وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مضرات بی حد و اندازه ء قلیان

مضرات بی حد و اندازه ء قلیان
مصرف دخانیات كه عامل10 % كل مرگ و میر در بزرگسالان است- مهمترین علت مرگ قابل پیشگیری در جهان است و همه ساله موجب مرگ5/4 میلیون تن در جهان شده و پیش بینی می شود كه این تعداد تا سال2030 به8/3 میلیون تن برسد.
چندی پیش سازمان بهداشت جهانیWHO()،در متنی7 صفحه ای ضمن برشمردن مضرات و خطرات استفاده از قلیان اعلام كرده است: قلیان جایگزین سالمی برای سیگار نیستWHO. در گزارش خود، كشورها را به تحریم مصرف دخانیات در مكانهای عمومی ترغیب كرده و تاكید كرده است كه برخلاف باورهای باستانی و اعتقاد عمومی، دودی كه از قلیان خارج می شود حاوی مواد مسموم متعددی است كه از جمله عوامل شناخته شده ایجاد سرطان، بیماریهای قلبی و امراض دیگر هستند.
بالارفتن محبوبیت قلیان تا حد زیادی به دلیل تبلیغات بی پایه ای است كه درباره سالم بودن آن در بازار تجاری بر سر زبانها افتاده است.تحقیقات نشان می دهد، برخلاف تصور مردم، كشیدن قلیان بیش از سیگار برای سلامتی مضر است.سازمانهای بهداشتی اروپا هم هشدار داده اند، افرادی كه در معرض دود “دست دوم” قلیان قرار می گیرند نیز در معرض خطر ابتلابه همان بیماریهایی هستند كه افراد غیر سیگاری در معرض دود دست دوم را تهدید می كند.این سازمان ها همچنین هشدار داده است كه دود قلیان در دوران بارداری نیز می تواند خطرات فراوانی برای جنین داشته باشد.
تحقیقات نشان می دهد كه مصرف كننده قلیان در هر وعده مصرف50 تا200 پك می زند و هر پك حاوی15 درصد تا یك لیتر دود است. همچنین هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل با مصرف100 نخ سیگار، به سلامتی خود آسیب می رساند.متخصصان بین المللی اعلام نموده اند كه احتمال كم وزنی نوزاد در زنان بارداری كه خود یا همسرشان قلیان می كشند، بیشتراست.
بخشی از مضرات قلیان جسمی است اما ضرر دوم روانی است به طوری كه بسیاری از معتادان به سایر مواد مخدر از مصرف قلیان شروع می كنند و در ضرر اجتماعی مصرف آن در تفریح گاه ها، چهره زشتی به مناظر می دهد.
در تحقیقاتی كه در بیروت به دود قلیان انجام شده است ثابت شده كه غلظت بسیاری از فلزات سنگین و مواد سمی در واحد حجم قلیان حتی از سیگار بیشتر است. در پژوهشی كه با همكاریWHO ( سازمان جهانی بهداشت) در جنوب غربی كشور ما صورت گرفته است نیز نشان داده شده است كه احتمال كم وزنی نوزاد در خانم های بارداری كه خود یا همسرشان قلیان می كشند بیشتراست.
همچنین در دهه های اخیر تنباكو با طعم های میوه ای نیز به بازار عرضه می شود كه به صورت صنعتی تولید می شوند. طبق بررسی های به عمل آمده قلیان اگر با تنباكوهای میوه ای (توتون هایی كه به روش شیمیایی به عمل آمده و دود آن بوی میوه می دهد) به عمل آمده باشد خطرناك و ضرر آن بسیار زیاد است.تنباكوی میوه ای هم چند سالی است كه توسط كشورهای عربی تولید می شود و با انواع اسانس و طعم های گونا گون در دسترس همگان است .
 
حتی این تنباكو ها در دیگر مشورهای جهان نیز به وفور یافت می شوند و بسیاری از مسافران كشورهای عربی آنها را تهیه نموده و به كشورهای خود می برند. البته به گفته پزشكان این نوع تنباكو از بدترین نوع برگ توتون تهیه شده كه در كارخا ها معمولادور ریز تولیدات آنها است ولی به واسطه وماد شیمیایی معطر و بسته بندی های پر زرق و برق آنها را با نام عربی معسل در كشورهای عربی بفروش می رسانند.