وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مخوف و عجیب ترین قبرستان ایران در مازندران (تصاویر)

مخوف و عجیب ترین قبرستان ایران در مازندران (تصاویر)
مدیرکل میراث فرهنگی، منطقه نمونه گردشگری توسکا چشمه (کیلومتر اول الی ۲۴ جاده گلوگاه – دامغان) در مسیر حرکت به سمت شرق مازندران، ۵۰ کیلومتری گلوگاه با همه وجود اظهار خودنمایی می کند که این پارک سر راه ییلاقات و جاده های جنگلی و کوهستانی قرار گرفته و دارای امکاناتی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آب است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در خصوص جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان گلوگاه گفت: بقعه و گورستان تاریخی سفید چاه (در امتداد مسیر توسکا چشمه با فاصله ۴۳ کیلومتر) واقع شده است.

به گزارش ایران ناز، با بیان اینکه باید به شرقی ترین نقطه سفر کنید تا بتوانید عجیب ترین قبرستان ایران را ببینید افزود: قبرستانی که با سنگ های عمودی خاکستری و حکاکی های عجیب و غریب این سنگ ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می کشد

وی تصریح کرد: بنا بر روایت‌ها، در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی می کردند در حالی که پس از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها نیز به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ های امروزی دفن می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه نخستین قبرستان مسلمین در ایران ، قبرستانی عجیب با قدمت ۱۲۰۰ ساله با نقش‌های عجیب‌ روی سنگ‌هایش در روستای سفیدچاه واقع است گفت: قبر ملک بادله حاکم شمال در این گورستان قرار دارد و همچنبن ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند در سفیدچاه مدفون شده‌اند.

فرزانه یادآور شد: ضریح چوبی امام‌زاده که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد بنا بر نوشته‌ی کنده‌کاری شده‌اش ۸۴۰ سال قدمت دارد.

وی ادامه داد: سفیدچاه که به روایتی قبر حاج جرجیس سفیدجایی، سفیدجا و در روایت‌های دیگر اسپ ِچاه، اسپ ِ تن و روبار نامیده شده در دره‌ای میان کوه‌های هزارجریب از رشته‌کوه همیشه باشکوه البرز، در گلوگاه واقع است .

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: سنگ قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفید چاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده زندگی، مرگ و رستاخیز را در خود نشان می دهد.

فرزانه تصریح کرد: خانه رسولی در روستای تیله نو ، جَر(خندق)کلباد در کیلومتر ۲ جاده قدیم گلوگاه-گرگان جنب قبرستان بهشت رضا(ع) به شماره ثبت۲۰۲۸۲ ، بنای قدیمی حمام در روستای ریحان آباد به شماره ثبت:۲۰۶۹۰، گورستان اسلامی و امامزادگان ابراهیم، منصور، رحمان سفیدچاه در کیلومتر ۴۳ جاده گلوگاه – دامغان در روستای سفیدچاه واقع شده است.

وی افزود: بقعه متبرکه امام زاده قاسم ریحان آباد و ولمازو در کیلومتر۱۲جاده گلوگاه- بهشهر، جنب جاده اصلی، امامزاده هاشم تیرتاش در کیلومتر ۷ جاده گلوگاه – بهشهر روستای تیرتاش به شماره ثبت: ۱۷۷۹۲و امامزاده احمد در کیلومتر۸ جاده گلوگاه- بهشهر، روستای لمراسک قراردارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در خصوص صنایع دستی گلوگاه گفت: انواع بافته ها نظیر گلیمچه متکازین، جاجیم بافی، چادرشب بافی، گلیم، سازهای سنتی، قالی از صنایع دستی این شهرستان محسوب می شود.

 

مخوف و عجیب ترین قبرستان ایران در مازندران (تصاویر)

وی تصریح کرد: منطقه زیبا و جنگلی و سرسبز اطراف روستای کوهسار کنده از تفرجگاه های مشهورشهرستان محسوب می شود و وجود رودخانه ای زیبا در این منطقه و نیز جنگلی سرسبز از درختان گونه خزری، هر ساله پذیرای هزاران مسافر از سایر نقاط است.

مخوف و عجیب ترین قبرستان ایران در مازندران (تصاویر)

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری روستای کوهسار کنده را می توان به امامزاده جعفر در این روستا اشاره کرد که به جهت کوه پایه ای بودن و درختان آزاد اطراف منطقه مناسبی برای سیاحت و زیارت به شمار می رود.

فرزانه با بیان اینکه پارک جنگلی و چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقطه گردشگری شهرستان نکا به شمار می رود گفت: این چشمه در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر نکا در میان روستاهای زرندین علیا و درویشاندر و منطقه جنگلی بسیار زیبا واقع شده است.

وی ادامه داد: معروفیت این چشمه به دلیل خاصیت درمانی (کلیوی) آب آن بوده، که سبب شده تا هموطنان بسیاری، از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به منطقه سفر کنند و احداث سرویس بهداشتی، قهوه خانه و آلاچیق در اطراف چشمه توجه مسافران را بیشتر جلب کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه نهالستان چلمردی یکی از نقاط مشهور گردشگری نکا است افزود: این نهالستان شامل جنگلهای زیبا در اطراف روستای چلمردی است و در طول سال به ویژه در روزهای تعطیل میزبان شهروندان و مسافران زیادی است ، که تمایل دارند روز تعطیل را در دامن طبیعت سپری کنند.

فرزانه با اشاره به اینکه چشمه معروف خربسوت در جنگل منطقه چلمردی و کرداب واقع شده است افزود: در حدود یک کیلومتر بالاتر از عبور کرداب (جاده چلمردی به روستاهای بالا دست هزار جریب) چشمه زلال با آب خنک در منطقه زیبای جنگلی تشکیل شده و واقع شدن چشمه خربسوت در میان جنگلهای انبوه ، قرار گرفتن در مسیر جاده توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند.

وی اظهارداشت: چشمه مریو یکی از چشمه های مشهور مسیر جاده لایی به بندبن در اطراف ورودی فرعی روستای لیمونده که اغلب گردشگرانی که از این جاده می گذرند، مایلند توقفی در کنار این چشمه و منظره ی زیبای آن داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: منطقه استخر پشت ، کلنگاه و گردره ، چلم کوه و قله نیل کوه، امامزاده پنج تن، تپه نارنج باغ، امامزاده عبدالله اطرب، غار باستانی کمیشان، منطقه گرگتج، امامزاده قاسم چهار سو، امامزاده یحیی روستای سیکا از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان نکا محسوب می شود.

فرزانه ادامه داد: شهرستان زیبای بهشهر یکی از شهرستان‌های مازندران است که از شمال به خلیج میان کاله، از شرق به شهرستان گلوگاه، از جنوب به دامنه‌های البرز و شهرستان دامغان و از غرب به شهرستان ساری و نکا محدود می‌شود.

وی افزود: بهشهر به سبب آب و هوای بسیار مطلوب خود همواره مورد نظر شاهان و خوانین محلی بوده و وجود کاخ‌های متعدد در این منطقه‌ی دیدنی از مازندران گواهی برای این ادعاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه شبه جزیره میانکاله در بخش جنوب شرقی دریای خزر و شمال شرق شهرستان بهشهر واقع شده است گفت: این زیستگاه مجموعه‌ای از شن زارهای ساحلی، اراضی باتلاقی، آبگیر، مناطق جنگلی با پوشش درختچه های گز، تپه های شنی، جنگل انارستان، بوته های تمشک و سازیل است.

فرزانه تصریح کرد: کل منطقه با وسعت ۹۷ هزار و ۲۰۰ هکتار در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۴۸ به عنوان " منطقه ی حفاظت شده " تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در آمد و در تاریخ ۲۱ مرداد ماه سال ۵۳ به دلیل دارا بودن ویژگی هایی چون جذب گونه های نادر و در معرض خطر انقراض پرندگان آبزی مهاجر، ارزش های آبزی پروری به خصوص در جهت تکثیر طبیعی و زاد و ولد ماهی کپور و کلمه، همچنین جاذبه های طبیعی خاص به " پناهگاه حیات وحش " ارتقاء یافت.

وی یادآور شد: شبه جزیره ی میانکاله، خلیج گرگان و آب بندان لپوزاغمرز در همین سال به عنوان تالاب های بین المللی کنوانسیون رامسر با وسعت ۱۰۰ هزار هکتار به ثبت رسیدند.

مخوف و عجیب ترین قبرستان ایران در مازندران (تصاویر)

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله با وسعت ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۵۵ از سوی یونسکو اعتبار نامه ی شبکه ی " ذخیره گاه‌های زیست کره " جهان را دریافت کرد گفت: این تالاب همچنین به عنوان منطقه‌ای مهم برای پرندگان توسط سازمان بین المللی حیات پرندگان شناسایی شده است.

فرزانه خاطرنشان کرد: در این منطقه ۱۲۶ گونه پرنده آبزی گزارش شده است که ۴۰ گونه از نظر بین المللی دارای اهمیت بوده و از کانون‌های زادآوری اگرت، حواصیل، پرستو و گلاریول در فصل تابستان حمایت می کند و علاوه بر پرندگان می توان به پستاندارنی از قبیل شغال، گراز، گربه جنگلی و فک دریای خزراشاره کرد.

وی ادامه داد: آبشار سمبی ، ساحل زاغمرز ، پارک جنگلی مهربان رود، منطقه جنگلی پاسند، منطقه جنگلی سرخ او ، شهرداری خلیل شهر ، منطقه تفریحی جنگلی ۱۰ هکتاری یانه سر و پارک ساحلی فدک از جمله جاذبه های تاریخی و فرهنگی به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی باغ عباس آباد در ۹ کیلومتری شرق بهشهر و در میان جنگلهای انبوه ، آثار و عمارات و راههایی‌ به چشم می خورد افزود: این مجموعه مربوط به بقایای باغ تاریخی‌ عباس آباد بهشهر در دوره شاه عباس کبیر است.

فرزانه افزود: آثار به جا مانده از این مجموعه متشکل از محوطه سازی‌ها، صفه سازی‌ها، باغ ها، حمام، برج و باروها و جاده‌های سنگفرشی‌ است که اعضای این مجموعه را به هم متصل می کند.

وی اظهارداشت: این کاخ در زمان آبادی از مشهورترین باغ‌های صفوی بوده است که ابنیه مختلف آن با توجه به موقعیت استثنائی‌ آن که از یک طرف به دریا و از طرف دیگر به جنگل دید دارد آنرا به یک مجموعه بی‌ نظیر بدل ساخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت خاص محیطی‌ این مجموعه به علاوه بی‌ توجهی‌ که پس از دوران صفوی نسبت به آن صورت گرفته و سبب تخریب بسیار این مجموعه شده که رویش درختان در دل بناهای آن و ریزش برگها آن را در زیر خروارها خاک مدفون ساخته است و در سال‌های اخیر نیز حفاری‌های غیر مجاز سبب تخریب مضاعف آن شده است.

فرزانه با بیان اینکه دریاچه عباس آباد، در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته‌ که به دلیل ساخت و سازهایی که شاه عباس در اطراف آن انجام داد، به نام عباس آباد معروف شده‌است افزود: این دریاچه به دلیل دسترسی مناسب سواره، محوطه اتراق، آثار باستانی، شیرینی، آب و هوای مناسب، قابلیت‌های توریستی فراوان دارد.

وی ادامه داد: کاخ صفی آباد ، باغشاه بهشهر، سایت موزه بین المللی گوهرتپه، چشمه عمارت، غار هوتو و کمربند، بقعه امیر کمال الدین و جمال الدین، بقایای آتشکده کوسان، بقایای آسیاب های صفوی، عمارت سیامی، امام زاده محمد رستم کلا و موزه شهدای بهشهر از جمله جاذبه های تاریخی و فرهنگی بهشهر محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه شهرستان گلوگاه در جنوب شرقی استان واقع شده است اظهارداشت: این شهرستان با وسعت ۴۲۶ کیلومترمربع که شهر گلوگاه در منتهی الیه شرقی مازندران و راه آهن تهران- گرگان از یک کیلومتری شمال آن و جاده آسفالت تهران- گرگان از شمال شهر می گذرد که از این جهت از نظر ارتباطی جایگاه مهمی را داراست.

فرزانه ادامه داد: فرهنگ گردشگری و توریستی شهرستان گلوگاه به دلیل محصور بودن بین دریا در شمال ، جنگل های انبوه در جنوب و وجود چشمه سارهای متعدد در بستر جنگل و بلندی های مرتفع پوشیده از جنگل، دارای چشم اندازهای زیبا و طبیعت بکر و دست نخورده با اکوسیستم های بی نظیر و گونه های مختلف گیاهی و جانوری می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: وجود اراضی ساحلی مستعد جهت احداث ابنیه توریستی و گردشگری از یک سو، چشمه سارهای طبیعی و محصور از درختان و وجود راه های آسفالته مناسب و قابل دسترسی از سوی دیگر گلوگاه را از نظر استعداد گردشگری متمایز نموده است.

فرزانه با اشاره به وجود جاذبه های گردشگری و طبیعی در شهرستان گلوگاه گفت: مجموعه اقامتی توریستی دریای آرام گلوگاه با سرمایه گذاری شرکت مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران در زمینی به وسعت یک صد هکتار در ۵کیلومتری شهر گلوگاه در مجاورت خلیج گرگان و در مقابل چشم اندازهای سرسبز و بدیع جنگلهای هیرکانی ( خزری) واقع شده است.