وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا لب‌ها خشک می‌شوند؟

چرا لب‌ها خشک می‌شوند؟
از علل مهم خشکی لب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افرادی که به دلیل پولیپ یا انحراف تیغه میانی بینی یا سایر علل انسدادی بینی ناچار به تنفس از راه دهان هستند، زندگی یا سفر به نواحی خشک و کم رطوبت، روزه‌داری و کاهش مصرف آب به‌خصوص در فصول گرم سال، مصرف داروی ایزوترتینوئین یا سایر مشتقات ویتامین A خوراکی، استفاده از دخانیات به‌خصوص سیگار کشیدن، تماس با مواد خوراکی حساسیت‌آور و سوزاننده با پوست لب‌ها، تماس مکرر و طولانی‌مدت با نور خورشید یا وزش باد و کسانی که به شکل وسواسی عادت به زبان زدن لب‌ها یا کندن پوسته لب‌های‌شان دارند.

کدام کرم‌ها برای لب مفید است؟


استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده لب‌ها که ترجیحا حاوی ضدآفتاب با فاکتور محافظتی  برابر یا بیش از ۱۵  باشند می‌تواند در کنترل خشکی و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. این ترکیبات اغلب حاوی سرامیدها، مشتقات پارافین و اوسرین، کره کاکائو یا عصاره آلوورا هستند که به بازسازی پوست آسیب‌دیده کمک کرده و ظاهر خشک و ترک‌خورده لب‌ها را بهبود می‌بخشند.
 
رژلب‌های فاقد رنگ یا رنگی نیز جزو درمان‌های موثر در از بین بردن خشکی لب‌ها محسوب می‌شوند و استفاده از آنها به شرطی که در مصرف آنها زیاده‌روی نشود و از مکیده شدن یا خوردن این رژلب‌ها خودداری شود، مفید است. شایان ذکر است که رژلب‌های حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده و ضدآفتاب و دارای خاصیت چرب‌کنندگی بر رژلب‌های عادی ارجحیت دارند و باعث نگهداری رطوبت لب‌ها و ممانعت از تبخیر می‌شوند.

این عادت‌ها را کنار بگذاریدبد است


مهم‌ترین اصل در از بین بردن خشکی پوست لب‌ها در ابتدا شناسایی علت ایجاد خشکی است. اگر علت خشکی لب‌ها، تنفس دهانی به یکی از دلایلی باشد که در بالا ذکر شده‌ است، باید با جراحی یا دارودرمانی در رفع انسداد بینی کوشید. مصرف سیگار و سایر دخانیات باید به حداقل رسیده و ترجیحا قطع شود. هر نوع دارویی باید با نظر و اجازه پزشک صورت پذیرد به‌خصوص داروی ایزوترتینوئین و مشتقات ویتامین A که شدیدا پوست را خشک می‌کنند.
 
به کودکان یا افرادی که عادت به زبان زدن لب‌ها و مرطوب کردن آنها دارند، باید توصیه کرد این عادت را کنار بگذارند. لازم به یادآوری است ذرات بزاق خاصیت جذب و انعکاس اشعه ماورای‌بنفش را داشته و می‌توانند شدت آسیب به پوست لب را افزایش دهند. خودداری از تماس با مواد غذایی محرک و شست‌وشوی مرتب لب‌ها و خشک کردن آنها با دستمال کاغذی لطیف می‌تواند اثرات تحریکی خوراکی‌ها را کاهش دهد.