وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

واژینیسموس یا ناتوانی تحمل دخول در دختران

واژینیسموس یا ناتوانی تحمل دخول در دختران

واژینیسموس یا ناتوانی تحمل دخول در دختران

 

به گزارش ایران ناز اگر شما بانوی عزیز  بعد ازدواج تحمل ورود آلت تناسلی همسرتان به واژن خود را نداشته و هنوز باکره اید و نتوانسته اید با وجود قدرت نعوظ همسرتان و توانایی وی برای رابطه جنسی ، دخول در نزدیکی را انجام دهید احتمالا واژینیسموس دارید.با ما همراه باشید تا از تعریف این مشکل و راه درمان آن در ایران ناز مطلع گردید.

 

واژينيسموس چيست ؟

 

واژينيسموس يعني ترس از نزديکي که مانع دخول ميشود . يعني مدتي هست که تلاش براي دخول ميکنيد و معاينه هم شده ايد و از نظر پرده مشکلي نداشتيد ، اما موفق نمي شويد .

 

واژينيسموس، در واقع انقباض غيرارادي عضلات در يک سوم بيروني واژن است که از نوع خفيف تا انواع شديد که مانع از دخول مي شود.اکثر افرادي که اين مشکل را دارند ،فکر ميکنند واژن شان بسيار کوچک يا به طور غيرعادي تنگ است ! اما در واقع ، همچين چيزي وجود ندارد .

 

واژن لوله صاف نيست ، بلکه چين هايي دارد که در صورت لزوم ،مثل نزديکي يا زايمان يا معاينه و …، اين چين ها باز مي شوند و پس از اتمام ، دوباره به حالت اول برميگردند ( مثل آکاردئون) . ولي در خانمهاي مبتلا به واژينيسموس ، عضلات احاطه کننده واژن ، بطور غيرارادي منقبض و سفت مي شوند که اصلا به واژن اجازه باز شدن نمي دهند .

 

واژينيسموس چگونه ايجاد مي شود؟

 

براي اينکه بهتر با روند ايجاد واژينيسموس آشنا شويد ، ابتدا بهتر است مختصري درباره يکي از عضلات لگني بدانيد . اين عضله “پوبوکوکسيژئوس” نام دارد و به شکل يک 8 انگليسي است که از استخوان عانه تا استخوان دنبالچه کشيده شده و دورتادور سوراخهاي پيشابراه (محل خروج ادرار) ، واژن و مقعد را در بر گرفته است . براي اينکه اين عضله را

 

در خود شناسايي کنيد ، همين الان يک لحظه سعي کنيد ادرار و مدفوع خود را نگه داريد(مثلا) . اين عضله اي که الان منقبض کرديد و باعث بسته شدن سه حفره مقعد و واژن و پيشابراه شده ، همين پوبوکوکسيژئوس هست .اين عضله ، بطور غيرارادي هميشه درجاتي از انقباض را دارد . يعني بدون اينکه حواستان باشد و خودتان بدانيد ، ادرارتان تحت کنترلاست و تخليه نمي شود . چون اين عضله به اندازه لازم منقبض است .

 

در افراديکه مبتلا به واژينيسموس هستند ، از نظر ذهني ، يک حافظه عضلاني وجود دارد که در مقابل دخول ، شرطي شده اند که منقبض شوند. مثل زماني که چيزي به سمت شما پرت مي شود و شما سريع خودتان را جمع ميکنيد و حالت دفاعي ميگيريد .(اين حرکت دفاعي هم غيرارادي انجام مي شود).ولي فرقي که اين دو حالت دارند اين است که وقتي شما حالت دفاعي ميگيريد، به خودتان کمک کرده ايد ! اما در واژينيسموس ، از ترس درد عضلات را منقبض کرده ايد و به جاي کمک به خود، کار را بدتر کرده و درد را بيشتر کرده ايد !

 

چرا من واژينيسموس دارم ؟

 

دليل ثابت شده و مشخصي براي واژينيسموس يافت نشده و اغلب بدون دليل مشخص است .اما معمولا اين مشکل در افراد تحصيلکرده و از طبقات بالاي اجتماعي اقتصادي ، “بيشتر ” ديده مي شود.گاهي اوقات هم ديده شده که عوامل زير مي توانند علل واژينيسموس در برخي افراد باشند:

 

– سوء استفاده ها ياتجارب نا خوشايند جنسي و يا تجاوزهاي جنسي از دوران کودکي تا امروز.

 

– خشونت هاي خانگي و محيط نا امن منزل از کودکي تا به امروز

 

– تربيتهاي فرهنگي و مذهبي که به شما ياد داده اند رابطه جنسي يک کار مبتذل و غير اخلاقي است و شما هنگام انجام رابطه ، احساس گناه مي کنيد.

 

– ترس از نزديکي جنسي بدليل اينکه خيلي مسايل را نميدانيد و باورهاي غلطي در جامعه در ذهن شما رخنه کرده است . مثلا خود کلمه ي : پاره شدن و خونريزي پرده بکارت .

 

اين جمله اي است که پيشاپيش حس درد را در شما ايجاد ميکند!

 

– اضطراب ها و عوامل روحي رواني خود شخص.

 

از کجا بدانم مشکل من واژينيسموس است ؟

 

واژينيسموس شدت هاي مختلفي دارد .به گزارش ایران ناز انواع خفيف آن فقط ممکن است احساس سوزش و احساس تنگي و لذت نبردن از نزديکي باشد . به همين دليل فرد مکررا به پزشک زنان مراجعه کرده و از طرف پزشک خود انواع روان کننده ها و …را دريافت ميکنند . فرد واژينيسموسي که اجازه دخول به همسر و اجازه معاينه به پزشک يا ماما را ندهد ، شديدترين حالت واژينيسموس را دارد.شرط اول تشخيص ،اين است که در معاينه ، همه چيز طبيعي باشد .

 

انواع واژينيسموس

 

در واقع واژينيسموس از نظر علايم به 4 نوع تقسيم مي شود:

 

واژينيسموس درجه يک: اشخاصي که وازينيسموس درجه يک دارند، هميشه هنگام نزديکي درد و سوزش دارند و احساس تنگي واژن ميکنند . اين افراد دچار اسپاسم و گرفتگي خفيف عضله پوبوکوکسيژئوس هستند . اگر پس از گذشتن مدتي از رابطه جنسي و توصيه هاي پزشک مشکلشان برطرف نشد ، بايد به يک سکس تراپيست يا مشاوره روابط زناشويي مراجعه کنند.

 

واژينيسموس درجه دو: در اين افرارد سوزش و درد نسبتا شديد هنگام رابطه جنسي وجود دارد که نه تنها رابطه برايشات لذت بخش نيست ، بلکه کاملا آزار دهنده است . اينها از ابتدا تا انتهاي رابطه ، عضلاتشان منقبض است.

 

واژينيسموس درجه سه: در اين افراد شدت انقباض به قدري شديد است که حرکت آلت همسر را دشوار ساخته و معمولا رابطه موفقيت آميز نخواهند داشت و موفق به دخول نميشوند. اين افراد معمولا به سختي اجازه معاينه پزشک را ماما را تحمل ميکنند.

 

واژينيسموس درجه چهار: شديدترين حالت واژينيسموس است که فرد اصلا اجازه نزديک شدن آلت همسر را نميدهد .هنگام شروع رابطه رانها را جمع کرده و باسن را بالا نگه ميدارند.

 

آيا واژينيسموس فقط در نوعروسان ديده مي شود ؟

 

خير . واژينيسموس از نظر زمان شروع آن 2 دسته مي شود:

 

واژينيسموس اوليه: يعني فرد از اولين باري که رابطه جنسي را شروع ميکند (معمولا در نوعروسان) متوجه ناتواني اش مي شود . و تا الان هيچ رابطه موفقي نداشته است .

 

واژينيسموس ثانويه: گاهي (بندرت) بدليل مشکلاتي مثل جراحي، شيمي درماني ، عفونتها ، مشکلات زناشويي با همسر و …فرد ديگر توان برقراري رابطه را ندارد . اين افرار قبلا در برقراري رابطه موفق بوده اند و اکنون به دليل مشخصي ، دچار واژينيسموس شده اند . در اين مقاله به اين گروه نمي پردازيم .

 

باورهاي غلط درباره واژينيسموس

 

* زناني که واژينيسموس دارند، از نظر ميل جنسي بسيار سرد هستند !!

 

اين جمله غلط است . آنها ممکن است از نظر ميل و تحريک جنسي کاملا نرمال باشندو در مراحل پيشنوازي جنسي مشکلي نداشته باشند . اما در آخرين مرحله ارتباط جنسي ، يعني دخول ، نا توان هستند.

 

* اگر دخول را با زور و قدرت بيشتري انجام دهيم ، موفق خواهيم شد !!

 

اين جمله نيز غلط است و انجام دخول با شدت بيشتر ، فقط شرايط را بدتر ميکند .

 

* خوردن الکل و تماشاي فيلم هاي تحريک آميز و گذشت زمان ، خودبخود به درمان واژينيسموس کمک ميکند !!

 

اين جمله نيز غلط است . چون خانم هاي داراي وازينيسموس ، ميل جنسي کافي را دارند و نيازي به تماشاي فيلم يا مصرف الکل ندارند . منتها به لحاظ ذهني به يک سري تمارين تحت نظر شخص متبحر نياز دارند.

 

* آلت همسر من و يا هيکل او براي من بزرگ است !!

 

اين مساله تاثير چنداني بر رابطه ندارد . همانطور که گفتم واژن چين هايي دارد که به هر درجه که لازم باشد اين چين ها قدرت باز شدن دارند .

 

* واژينيسموس درمان ندارد . مشاوره ها براي دلخوشي است !!

 

خوشبختانه موارد بساير زيادي رو مي بينيم که با عمل کردن به توصيه هاي پزشک يا مشاورشان ، مشکل شان برطرف شده است.

 

* تمام زنان داراي واژينيسموس ، در کودکي شان آزار جنسي را تجربه کرده اند !!

 

خير ! اين مساله فقط درصد کمي از علل واژينيسموس را در بر مي گيرد و در واقع علت اصلي و مهم آن هنوز ناشناخته است .

 

* تنها راه درمان واژينيسموس جراحي است !!

 

الان شما عضله دربرگيرنده واژن و بافت چين چين واژن را شناخته ايد . به نظرتان باز هم فکر ميکنيد درمان واژينيسموس جراحي است ؟! پس متوجه شديد که انقباض ناگهاني و غير ارادي عضلات يک مساله ذهني است و با جراحي رفع نمي شود . در موارد بسياااار نادري ، پرده بکارت ممکن است ضخيم باشد که هر چه “هر 2 زوج” با هم تلاش ميکنند ، از بين نمي رود . در اين موارد گاهي جراحي لازم است . اين را با واژينيسموس اشتباه نگيريد.

 

حالا بايد چيکار کنم؟ (درمان واژينيسموس)

 

1.مراجعه به پزشک يا ماما براي اينکه مطمئن شويد مشکل شما علتي مثل عفونت يا پرده بکارت ضخيم و …ندارد . بلکه “خود واژينيسموس” است. معاينه زنان از مهمترين کارهاي اوليه است که بايد در وهله اول انجام شود . اين معاينه به اين دليل است که بدانيم آيا اناتومي دستگاه تناسلي شما نرمال است ؟ مشکلي از نظر پرده بکارت وجود ندارد؟ اگر به واژينيسموس مشکوک هستيم ، با معاينه مي توانيم درجه آن را مشخص کنيم .

 

گاهي به خانم دچار واژينيسموس بطور عاميانه گفته مي شود که واژن شما تنگ است !! حتمالا منظورشان همان واژينيسموس مي باشد که انقباض غيرعادي هنگام رابطه ، سبب تنگي بيش از حد واژن شده و دخول را غير ممکن مي سازد . واژينيسموس درمان خاص خود را دارد که شامل جلسات مشاوره و تمريناتي است که در منزل انجام مي شود . گاهي ارجاع به پزشک متخصص توانبخشي و …ضرورت مي يبابد . اما بايد بدانيد جراحي در بهبود واژينيسموس نقشي ندارد .

 

2. مراجعه به ” درمانگر متبحر و دوره ديده ” که ممکن است ماما ،پزشک يا سکسولوژيست باشد . بهتر است همزمان روي ابعاد جسمي و ذهني کار شود .

 

درمان واژينيسموس

 

اين يک نگاه کلي به روند درماني واژيبنيسموس است که شما را با آن اشنا مي سازد . ممکن است فرد به فرد روشها تغيير کنند . پس اين گام ها فقط جهت افزايش اطلاعات شماست.

 

اين تمارين را فقط تحت نظر شخص متبحر انجام دهيد.

 

1.شروع کنيد به تقويت رابطه احساسي با همسرتان !! پايه ي کار همين است . مشکلات ريز در زندگي را کنار بگذاريد و اوقات خود را تلخ نکنيد .قرار است “با هم ” وارد يک برنامه درماني شويد . پس دوستي را آغاز کنيد . اگر مشکل خاص يا شديدي با همسرتان داريد که به دست خودتان رفع نمي شود، براي رفع تعارض ها حتمن از مشاور کمک بگيريد .در ضمن ميتوانيد چند تکنيک ريلکسيشن و تن آرامي را از مشاور خود ياد بگيريد و در صورت لزوم استفاده کنيد. درمان واژينيسموس روندي 2 طرفه است.

 

2.اطلاعات کامل و کافي درباره آناتومي لگن و علت واژينيسموس پيدا کنيد . درمانگر شما اين اطلاعات را در جلسات به شما خواهد داد . از طريق عکس و فيلم و مولاژ . ميخواهيم با چشمان باز پيش برويم . با کمک درمانگرتان ، عضله را در خود شناسايي کنيد و تمرين “کگل ” را انجام دهيد . خود را براي چند ثانيه کامل ا سفت و منقبض کنيد . انگارقرار است جلوي ادرار را بگيريد . و دوباره شل کنيد . اين تمرين ساده را بارها در طول روز انجام دهيد .

 

3.حالا که آناتومي دستگاه تناسلي تان را به حد کافي شناخته ايد و از سالم بودن آن (در معاينه زنان قبلي) اطمينان داريد و باورهاي غلط را کنار گذاشته ايد، آينه اي را روبروي خود قرار داده و دستگاه تناسلي خود را بررسي و لمس کنيد . ممکن است چند جلسه طول بکشد تا شما بدون حساسيت و مشکل ، همه جاي آلت تناسلي خود را لمس کنيد . پس نا اميد نشويد .

 

4.اگر قبلا اجازه معاينه را به پزشک يا ماما نداده بوديد ، اکنون خودتان با پاي خودتان براي معاينه مراجعه کرده تا به خودتان ثابت شود يک مرحله پيشرفت داشته ايد . اجازه بدهيد همسرتان فقط به لمس دستگاه تناسلي تان بپردازد . البته مشارکت همسرتان به اين صورت است که در جلسات با درمانگر ، قول ميدهد که خارج از حيطه رفتار نکند . مثلا فقط اجازه لمس به او داده شده است .

 

5. تکنيک insert : کم کم در حين لمس دستگاه تناسلي تان (که هنوز ادامه ميدهيد) ، سعي کنيد قسمتي از انگشتتان را وارد واژن کنيد . نگران نباشيد ! اتفاق خاصي نميافتد . چون شما قبلا معاينه شده و از سلامت دستگاه تناسلي تان اطمينان داريد .استفاده از مواد لغزنده مثل ژل لوبريکانت را فراموش نکنيد . ممکن است چندين جلسه تمرين نياز داشته باشيد تا جرات کنيد يک بند انگشت وارد واژن کنيد . البته پروتزهايي در بازار وجود دارند که از باريکي يک انگشت شروع شده و بتدريج بزرگتر مي شوند اينجانب مصرف انواع ديلاتور را توصيه ميکنم. ( آماده يا دست ساز). مي توانيد تحت نظر درمانگر ، از اين ديلاتورهاي واژن استفاده کنيد :

 

6. نکته بسيار مهم اين است که در خلال اين گام ها ، شما بايد معاشقه فراوان با همسرتان داشته باشيد و به ارضاي جنسي (روشهاي غير از دخول ) بپردازيد . همسرتان به درمانگر شما قول داده است تا موقع ش فرا نرسد ، سعي در دخول نکند .در واقع اينجا همسر وظيفه دارد اطمينان بدهد که سعي در دخول بدون رضايت و آمادگي شما نخواهد داشت.در حين معاشقه ، کم کم و با کنترل خودتان از انگشت همسرتان (به جاي انگشت خودتان در مراحل قبل) استفاده کنيد .

 

7. بله ! تا اينجا موفق به دخول پروتز و انگشت خود و همسرتان شده ايد . حالا نوبت آن است که با کنترل خودتان ، زماني که انگشت همسر وارد واژن است ، آن را خارج کرده وبلافاصله آلت را وارد واژن کنيد . تا هر جا که توانستيد مشکلي نيست . آن قدر تمرين کنيد تا بتوانيد . براي نتيجه گيري بهتر به موار زير اهميت بدهيد :

 

قبل از شروع معاشقه ، دوش بگيريد . خصوصا وان داغ ، عضلات لگن را ريلکس ميکند .سعي کنيد 10 تا 15 دقيقه در وان يا تشت داغ بنشينيد.

 

حتما حين معاشقه تلفن را خاموش کرده، نور را کم کنيد و از وجو عطر و گل و شمع بهره ببريد. تمرين ها را زماني انجام دهيد که هر دو خسته نباشيد و آمادگي انجام کار را داشته باشيد.

 

8. درمان دارويي : گاهي (با توجه به شرح حال فرد) نياز به مصرف آرام بخش هاي خفيف مي باشد . به درمانگر خود اعتماد کرده و دارو را استفاده کنيد . روش دارويي جديد ديگري که در حال انجام است ، استفاده از بوتاکس (در موارد شديد) مي باشد . تزريق بوتاکشس به عضلات احاطه کننده واژن و در نتيجه فلج آن ، از انقباض جلوگيري ميکند . اما 3-6 ماه بعد بايد تکرار شود . اين روش نيز گزينه خوبي مي تواند باشد . تجربه ي نزديکي در طي اين 3-6 ماه ، به درمان واژينيسم کمک زيادي ميکند.

 

پس نگران نباشيد . هم اکنون شما مشکل خود را خوب شناختيد و تا حدي با روشهاي درماني آن آشنا شديد. از همين الان مرحله يک ، يعني تقويت رابطه با همسر را شروع کنيد ومشاور خود را که قرار است در طي اين مدت همراهتان باشد انتخاب کنيد !!

 

 

مطالب مرتبط:

 

احکام شرعی خوردن آلت تناسلی

 

طرز تهیه غذایی که ناتوانی جنسی را درمان میکند

 

همه چیز درباره رابطه جنسی دهانی زن و شوهر 18+

 

رژیم غذایی مردان برای بهبود روابط جنسی

 

رابطه جنسی عروس و داماد برهنه در جلوی چشم مهمانان +تصاویر

 

راهی برای بهبود بخشیدن به رابطه ی زوجین

 

تاثیر بی اختیاری ادرار بر رابطه جنسی

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره