وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نکاتی کلیدی برای پر پشت کردن موهایتان

نکاتی کلیدی برای پر پشت کردن موهایتان

نکاتی کلیدی برای پر پشت کردن موهایتان

 

شاید یکی از دلایلی که باعث شده باورهای مختلفی در رابطه با پر پشت‌ کردن موها شکل بگیرد و روز‌به‌روز بر تعداد محصولات اینچنینی در بازار اضافه شود، همین مساله باشد. دکتر امیر‌هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شما را با باورهایی که در رابطه با پر پشت کردن موها وجود دارد، آشنا می‌کند.با ما همراه باشید

 

روغن کنجد تاثیری در پرپشت کردن مو دارد؟
یکی از دلایل کم پشت بودن مو و ریزش آن به کمبود پروتئین در بدن مربوط می‌شود. آن دسته از افرادی که دچار سوء‌تغذیه هستند یا به اندازه کافی از پروتئین استفاده نمی‌کنند، موهای کم پشت‌تری به نسبت سایر افرادی دارند که به اندازه کافی از پروتئین استفاده می‌کنند. فعالیت سلول رشد مو به جذب پروتئین وابسته است. بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از روغن کنجد می‌تواند باعث پر پشت شدن موها شود که این باور کاملا درست است و دلیل آن به داشتن پروتئین موجود د رروغن کنجد برمی‌گردد که می‌تواند روی کیفیت موی سر تاثیری مثبت بگذارد.

 

برای پرپشت کردن موهای تان گول تبلیغات را نخورید
امروزه شامپوهای بسیار زیادی در بازار وجود دارند که کار انتخاب را کمی سخت می‌کند. بسیاری از افراد تحت تاثیر تبلیغات، سراغ شامپوهایی می‌روند که در آنها ترکیبات گیاهی مانند آویشن، سیر، حنا و گزنه به کار رفته است. بسیاری از سازندگان این نوع شامپوها مدعی هستند که استفاده از چنین شامپوهایی می‌تواند پر پشت شدن موی سر و افزایش رشد آن را در پی داشته باشد در حالی‌که این مساله تنها جنبه تجاری دارد و از نظر علمی تاثیر این شامپوها روی مو ثابت نشده است.

 

در پرپشت شدن مو همیشه پای یک ژن در میان است!
ژنتیک و وراثت، یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی رشد و حجم مو تاثیر می‌گذارد و اگر کسی بخواهد از وضعیت کم پشت یا پر پشت بودن موهای خود آگاه شود، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کند. به طور کلی روی سر هر فرد حدود صد هزار فولیکول قرار گرفته است (اگر مو نریخته باشد یا فرد به بیماری خاصی مبتلا نباشد)، چنانچه در یک سانتی‌متر مربع کف سر، تعداد موها بالای 120 عدد باشد، در چنین شرایطی وضعیت موها خیلی خوب به حساب می‌آید.

 

اگر این عدد بالای 70 باشد، یعنی وضعیت متوسط رو به خوب است و در صورتی که تراکم مو در یک سانتی‌متر مربع بین 40 تا 70 باشد، کم محسوب می‌شود و عدد زیر 40 هم تراکم خیلی کم را نشان می‌دهد. برای بررسی وضعیت موها می‌توان از سنین حدود 7ـ6 سالگی به بعد به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد. به طور کلی حدود 30 درصد مراجعات، به مساله بررسی کم پشتی مو اختصاص دارد که از این آمار، حدود 60 درصد را خانم‌ها و 40درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

 

بتراشید تا موهای تان پر‌پشت شود!
یکی دیگر از باورهایی که در رابطه با پر پشت شدن موها در بسیاری از افراد رایج است، تراشیدن موهاست. بسیاری از افراد بر این باورند که تراشیدن و کوتاه کردن مداوم موهای سر می‌تواند در پر پشت شدن آن موثر باشد، ولی این باور نادرست است. با تراشیدن مو، درصد موهای فاز رشد نسبت به موهای در حال استراحت بیشتر می‌شود که این مساله یک افزایش کاذب را به همراه دارد و هیچ وقت تعداد موهای سر تغییر چندانی نمی‌کند.

 

یک باور نادرست در پرپشت شدن مو
شاید برخی افراد تصور کنند که با مصرف بیش از اندازه یک ماده غذایی می‌توانند رشد موهای سر خود را سریع‌تر کنند و موهایشان با انجام چنین کاری پر پشت‌تر به نظر می‌رسد. این باور نادرست است چون رشد موی سر یک استاندارد مشخص دارد و از مقداری معین (یک سانتی‌متر در ماه) بیشتر نخواهد شد و استفاده از مواد غذایی مفید، تنها به بهبود وضعیت موها به مرور زمان کمک می‌کند.

 

هر چه گرم‌تر، بهتر
شانه‌های لیزری چند سالی‌ است که تبلیغ می‌شوند و تولیدکنندگان آن، چنین ادعا را می‌کنندکه باعث افزایش حجم و رشد مو می‌شود، این ادعا تاحدود کمی درست است چون گرما باعث افزایش خون‌رسانی به ریشه مو می‌شود، ولی باید این مساله را در نظر گرفت که در افزایش حجم و رشد مو نمی‌توان تنها یک فاکتور را مد نظر قرار داد و عوامل زیادی در این مساله نقش دارند.

 

برای مثال، مطالعاتی هم در این رابطه انجام شده که تنها یک قسمت سر برخی افراد را گرم کردند و این کار چندین بار انجام شد ولی رشد و حجم موها تغییر چندانی نکرد. پس به طور کلی گرما، زیاد شانه کردن موها یا ماساژ دادن کف سر، به تنهایی نمی‌توانند تاثیری در این مساله داشته باشد.

 

روغن مار برای پرپشت کردن مو جادو می‌کند؟
ایران ناز روغن‌های مختلفی مثل روغن نارگیل، زیتون، بادام، مار و… در بازار وجود دارد که اغلب به عنوان پرپشت‌کننده مو به فروش می‌رسند و این باور در بین افراد مختلف وجود دارد که استفاده از این روغن‌ها می‌تواند باعث پر پشت شدن موها شود.

 

باورهایی که در رابطه با این روغن‌ها وجود دارد، نادرست است چون هیچ‌کدام از این روغن‌ها به ریشه موها نمی‌رسد ضمن این‌که در این روغن‌ها ماده موثری وجود ندارد که بتواند روی رشد مو تاثیر چندانی بگذارد. استفاده از این روغن‌ها تنها می‌تواند به موها حالت بدهد و به نوعی خاصیت نرم‌کنندگی داشته باشد.

 

چطور مو پر پشت می‌شود؟
برای آن دسته از افرادی که به صورت ژنتیکی و از زمان کودکی موهای کم‌پشت دارند، کار چندانی نمی‌توان انجام داد، ولی آن دسته از افرادی که قبلا حجم موهای سرشان زیاد بوده و دچار کم‌پشتی موها شده‌اند، باید مورد بررسی قرار بگیرند. عوامل زیادی می‌توانند در این مساله نقش داشته باشند برای مثال کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید، استرس، مصرف داروها، بارداری و … می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد پس باید فرد بدقت مورد بررسی قرار بگیرد تا دلیل کم‌پشت شدن موهایش مشخص شود.

 

مصرف میوه، پروتئین کافی، لبنیات، سبزی و … می‌تواند به بهبود حجم موها و افزایش رشد آنها تا حدودی کمک کند. آن دسته از افرادی که رژیم‌های سخت و غیر اصولی می‌گیرند، علاوه بر این‌که با مشکلاتی چون افتادگی پوست و چین و چروک مواجه می‌شوند، موهایشان نیز کم‌پشت خواهد شد. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند کاهش حجم مو را به دنبال داشته باشد، استعمال دخانیات است پس باید استعمال دخانیات را کنار گذاشت تا زیبایی و سلامت مو به خطر نیفتد.

 

نکاتی کلیدی برای پر پشت کردن موهایتان

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره