وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نکاتی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک

نکاتی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک

به گزارش ایران ناز  رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک بسیار معروف و مرسوم هستند. این رژیم‌ها سال‌هاست که وجود دارند و شباهت‌های زیادی به رژیم‌های پالئو دارند. تحقیقات نشان داده که رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات می‌تواند به کاهش وزن و بهبود بسیاری از شاخص‌های سلامتی کمک کند.

 

با این‌حال، شواهدی که تأثیرات این رژیم‌ها را بر رشد و قدرت و عملکرد عضلانی نشان می‌دهد تا حدودی گیج‌کننده است. در این مطلب مجله علم ورزش بررسی دقیقی بر رژیم کتوژنیک دارد.دستورالعمل‌هایی که برای تغذیه کم‌کربوهیدرات ارائه می‌شود در مطالعات و نظرهای گوناگون متنوع است.

 

در تحقیق معمولاً تغذیه کم‌کربوهیدرات، تأمین‌کننده ۳۰ درصد از کالری از طریق کربوهیدرات‌ها می‌باشد. بیشتر رژیم‌های کم‌کربوهیدرات حاوی روزانه ۵۰ تا ۱۵۰ گرم کربوهیدرات، مقدار نسبتاً بالایی پروتئین و چربی متوسط تا زیاد هستند.اما برای بعضی از ورزشکاران،

 

نکاتی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک

 

” کم‌کربوهیدرات ” می‌تواند به معنی روزانه ۲۰۰ گرم کربوهیدرات باشد. اما یک رژیم کتوژنیک با فرمولاسیون خوب، محدودتر است و معمولاً شامل تنها روزانه ۳۰ تا ۵۲ گرم کربوهیدرات همراه با چربی بسیار زیاد می‌باشد. این کربوهیدرات بسیار پایین، به شما کمک می‌کند به کتون‌زدگی برسید،

 

یعنی فرایندی که کتون‌ها و چربی‌ها، اصلی‌ترین منبع انرژی برای بدن و مغز می‌شوند.در طول یک رژیم کم‌کربوهیدرات یا کتوژنیک، بدن در استفاده از چربی به‌عنوان سوخت، مؤثرتر عمل می‌کند، فرایندی که به‌نام سازگاری چربی شناخته می‌شود. کاهش شدید کربوهیدرات موجب افزایش کتون‌ها شده که از اسیدهای چرب در کبد تولید می‌شوند.

 

کتون‌ها می‌توانند در نبود کربوهیدرات، در زمان گرسنگی‌های طولانی، دوره‌های طولانی ورزشی و یا برای آن‌هایی که دیابت نوع اول کنترل‌نشده دارند، انرژی تولید کنند.حتی مغز هم می‌تواند تا حدودی توسط کتون‌ها تغذیه شود. انرژی باقی‌مانده توسط گلوکونئوژنز تولید می‌شود،

 

نکاتی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک

 

فرایندی که بدن چربی‌ها و پروتئین‌ها را تجزیه کرده و به کربوهیدرات‌ها تبدیل می‌نماید. رژیم‌های کتوژنیک و کتون‌ها فواید زیادی دارند.آن‌ها حتی برای درمان دیابت، بیماری‌های نورولوژیکی، سرطان و ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی و تنفسی مورد استفاده هستند.

 

سازگاری چربی در رژیم کتوژنیک می‌تواند بسیار قوی باشد. تحقیقی که به‌تازگی روی ورزشکارنی که تمرینات بسیارشدید استقامتی انجام می‌دهند، صورت گرفت نشان داد، گروهی که رژیم کتوژنیک داشتند، در یک جلسه تمرینی ۳ ساعته، ۲.۳ برابر بیشتر چربی سوزانده بودند. با این‌که رژیم‌های کتوژنیک و کم‌کربوهیدرات فواید زیادی برای سلامتی دارند، اما بحث دراین مورد ادامه دارد که این رژیم‌ها چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می‌گذارند.کربوهیدرات‌های رژیمی،

 

به گلوکز تجزیه شده و به قندخون تبدیل می‌شوند و سوخت اصلی را برای تمرین‌های متوسط و شدید فراهم می‌کنند. پژوهشگران دهه‌ها است که مدام نشان می‌دهند خوردن کربوهیدرات می‌تواند به عملکرد ورزشی کمک کند، مخصوصاً تمرینات استقامتی. متأسفانه، بدن انسان تنها برای حدود ۲ ساعت تمرین می‌تواند کربوهیدرات کافی را ذخیره نماید (گلیکوژن). بعد از این زمان، خستگی، افت انرژی و کاهش عملکرد استقامتی روی می‌دهد.

 

نکاتی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک

 

به این حالت “افت ناگهانی انرژی” یا “ضربه” می‌گویند.بیشتر ورزشکاران استقامتی برای مقابله با چنین حالتی رژیم پرکربوهیدرات را در پیش می‌گیرند، یک روز قبل از مسابقه، مصرف کربوهیدرات‌شان را بالا برده و از مکمل‌های کربوهیدرات و یا تغذیه حین ورزش استفاده می‌کنند.

 

با این‌حال، رژیم کم‌کربوهیدرات، شامل کربوهیدرات چندانی نمی‌شود و بنابراین به بهینه رساندن میزان ذخیره گلیکوژن در عضلات کمکی نمی‌نمایند.در مورد کاربرد چربی به عنوان سوخت در عملکرد ورزشی پژوهش‌هایی انجام شده است. هنگام ورزش با شدت پایین‌تر،

 

چربی انرژی بیشتری تولید می‌کند و کربوهیدرات انرژی بیشتری در شدت‌های بالاتر تولید می‌نماید. به این حالت، “crossover effect” می‌گویند که در جدول زیر نشان داده‌شده:رژیم غذایی کتوژنیک چیست و چه تأثیری بر عملکرد ورزشی دارد؟اکنون محققان می‌خواهند بررسی کنند

 

نکاتی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک

 

که آیا رژیم کم‌کربوهیدرات می‌تواند این اثر را تغییر دهد یا خیر. پژوهش‌های آن‌ها نشان داد ورزشکارانی که در رژیم کتوژنیک بودند، بیشتر چربی‌شان را در تقریباً ۷۰ درصد از ماکسیمم شدت تمرینات‌شان سوزاندند، در حالی‌که برای ورزشکاران تحت رژیم پرکربوهیدرات، این میزان تنها ۵۵ درصد بوده‌ است.

 

در حقیقت، ورزشکارن با رژیم کتوژنیک، بیشترین میزان چربی سوخت‌شده را در این تحقیقات به خود اختصاص دادند. اما برخلاف این یافته‌های مثبت، چربی ممکن است نتواند آن‌قدر سریع انرژی کافی برای تأمین نیازهای عضلات ورزشکاران رده بالا را دراختیارشان بگذارد.بنابراین پیش از هرتوصیه‌ی قطعی باید مطالعات بیشتری در میان جامعه ورزشکارن صورت بگیرد.

 

با این‌حال، تحقیقات دریافته‌اند که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات می‌توانند به پیشگیری از خستگی هنگام تمرین‌های طولانی مدت کمک کنند. همچنین این رژیم‌ها، بدون واسطه‌ی شدت‌های تمرینی متوسط تا بالا در عملکرد ورزشی، برای چربی سوزی و بهبود سلامت مفید هستند. ضمناً این رژیم‌ها می‌توانند به ‌بدن‌تان تعلیم دهند که چربی بیشتری بسوزاند، در نتیجه به شما کمک می‌نماید حین تمرین، گلیکوژن عضلانی را حفظ کنید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره