وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مشکلات زود به دنیا آمدن نوزاد

مشکلات زود به دنیا آمدن نوزاد

بدون شک، تمام خانم‌هایی که متوجه بارداری‌شان می‌شوند، از شنیدن این خبر خوشحال خواهند شد و 9 ماه تمام با این حس و حال خوب زندگی خواهند کرد.

گاهی اما این وضعیت 9 ماه ادامه پیدا نمی کند و نوزادی که منتظرش هستند، خیلی زودتر از موعد به دنیا می آید. این تولد زودتر از موقع هم به جای این که باعث خوشحالی بیشتر پدر و مادر شود، آنها را نگران می کند و حتی ممکن است آنها مجبور شوند چند روزی فرزندشان را در بیمارستان بستری کنند. البته عده ای هم هستند که نمی دانند نوزاد نارس به چه مراقبت هایی نیاز دارد و به همین دلیل، به این موضوع چندان توجهی نشان نمی دهند. در حالی که نوزادان نارس که زودتر از زمان تعیین شده به دنیا می آیند، در معرض مشکلاتی هستند که باعث می شود به مراقبت ها و توجه بیشتر هم نیاز داشته باشند.

البته هر بچه ای که زودتر از موعد به دنیا بیاید، لزوما نوزاد نارس نیست و هر نوزادی که هنگام تولد وزن کمی داشته باشد هم در این گروه قرار نمی گیرد. دکتر نسترن خسروی، فوق تخصص نوزادان در این باره به جام جم می گوید: نوزادانی که پیش از کامل شدن 37 هفته بارداری به دنیا می آیند، در گروه نوزادان نارس قرار می گیرند.

این نوزادان که زودتر از زمان تعیین شده به دنیا می آیند، با مشکلاتی هم مواجه خواهند بود و به همین دلیل به مراقبت های بیشتری نیاز خواهند داشت. دکتر خسروی، فوق تخصص نوزادان با اشاره به این موضوع ادامه می دهد: با توجه به این که ممکن است تمام سیستم های بدن این نوزادان تکامل پیدا نکرده باشد، پس از تولد با مشکلات متعددی روبه رو خواهند شد و به همین دلیل والدین باید توجه بیشتری به سلامت آنها داشته باشند.

مشکلات تنفسی، قلبی و مغزی در نوزادان نارس

وقتی می گویند نوزادان نارس دچار مشکلات متعددی خواهند شد، منظور این نیست که هر نوزاد نارسی با تمام این مسائل دست به گریبان است. بلکه ممکن است بعضی ها این شرایط را تجربه کنند و بعضی های دیگر هم هیچ مشکلی نداشته باشند، اما با توجه به اهمیت موضوع لازم است نسبت به تمام این مسائل آگاه باشید و اطلاعات لازم را به دست آورید تا بتوانید از فرزندتان بخوبی مراقبت کنید.

یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند برای نوزادان نارس پیش بیاید، مشکلات تنفسی است که به گفته دکتر خسروی، چون ریه این بچه ها هنوز کامل نشده با چنین اختلالات و مشکلاتی متولد خواهند شد. بنابراین بسیاری از این نوزادان به دستگاه تنفس مصنوعی یا تزریق ماده ای به نام سورفکتانت نیاز خواهند داشت تا ریه شان را باز نگه دارد.

وی با اشاره به مشکلات قلبی نوزادان نارس توضیح می دهد: معمولا در قلب نوزادانی که به صورت نارس متولد می شوند، ممکن است سوراخی وجود داشته باشد که به مرور زمان بسته می شود، ولی در همان ابتدا می تواند مشکلاتی برای آنها فراهم کند و به همین دلیل به مراقبت های دقیق تر نیاز دارند. علاوه بر اینها، با توجه به این که عروق مغزی در این بچه ها هنوز به طور کامل بافت همبند ندارد، مستعد خونریزی است و در نتیجه به گفته این فوق تخصص نوزادان، یکی از مشکلاتی که با آن روبه رو هستند، احتمال خونریزی های مغزی است.

تغذیه صحیح برای کاهش مشکلات گوارشی

همان طور که گفته شد، سیستم های مختلف بدن این نوزادان ازجمله سیستم گوارشی با مشکل روبه روست و آن طور که دکتر خسروی می گوید به دلیل این که سیستم گوارشی این بچه ها هنوز تکامل پیدا نکرده و حرکات روده شان ضعیف است، احتمال دارد مشکلاتی مانند عدم تحمل خوراکی نیز برایشان پیش بیاید.در نتیجه ممکن است این بچه ها بخوبی هم تغذیه نشوند که این فوق تخصص نوزادان در این باره تاکید می کند: شیوه تغذیه نوزادان نارس بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

در صورتی که این بچه ها به کمک شیر مادر تغذیه نشوند و از همان ابتدا برای تغذیه شان از شیر خشک استفاده کنند، عفونت و التهابی در جدار روده هایشان به وجود خواهد آمد. به همین علت وقتی این نوزادان در بیمارستان بستری هستند، تغذیه باید با شیر مادر و به مقدار بسیار کم شروع شود.وی ادامه می دهد: سرعت افزایش مصرف شیر مادر هم نباید خیلی زیاد باشد. به طوری که به ازای هر کیلوگرم وزن بدن اجازه نداریم بیشتر از 20 سی سی شیر را افزایش دهیم.

مراقب عفونت ها باشید

این بچه ها زودتر از موقع به دنیا می آیند و برای همین طبیعی است سیستم ایمنی شان هم با مشکلاتی روبه رو باشد. دکتر خسروی با تائید این موضوع یادآور می شود: آنتی بادی هایی که در برابر عفونت ها از بدن محافظت می کند، اواخر دوره بارداری از جفت رد می شود و نوزادان نارس به دلیل تولد زودتر از موقع، این آنتی بادی ها را از مادر دریافت نمی کنند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن شان ضعیف خواهد بود. به همین دلیل این بچه ها بخصوص در ماه اول پس از تولد مستعد بروز عفونت هستند. تولد زودتر از موقع، علاوه بر مشکلاتی که گفته شد باعث می شود کلسیم، قند، الکترولیت ها و املاح مورد نیاز از مادر به کودک کمتر برسد و در نتیجه آنها مستعد کمبود کلسیم و قند نیز خواهند بود. از طرف دیگر، کبد این نوزادان و آنزیم های کبدی شان هم هنوز کامل نشده و در نتیجه باعث می شود پس از تولد و بخصوص طی ماه اول دچار زردی شوند.

آن طور که دکتر خسروی می گوید این بچه ها نمی توانند درجه حرارت بدن شان را کنترل و آن را حفظ کنند. همچنین چون سطح بدن نسبت به وزن شان بیشتر است، میزان حرارت زیادی را از دست خواهند داد. به همین دلیل هم توصیه می شود از همان بدو تولد، آنها را در محیطی گرم و مناسب قرار دهید تا از اتلاف گرما پیشگیری شود. این پزشک متخصص با تاکید بر اهمیت معاینات چشم پزشکی نوزادان نارس خاطرنشان می کند: بستری بودن در بیمارستان، اکسیژن گرفتن و بروز عفونت ها ممکن است به ایجاد مشکلات بینایی برای این نوزادان منجر شود و به همین دلیل این بچه ها بعد از این که مشکلات اولیه شان برطرف شد، حتما باید در ماه اول تولد از نظر سلامت چشم نیز بررسی شوند.

نوزادان نارس، کودکان سالم

خیلی ها فکر می کنند نوزادان نارس نمی توانند زندگی طبیعی داشته باشند، در حالی که متخصصان می گویند اگر مراقبت های اولیه بدرستی انجام شود، این بچه ها بدون مشکل می توانند زندگی کنند. دکتر خسروی هم در این باره توصیه می کند وقتی این نوزادان در بیمارستان بستری هستند، مراقبت های لازم برای آنها انجام شود و زمانی که مرخص می شوند نیز از نظر تغذیه ای به آنها توجه داشته باشید؛ به این ترتیب که چون مستعد بروز التهاب روده هستند تغذیه باید با شیر مادر شروع شده و افزایش شیر هم نباید بیشتر از 20 سی سی به ازای هر کیلوگرم باشد.

این فوق تخصص نوزادان خاطرنشان می کند: شاید شیر مادر به تنهایی برای این نوزادان کافی نباشد که در این صورت باید براساس نظر پزشک از مواد مورد نیاز به عنوان تغذیه کمکی استفاده کرد تا نیازهای نوزاد تامین شود. همچنین برای بچه هایی که در زمان مناسب به دنیا می آیند، معمولا مصرف مکمل آهن از شش ماهگی شروع می شود، اما برای نوزادان نارس باید خیلی زودتر از این مکمل ها استفاده کرد.

وی با اشاره به این که هر چقدر سن جنینی پایین تر و وزن نوزاد کمتر باشد، احتمال روبه رو شدن با این مشکلات نیز بیشتر است، توضیح می دهد: هر چه مراقبت های اولیه در نوزادی بهتر صورت گیرد، بروز چنین مشکلاتی هم به حداقل می رسد. بنابراین نوزادان نارس باید معاینات مرتب با فاصله زمانی کمتر داشته باشند و توصیه می شود از مشاوره های کاردرمانی نیز کمک بگیرند.

دکتر خسروی یادآور می شود: زمانی که این بچه ها شروع به وزن گیری می کنند، مشکلات شان هم کمتر می شود و انتظار می رود تا حدود دو سال و نیم به رشد طبیعی بچه های هم سن و سال شان برسند.

از زایمان های زودرس پیشگیری کنیم

این فوق تخصص نوزادان توصیه می کند برای پیشگیری از تولد نوزادان نارس و کاهش مشکلات این بچه ها، از زایمان های زودرس پیشگیری کنید.

دکتر خسروی ادامه می دهد: در صورتی که قرار است زایمان زودرسی اتفاق بیفتد مادر حتما باید در بیمارستانی بستری شود که بخش مراقبت های ویژه نوزادان را داشته باشد. زیرا انتقال دادن نوزاد نارس به بیمارستان های مجهز می تواند مشکلات او را افزایش دهد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره