وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

متفکر قرن هجدهم بریتانیایی

متفکر قرن هجدهم بریتانیایی
«مری ولستون کرفت» از نویسنده و متفکر قرن هجدهم بریتانیایی که 27 آوریل 1759 به دنیا آمد، از جمله مدافعان فمینیسم بود که افکارش به بن بست خورد و در زندگی شخصی اش نیز با شکست‌های پی در پی روبرو شد.

 او که هوادار برابری اجتماعی و آموزشی برای زنان بود در سال 1792 میلادی کتابی به نام «احقاق حقوق زنان» منتشر کرد که از متون کلاسیک فمینیستی محسوب می‌شود. او رمان‌ها و مقالات متعدد و همچنین سفرنامه و تاریخ انقلاب فرانسه را نگاشته است.

او در سال 1792 با آغاز انقلاب کبیر فرانسه به پاریس رفت تا شاهد انقلاب باشد. در آنجا با «گیلبرت ایملی» که سروانی آمریکایی بود زندگی کرد. رابطه آنها تا سال بعد به تیرگی گرایید و این متفکر جریان فمینیستی در فرانسه خودکشی ناموفقی کرد. پس از آن به لندن بازگشت و دوباره به کار در موسسه انتشاراتی جانسون پرداخت. جانسون گروه انقلابی بانفوذی را نیز هدایت می‌کرد و مری به عضویت این گروه درآمد.

بعداً مری با «ویلیام گادوین» فیلسوف آنارشیست ازدواج کرد و 11 روز پس از به دنیا آمدن دومین دخترش، درگذشت. گادوین درباره زندگی مری ولستون کرافت کتابی نوشته است. بعدها با آغاز جنبش‌های زنان در دو قرن بعد، آثار مری ولستون‌کرفت از نو دیده شد.

اطلاعات بیشتری درباره او را می توانید در کتاب «فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات در جامعه‌شناسی زنان" ترجمه «منیژه نجم‌عراقی» که نشر نی منتشر کرده، بخوانید و لذت ببربد.