وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مضرات مصرف چای: 5 دلیل برای مصرف نکردن بیش از اندازه چای

مضرات مصرف چای: 5 دلیل برای مصرف نکردن بیش از اندازه چای

مضرات مصرف چای: 5 دلیل برای مصرف نکردن بیش از اندازه چای

 

چای نوشیدنی دوست داشتنی ما ایرانی‌ها و خیلی از مردم جاهای دیگر دنیاست. در اداره‌ها، مغازه‌ها، کافه‌ها و خانه‌ها حتما چای پیدا می‌شود و هر کس بخواهد استراحت کند، معمولا زمان استراحتش را با نوشیدن این نوشیدنی همراه می‌کند.

 

اما آیا نوشیدن این همه چای در طول روز باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی نخواهد شد؟ واقعیت این است که جواب این سوال مثبت است و مصرف بیش از اندازه چای باعث ضرر رساندن به سلامت افراد می‌شود. در این مقاله با پنج مشکلی که مصرف زیاد چای ایجاد می‌کند، آشنا خواهید شد.

 

چای سیاه از کجا می‌آید؟

این نوشیدنی از برگ‌های خشک شده گیاهی با نام علمی کاملیا سینن سیس Camelia sinesis  به دست می‌آید. پروسه‌ اکسیداسیون رنگ برگ‌ها را از سبز به قهوه‌ای تیره و مشکی تغییر می‌دهد.

 

در این پروسه برگ‌های کاملیا در معرض رطوبت و هوای سرشار از اکسیژن قرار می‌گیرد. تولید کننده‌های چای می‌توانند میزان اکسیداسیون را کنترل کنند؛ بنابراین چای سیاه کاملا اکسید شده است و چای قهوه‌ای اکسیداسیون کمتری دارد.

 

احتمالا با خودتان فکر می‌کنید تکلیف چای سبز چه می‌شود؟ چای سبز از گیاه دیگری به دست می‌آید و رنگ آن نتیجه اکسیده نشدن نیست.

 

چای در میان محبوبترین نوشیدنی‌ها

انواع و اقسام نوشیدنی‌های خوشمزه در بازار موجود هستند که چای یکی از آن‌هاست.

 

گزینه‌هایی مثل چای سبز، چای ماسالا، لاته و ماچا (چای سبز پودری) معمولا جزو پر سفارش‌ترین نوشیدنی‌های موجود در کافه‌ها هستند که بسته به ذائقه مشتری سرو می‌شوند و امروزه در بسته‌بندی‌های مختلف نیز قابل خریداری از فروشگاه‌ها هستند.

 

مضرات مصرف چای: 5 دلیل برای مصرف نکردن بیش از اندازه چای

 

بهترین چای سیاه معمولا چای لاهیجان است و برندهای معتبری مثل احمد، گلستان، شهرزاد، نیوشا، دو غزال و ارل گری بهترین انواع چای سیاه را در مدل‌های متنوع مثل چای همراه با زعفران یا چای کله مورچه سرو می‌کنند.

 

چای دبش تولید شده توسط این شرکت‌ها به صورت باز و کیسه‌ای که به اشتباه نپتون خوانده می‌شود، بازار را در تصرف خود گرفته است. بنابراین طیف وسیعی از انتخاب‌ها در دسترس شما به عنوان مشتری وجود دارد.

 

با وجود این مصرف چای عوارضی جانبی به دنبال دارد که شامل مواردی می‌شود که در ادامه راجع به آن‌ها می‌خوانید.

 

1. ایجاد اختلال در جذب آهن

چای سیاه سرشار از ماده‌ای به نام تانن Tannin است. تانن می‌تواند در غذاهای خاصی به آهن بچسبد و هضم آن را برای دستگاه گوارش غیر ممکن سازد.

 

از آنجایی که کمبود آهن یکی از رایج‌ترین انواع کمبودها در دنیاست، اگر شما هم کمبود آهن داشته باشید با نوشیدن چای زیاد باعث بدتر شدن اوضاعتان خواهید شد.

 

تحقیقات نشان می‌دهند تانن موجود در چای جذب آهن از منابع گیاهی را از بین می‌برد؛ اما در مورد جذب آهن از منابع حیوانی چنین نتیجه‌ای هنوز به دست نیامده است؛

 

بنابراین نوشیدن چای به همراه خرما به این بهانه که خرما آهن از دست رفته را جبران می‌‎کند، باور درستی نخواهد بود. برای اینکه از مرزهای احتیاط خارج نشوید خوب است مصرف چای سیاه در طول روز را به سه فنجان محدود کنید یا از نوشیدنی‌های دیگری استفاده کنید.

 

2. افزایش استرس، بی‌قراری و اضطراب

 

مضرات مصرف چای: 5 دلیل برای مصرف نکردن بیش از اندازه چای

 

برگ‌های چای به صورت طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد چای یا هر منبع دیگر کافئین منجر به احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری خواهد شد.

 

یک فنجان متوسط چای حاوی 240 میلی لیتر  از این نوشیدنی است. از این میزان چای 11 الی 61 میلی گرم به کافئین اختصاص دارد که البته میزان آن وابسته به نوع طبخ چای هم هست.

 

جالب است بدانید چای سیاه نسبت به چای سبز  و چای سفید کافئین بیشتری دارد و هر چه مدت زمان بیشتری را به خیساندن چای‌تان اختصاص دهید، میزان کافئین موجود در آن بیشتر خواهد بود.

 

3. پایین آمدن کیفیت خواب

وقتی یک نوشیدنی شامل کافئین باشد، طبیعی است که میزان زیاد استفاده از آن روی کیفیت خواب فرد تاثیر بگذارد و میزان خواب را هم کاهش دهد.

 

ملاتونین هورمونی است که به مغز شما فرمان خواب را صادر می‌کند.

 

بعضی تحقیقات نشان می‌دهند کافئین در تولید ملاتونین اختلال ایجاد می‌کند و به همین دلیل هم باعث مشکلات خواب خواهد شد؛ بنابراین کافئین موجود در چای می‌تواند باعث اختلال در خواب فرد شود.

 

مشکلات خواب هم به نوع خود باعث خستگی مزمن و نقصان حافظه خواهد شد و اگر خواب برای مدتی طولانی به هم بریزد، ریسک ابتلا به چاقی مریض گونه و بالا رفتن قند خون را به دنبال خواهد داشت.

 

برای اینکه بتوانید خوابتان را تنظیم کنید سعی کنید چند ساعت قبل از خواب یا حتی در طول روز به جای نوشیدن چای سیاه، می‌توانید دمنوش هایی مثل به، بابونه یا به لیمو را تهیه کرده و بنوشید.

 

برندهایی مثل مهر گیاه و نیوشا علاوه بر تولید محصولات لاغری دمنوش‌های خوشمزه آرامبخش را هم تولید می‌کنند که به کیفیت خواب شما کمک خواهد کرد.

 

نوشیدن این دمنوش‌ها برای اعصاب تاثیرات مثبتی دارد. ضمن اینکه می‌توانید از دمنوش‌های دیگری مثل آویشن و رازیانه هم برای سلامت بیشتر و بسته به نیازتان کمک بگیرید.

 

4. حالت تهوع

 

مضرات مصرف چای: 5 دلیل برای مصرف نکردن بیش از اندازه چای

 

نوشیدن مقدار زیاد چای به ویژه با معده خالی ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در فرد شود. تانن موجود در چای باعث طعم تلخ و خشک چای می‌شود.

 

طبیعت گس تانن می‌تواند منجر به آزار دیدن بافت سیستم گوارش شود که معمولا منجر به احساسات ناخوشایندی مثل تهوع و حتی درد معده خواهد شد.

 

افرادی که معده حساسی دارند معمولا بعد از نوشیدن یک الی دو فنجان چای این علائم را از خودشان بروز می‌دهند؛ ولی بقیه ممکن است ظرفیت بالاتری داشته باشند. سعی کنید چای را با کمی شیر مخلوط کنید یا به همراه چای‌تان خوراکی بخورید.

 

5. مشکلات زایمان

مصرف مقادیر بالای نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل چای در دوران بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای زایمان از جمله سقط جنین یا تولد نوزاد بسیار کم وزن شود.

 

تحقیقاتی که روی میزان کافئین مجاز در بارداری انجام شده نتایج متفاوتی به دنبال داشته است. بعضی از تحقیقات می‌گویند میزان کافئین دریافتی در این دوران باید زیر 200 تا 300 گرم باشد.

 

با وجود این بهتر است اگر مشکلی ندارید برای سلامت خودتان و فرزندتان نوشیدنی‌های حاوی کافئین را تا حد ممکن محدود یا حتی حذف کنید. برای مصرف دمنوش‌ها هم حتما با پزشکتان مشورت کنید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره