وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هشدار آلزایمر را جدی بگیرید

هشدار آلزایمر را جدی بگیرید
یک روانشناس و گیرنده آزمایش های تخصصی در انجمن آلزایمر ایران ۱۰ علامت مهم هشدار این بیماری را تشریح کرد.پروین سپهری در آستانه روز جهانی آلزایمر ۳۱ شهریور از دست دادن و بروز اختلال در حافظه، اختلال در اجرای کارهای عادی، ضعف بیان، فراموش کردن زمان و مکان، ضعف و کاهش حس قضاوت، بروز اشکال در تفکر، جابجا گذاشتن اجسام، تغییر در حالات و رفتار و از دست دادن انگیزه را از جمله علایم هشدار دهنده برای بروز این بیماری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آلزایمر یکی از عوامل زوال عقل است، گفت: فرد در بیماری آلزایمر حافظه خود را از دست می دهد؛ اختلال حافظه در حدی که در کارهای روزمره ایجاد مشکل نکند تا حدی طبیعی است اما اگر این مشکل به تدریج پیشرفت کند خطرناک است.این روانشناس افزود: بطور مثال برخی افراد شاغل اسامی همکاران خود را به خاطر نمی آورند اما بعدا یادشان می آید درحالیکه مبتلایان به آلزایمر اصلا اسامی را به یاد نمی آورند.

سپهری ادامه داد: همچنین وقوع برخی مشکلات در انجام کارهای عادی طبیعی است بطور مثال ممکن است افراد گاهی حواسشان پرت شود اما بیمار آلزایمری، همه چیز را فراموش می کند ؛ او حتی غذا خوردن خود را نیز فراموش می کند و به به یاد نداشت.

وی، ضعف بیان را از علایم هشدار بیماری آلزایمر ذکر کرد و گفت: همه افراد گاهی برای پیدا کردن لغات ،دچار مشکل می شوند اما برای بیماران آلزایمری، جمله ها بطور کلی، مبهم است.این روانشناس مشاور در انجمن آلزایمر ایران، اظهار داشت: بیماران آلزایمری ، زمان و مکان را فراموش می کنند و بطور مثال مسیر خانه را گم می کنند.

سپهری افزود: ضعف و کاهش قضاوت یکی دیگر از علایم هشدار بیماری آلزایمر است؛ بیماران آلزایمری فصل ها را تشخیص نمی دهند و بطور مثال در تابستان ممکن است کاپشن بپوشند.وی بابیان اینکه اختلال در تفکر نیز از دیگر علایم هشدار بروز بیماری آلزایمر است، خاطر نشان کرد برای بیماران آلزایمری مفاهیمی مانند جشن تولد معنای خود را از دست می دهند.

این روانشناس با اشاره به علامت هشدار جابجا گذاشتن اجسام در بروز بیماری آلزایمر، گفت: این مشکل برای اغلب افراد پیش می آید بطور مثال ممکن است فردی کیف پول خود را سرجای همیشگی قرار ندهد اما تفاوت وی با بیماران آلزایمری این است که افراد اخیر اجسام را در جاهای نامربوط همچون یخچال می گذارند.وی در ادامه به تشریح علامت تغییر درحالات و رفتار پرداخت و افزود: در بیماری آلزایمر، آرامش فرد بیمار بدون هیچ دلیلی به اشک و خنده اش به گریه تبدیل می شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد :تغییرات در شخصیت با رشد سن، طبیعی است اما تغییرات حالات در بیماران آلزایمر محسوس است؛ شخصیت این بیماران دچار دگرگونی شده و آنان دچار بی تفاوتی، انزوا و رفتارهای نامناسب می شوند.


سپهری، از دست دادن انگیزه را یکی دیگر از علایم هشدار بیماری آلزایمر برشمرد و گفت: بیماران آلزایمری ، سریع تر از افراد دیگر خسته می شوند و به وقایع خانوادگی کاملا بی تفاوت هستند.آلزایمر، نوعی بیماری عملکردی مغز است که طی آن حجم مغز کاهش می یابد؛ احتمال بروز این بیماری با افزایش سن، بیشتر می شود.