک راه حل طبيعي و سرشار از مواد مغذي براي ايجاد تعادل در pH دهان است. اين ماده به قليايي کردن و همچنين، خنثي کردن محيط اسيدي دهان کمک مي کند و در تسکين مزه فلزي موثر است. افزون بر اين، مزه ترش سرکه سيب ترشح بزاق را تحريک مي کند که اين شرايط شستشوي مزه فلزي را تسهيل مي کند.

 

يک تا دو قاشق غذاخوري سرکه سيب خام، تصفيه نشده را به يک ليوان آب اضافه کرده و دو بار در روز آن را بنوشيد.همچنين، از سرکه سيب مي توانيد به عنوان چاشني سالاد يا براي مزه دار کردن خيارشور و ترشي استفاده کنيد.

 

برخي از دلايل مزه بد دهان شامل ريفلاکس اسيد، کم آبي بدن است

 

جوش شيرين

 

جوش شيرين به عنوان يک ترکيب طبيعي به تنظيم pH کمک مي کند و بر همين اساس، در پيشگيري از عدم تعادل شرايط اسيدي و قليايي در بدن موثر است. جوش شيرين در از بين بردن اسيد اضافي يا مزه فلزي در دهان موثر عمل مي کند.

 

جوش شيرين در از بين بردن پلاک و باکتري هاي مضر در دهان نيز کارايي دارد.

 

نصف قاشق چايخوري جوش شيرين را در يک ليوان آب گرم ترکيب کرده و روزي يک بار از آن براي شستشوي دهان استفاده کنيد.همچنين، براي چند روز هنگام مسواک زدن اندکي جوش شيرين را روي مسواک خود بريزيد تا اسيديته دهان شما کاهش يابد.

 

آب نمک

 

هنگامي که موضوع حفظ بهداشت دهان و دندان مطرح مي شود، شستشوي دهان با آب نمک نقش مهمي ايفا مي کند. نمک از کلريد سديم شکل گرفته که رشد باکتري ها در دهان را محدود مي سازد و همچنين به خنثي سازي اسيد کمک مي کند. اين شرايط به خلاص شدن از شر مزه فلزي دهان کمک مي کند.

 

يک قاشق چايخوري نمک را به يک فنجان آب ولرم اضافه کنيد. اين ترکيب را به هم بزنيد تا نمک کاملا در آب حل شود. از اين محلول براي شستشوي دهان دو تا سه بار در روز، به ويژه پيش از خواب، استفاده کنيد.

 

چاي سبز

 

اگر مزه فلزي دهان با مشکلات گوارشي در ارتباط باشد، چاي سبز مي تواند به درمان آن کمک کند. به واسطه ويژگي هاي ضد التهابي و آنتي اکسيداني، اين نوشيدني سالم به مبارزه با عفونت هاي باکتريايي و کنترل التهاب کمک مي کند. در حقيقت، وجود کاتچين ها در چاي سبز مي تواند با مزه تلخ و فلزي در دهان شما مقابله کند.

 

به طور همزمان، چاي سبز از بهداشت دهان و دندان حمايت مي کند که براي پيشگيري از شکل گيري مزه فلزي مهم است.

 

يک قاشق چايخوري برگ چاي سبز را در يک فنجان آب داغ بريزيد. درپوشي روي فنجان گذاشته و اجازه دهيد 10 دقيقه دم بکشد. چاي را صاف کرده و اندکي عسل به آن اضافه کنيد و در حالي که نوشيدني همچنان گرم است آن را مصرف کنيد. روزي دو تا سه فنجان چاي سبز بنوشيد.

 

دارچين

 

دارچين مي تواند با مزه بد و فلزي در دهان شما مقابله کند. چندين ترکيب و همچنين عوامل آنتي اکسيداني در دارچين به از بين بردن مزه فلزي در دهان کمک مي کنند. بوي تند دارچين نيز به فعالسازي جوانه هاي چشايي کمک مي کند.

 

افزون بر اين، دارچين به عنوان يک ضد اسيد طبيعي عمل مي کند و به برطرف کردن گاز معده کمک مي کند.

 

يک قاشق چايخوري پودر دارچين و يک قاشق چايخوري عسل ارگانيک، خام را با هم ترکيب کنيد تا حالت خمير به خود بگيرد. اين خمير را روي زبان بگذاريد و 10 دقيقه منتظر بمانيد، سپس دهان خود را به طور کامل شستشو دهيد. اين کار را دو بار در روز انجام دهيد تا مزه فلزي از بين برود.

 

نصف قاشق چايخوري پودر دارچين را به يک فنجان آب گرم اضافه کنيد. آب را به جوش آوريد، سپس اجازه دهيد چند دقيقه به حال خود باقي بماند. اين نوشيدني دارچين را دو يا سه بار در روز مصرف کنيد.

 

يک تکه کوچک چوب دارچين را پس از خوردن وعده غذايي خود بجويد.

 

روغن نارگيل

 

ميزان بيش از اندازه سموم در بدن يکي ديگر از دلايل مهم شکل گيري مزه بد و فلزي در دهان است. براي برطرف کردن آن استفاده از روغن نارگيل درمان خوبي محسوب مي شود.

 

صبح هنگام، يک قاشق غذاخوري روغن نارگيل فوق بکر را در دهان خود قرار دهيد.روغن نارگيل را در دهان خود بچرخانيد.اين کار را براي 15 تا 20 دقيقه انجام دهيد تا زماني که روغن رقيق‌تر شده و حالت شيري به خود بگيرد.

 

روغن را به بيرون تف کنيد و دهان خود را با آب بشوييد.اين روند را به مدت يک ماه هر روز انجام دهيد.

 

نکته: روغن نارگيل را غرغره نکنيد يا قورت ندهيد.

 

ميزان بيش از اندازه سموم در بدن يکي از دلايل مهم مزه بد و فلزي در دهان است

 

ليمو

 

براي مقابله با مزه بد دهان، ليمو يکي ديگر از درمان هاي خانگي عالي محسوب مي شود. اسيد سيتريک موجود در اين ميوه ترشح بزاق را تحريک مي کند که به از بين بردن مزه فلزي در دهان کمک مي کند و با رشد باکتري ها مقابله مي کند.

 

آب نصف يک ليمو را به يک ليوان آب ولرم اضافه کنيد. از اين ترکيب براي شستشوي دهان خود دو يا سه بار در روز استفاده کنيد.

 

اندکي نمک روي يک تکه کوچک ليمو بپاشيد. ليمو را روي زبان خود مالش دهيد تا جوانه هاي چشايي تقويت شوند.شما مي توانيد مقداري برگ ليمو را بجويد يا آنها را به سالاد يا سوپ اضافه کنيد.

 

نعناع بياباني

 

اگر عفونت هاي سينوسي يا دستگاه تنفسي فوقاني دليل مزه فلزي يا بوي بد در دهان است، مشکل را مي توانيد با استفاده از نعناع بياباني (Peppermint) برطرف کنيد زيرا اين گياه از آثار ضد باکتري طبيعي بهره مي برد.

 

نعناع بياباني مانع رشد باکتري ها در دهان مي شود و بر همين اساس، از شکل گيري بوي بد پيشگيري مي کند و نفس را خوشبو مي سازد.

 

نعناع بياباني به تسکين دستگاه گوارش نيز کمک مي کند و نشانه هاي ريفلاکس اسيد که مزه فلزي در دهان يکي از آنها محسوب مي شود را بهبود مي بخشد.

 

يک مشت برگ نعناع بياياني تازه را خرد کرده و در يک پارچ آب داغ بريزيد. يک درپوش روي پارچ قرار دهيد و اجازه دهيد يک ساعت به همان حال باقي بماند، سپس آن را صاف کنيد. روزي يک ليوان از اين آب مصرف کنيد.

 

شما مي توانيد پنج تا شش برگ تازه نعناع بياباني را دو يا سه بار در روز بجويد.همچنين، شما مي توانيد يک فنجان چاي نعناع بياباني غليظ تهيه کنيد، اجازه دهيد سرد شود و سپس روزي يک بار از آن براي شستشوي دهان استفاده کنيد.

 

آب

 

براي رهايي از مزه فلزي در دهان نوشيدن آب در فواصل منظم ضروري است. اين کار به پاکسازي دهان از سموم کمک مي کند. همچنين، آب به دفع بهتر مدفوع که مي تواند حاوي مقادير قابل توجهي از سموم باشد، کمک مي کند.

 

افزون بر اين، نوشيدن آب سطوح اسيد در معده را کاهش مي دهد و از درون شما را سالم نگه مي دارد.روزانه هشت تا 10 ليوان آب بنوشيد. البته اين ميزان با توجه به شرايط آب و هوايي و ميزان فعاليت فرد مي تواند کمتر يا بيشتر شود.

 

بي رنگ و شفاف بودن ادرار مي تواند نشانه اي خوب از اين باشد که به ميزان کافي آب مصرف مي کنيد.

 

رعايت بهداشت دهان و دندان به عنوان بخشي از روند کنترل مشکلات دهان و دندان شناخته مي شود. حفظ بهداشت از طيف گسترده اي از مشکلات سلامت از جمله تجربه مزه فلزي در دهان پيشگيري مي کند.

 

دندان هاي خود را دو بار در روز حداقل به مدت دو دقيقه مسواک بزنيد. پس از هر وعده غذايي دندان هاي خود را براي پيشگيري از رشد باکتري ها تميز کنيد.

 

در کنار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشويه نيز براي حفظ بهداشت دهان و دندان مهم است.هنگامي که دندان هاي خود را مسواک مي زنيد، زبان خود را نيز مسواک بزنيد تا مزه فلزي کاهش يابد.هر سه ماه يک بار مسواک خود را تعويض کنيد.حداقل يک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنيد تا از وضعيت سلامت دهان و دندان خود اطمينان حاصل کنيد.

 

مطالب مرتبط:

 

علت تلخ شدن دهان چیست؟

 

مزه تلخ یک بیماری شیرین

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره