وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

همه چیز درباره سلنیوم و تاثیرش بر لاغری

همه چیز درباره سلنیوم و تاثیرش بر لاغری

همه چیز درباره سلنیوم و تاثیرش بر لاغری

 

 

لاغری و کاهش وزن یکی از پر طرفدارترین زمینه ها در عرصه تناسب اندام است که افراد زیادی در سراسر دنیا به دنبال آن هستند، به همین دلیل تبلیغات رنگارنگ و ادعاهای گوناگون درباره روش های لاغر شدن و رسیدن به وزن ایده آل وجود دارد که صد البته نمی توان به بسیاری از آن ها اعتماد کرد.

 

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که روش های مختلف کاهش وزن را امتحان کرده و از هر نوع مکمل جدید و توصیه شده استقبال می کنید احتمالا نام مکمل های لاغری سلنیوم را شنیده اید.

 

همه چیز درباره سلنیوم و تاثیرش بر لاغری

 

*ابتدا بدانیم که سلنیوم چیست؟

سلنیوم از مواد معدنی ضروری برای سلامت بدن است که وظایف متعددی بر عهده دارد. به عنوان مثال این ماده به ساخت هورمون های تیروئید که در تنظیم سوخت و ساز بدن نقش دارند کمک می کند، به همین دلیل اغلب اوقات گفته شده برای کاهش وزن مفید می باشد.

 

تیروئید حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است که برای ساخت و متابولیسم هورمون های تیروئید استفاده می شود. این هورمون ها بسیاری از عملکردهای متابولیکی بدن از جمله میزان کالری سوزی را تنظیم می کنند.

 

با وجود اهمیت فراوان سلنیوم، بدن تنها به مقادیر بسیار اندکی از این ماده معدنی نیاز دارد که آن را از طریق رژیم غذایی تامین می کند و کمبود سلنیوم در بدن کمتر رخ می دهد.

 

 

همه چیز درباره سلنیوم و تاثیرش بر لاغری

 

*فواید سلنیوم برای کاهش وزن چیست؟

کمبود سلنیوم با افزایش خطر ابتلا به بیماری های تیروئید در ارتباط است. به نظر می رسد مصرف مکمل های سلنیوم عملکرد تیروئید در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید خفیف و بیماری تیروئید خود ایمنی را بهبود می بخشند و حتی برای کسانی که عملکرد تیروئید طبیعی دارند مفید می باشند.

 

همچنین دیده شده کسانی که علاوه بر کاهش دریافت کالری، به طور منظم و به مدت 12 هفته، روزانه 240 میکرو گرم مکمل سلنیوم مصرف کرده اند نسبت به کسانی که تنها مقدار کالری خود را کاهش داده اند کاهش وزن بیشتری داشته اند.

 

به نظر می رسد مصرف روزانه مکمل های سلنیوم باعث افزایش چربی سوزی و کاهش سطح لپتین در بدن می شود، این هورمون تنظیم ذخیره چربی در بدن را بر عهده دارد.

 

ناگفته نماند مقدار توصیه شده مصرف سلنیوم در طول روز 55 میکرو گرم می باشد. گفته شده در برخی مناطق از جمله آمریکای شمالی، میزان مصرف بیشتر از این مقدار می باشد.

 

درست است که میزان کم سلنیوم منجر به ایجاد مشکلات جدی برای سلامت افراد می شود؛ اما بیش از اندازه آن هم سمی است. بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا میزان سلنیوم لازم برای هر فرد تابع مقادیر زیر است:

تازه متولد شده تا شش ماهه:15 میکرو گرم در روز

هفت ماهه تا سه ساله:20 میکرو گرم

چهار تا هشت ساله:30 میکرو گرم

9 تا 13 سال:40 میکرو گرم

بالای 14 سال:55 میکرو گرم در روز

زنانی که باردار هستند یا در دوران شیردهی به سر می برند به 60 میکرو گرم سلنیوم در روز نیاز دارند. در ادامه غذاهایی را به شما معرفی می کنیم که بیشترین میزان سلنیوم را در خود جای داده اند.

 

 

همه چیز درباره سلنیوم و تاثیرش بر لاغری

 

*مواد غذایی حاوی سلنیوم را بشناسید…

سلنیوم از مواد معدنی است که به طور طبیعی در خاک و آب وجود دارد و از این طریق به گیاهان و سپس در کل سیستم غذایی منتقل می شود. این ماده معدنی در طیف گسترده ای از غذاهای کامل یافت می شود.

 

 آجیل برزیلی منبع فوق العاده سلنیوم است و مصرف تنها 2 عدد از این آجیل در روز، بیش از حد نیاز روزانه بدن سلنیوم فراهم می کند.

 

-ماهی

-گوشت گاو

-جوجه

-پنیر کوتاژ

-تخم مرغ

-برنج قهوه ای

-قارچ

-تخمه آفتابگردان

-اسفناج

 

از سوی دیگر مواد غذایی به شدت فراوری شده، یعنی مواد غذایی بسته بندی شده که آماده مصرف هستند و یک لیست طولانی از مواد تشکیل دهنده در برچسب آن ها گنجانده شده، معمولا مقدار کمتری سلنیوم دارند.

 

گفته شده کسانی که سلنیوم کمتری از رژیم غذایی خود دریافت می کنند شاخص توده بدنی بالاتری دارند. همچنین مصرف 1 میکرو گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز 3 تا 6 درصد چربی های بدن را کاهش می دهد.

 

از آن جا که سلنیوم در بسیاری از غذاها یافت می شود به راحتی می توان رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی سلنیوم تنظیم کرد که به اندازه مصرف مکمل ها برای کاهش وزن مفید باشد.

 

 

*خطراتی که ممکن است مصرف سلنیوم در پی داشته باشد چیست؟

برای به دست آوردن بهترین نتایج، توصیه می شود مقدار مصرف سلنیوم در طول روز بیش از حد زیاد یا کم نباشد. گفته شده حداکثر مقدار مصرف مجاز برای این ماده معدنی 400 میکرو گرم در روز می باشد.

 

توجه داشته باشید مصرف مرتب مکمل های سلنیوم به همراه یک رژیم غذایی سرشار از سلنیوم خطر مسمومیت را به دنبال دارد که در موارد شدید به نارسایی کلیه یا قلب منجر می شود.

 

علائم مصرف بیش از حد سلنیوم شامل ریزش مو و ناخن، شکنندگی ناخن، طعم فلزی در دهان و بوی سیر در نفس می باشد، همچنین ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.