وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چربی قهوه ای باعث لاغری شما میشود (عکس)

چربی قهوه ای باعث لاغری شما میشود (عکس)

چربی قهوه ای باعث لاغری شما میشود (عکس)

 

همه چربی ها چاق کننده و یا مضر نیستند و نوعی چربی موسوم به چربی قهوه ای میتواند شما را لاغر کند . چربی بدن از واقعیت‌های زندگی است. در بدن همه ما وجود دارد و خیلی از مردم می‌خواهند مقدار آن را پایین بیاورند.اما تحقیقات جدید بعضی از تصورات ما درباره چربی را کاملاً دگرگون می‌کند. دانشمندان حالا معتقدند نوعی از چربی در بدن ما پنهان است که می‌تواند در لاغر شدن کمک کند.

 

چربی قهوه ای باعث لاغری شما میشود (عکس)

 

این نوع از چربی، “چربی قهوه‌ای” نام دارد. برخلاف “چربی سفید” که انرژی ذخیره می‌کند، سلول‌های چربی قهوه‌ای، وقتی سردمان است، انرژی می‌سوزانند و از این طریق حرارت ایجاد می‌کنند. در مقایسه وزنی گرم به گرم، چربی قهوه‌ای می‌تواند ۳۰۰ برابر بیشتر از هر بافت دیگری در بدن حرارت تولید کند. هر چه حرارت بیشتری تولید شود، کالری بیشتری می‌سوزد.

 

چربی قهوه ای باعث لاغری شما میشود (عکس)

 

چربی قهوه‌ای کجای بدن ماست؟

 

همه ما در شروع زندگی ذخایری از چربی قهوه‌ای داریم. این ذخیره چربی برای گرم نگه‌داشتن بدن نوزادان ضروری است. دانشمندان تاکنون تصور می‌کردند چربی قهوه‌ای با رسیدن به بزرگسالی در بدن از بین می‌رود و یا کارکرد خود را از دست می‌دهد چون با بالا رفتن سن شیوه‌ها دیگری مانند لرزیدن برای کنترل حرارت بدن شکل می‌گیرند. اما مطالعات جدید نشان می‌دهند مقدار کمی از چربی قهوه‌ای به شکل فعال در بدن بزرگسالان، در اطراف گردن و ناحیه شانه باقی می‌ماند.

 

محققان همچنین نوع دیگری از چربی کشف کرده‌اند که آن را “چربی کرم‌رنگ” نامیده‌اند. این چربی در لابه‌لای چربی‌های سفید در قسمت‌های مختلف بدن وجود دارد. نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه حیوانات و تحقیق‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد این سلول‌های چربی کرم‌رنگ می‌توانند دوباره فعال‌سازی شوند تا رفتاری مانند چربی قهوه‌ای از خود نشان دهند و کالری‌های اضافه‌ای که در چربی‌های سفید ذخیره‌شده است را بسوزانند.

 

چربی قهوه ای باعث لاغری شما میشود (عکس)

 

هرچند قابلیت انرژی سوزاندن چربی‌های کرم‌رنگ کمتر از چربی‌های قهوه‌ای است، اما چون مقدار بیشتری از آن‌ها در بدن وجود دارد، اگر بتوان فعالشان کرد در مجموع می‌توانند تاثیرگذار باشند.

 

چربی قهوه‌ای چگونه می‌تواند به وزن کم کردن کمک کند؟

 

نکته جالب این است که محققان فکر می‌کنند احتمالاً راه‌هایی وجود دارد که بتوان قابلیت کالری سوزاندن چربی‌های قهوه‌ای و کرم‌رنگ را تا حدی بالا برد که در نتیجه آن میزان انرژی مصرف‌شده بدن از میزان انرژی دریافتی بالاتر برود و به‌این‌ترتیب موجب کاهش وزن شد.

 

پروفسور مایکل سیموندز از دانشگاه ناتینگهام یکی از دانشمندان پیشرو در این زمینه است. نتیجه تحقیقات گذشته آزمایشگاهی او نشان می‌دهد چربی قهوه‌ای توسط عوامل متنوعی می‌تواند به فعال شدن تحریک شود. سرما یکی از این عوامل است و می‌تواند باعث مصرف انرژی بیشتری در بدن شود.

 

دکتر زویی ویلیامز در دانشگاه ناتینگهام این فرضیه را آزمایش کرد.

 

پروفسور سیموندز با کمک یک دماسنج تصویری که مخصوص این آزمایش طراحی‌شده بود، می‌توانست میزان حرارت ایجاد شده توسط چربی‌های قهوه‌ای بدن زویی را اندازه‌گیری کند. با استفاده از یک لحاف کنترل‌کننده حرارت که دما را در حد ۱۵ درجه سانتی‌گراد (در حد حرارت آب سرد شیرهای آب) نگه می‌داشت، میزان حرارت تولید شده ناشی از سوختن چربی در بدن زوِیی به مقدار قابل‌توجهی بالا رفت.

 

میدانیم که در سرما قرار گرفتن می‌تواند چربی‌های قهوه‌ای بدن را فعال کند. در نتیجه در محیط سرد بودن یا شنا در آب سرد می‌تواند ذخایر چربی‌های قهوه‌ای و کرم‌رنگ را به انرژی سوزاندن تحریک کند. می‌توان چربی قهوه‌ای را با تکرار این وضعیت به فعال شدن “تمرین” داد تا بتوانند چربی‌ها را بسوزانند.

 

اما برای به نتیجه رسیدن این تمرین باید ساعت‌های متوالی برای چندین هفته آن را ادامه داد و این برای انسان امروزی و با شرایط زندگی مدرن تقریباً غیرممکن است. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند بعضی خوراکی‌ها مانند فلفل چیلی و قهوه هم می‌توانند تحت شرایط آزمایشگاهی به سوختن چربی کمک کنند اما برای رسیدن به نتیجه قطعی در مورد اثر خوراکی‌ها بر فعال‌سازی چربی‌های قهوه‌ای در زندگی روزمره، هنوز مطالعات بیشتری لازم است.

 

آیا چربی قهوه‌ای فایده‌های دیگری هم دارد؟

 

مقدار زیاد چربی سفید در بدن احتمال ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. از طرف دیگر، چربی قهوه‌ای که فقط به مقدار کمی در بدن وجود دارد، برای سوخت‌وساز سالم بدن ما مفید است. هر چه میزان این چربی بیشتر باشد، بهتر است. در کنار بالا بردن مصرف انرژی که به کاهش وزن کمک می‌کند، کارکرد چربی قهوه‌ای در تجزیه گلوکز و لیپیدها ممکن است فواید دیگری هم برای بدن داشته باشد. تحقیقات در مورد این موضوع در مراحل اولیه است اما دانشمندان گمان می‌کنند افزایش میزان و فعال‌سازی چربی‌های قهوه‌ای ممکن است با کنترل میزان قند خون به درمان دیابت کمک کند.

 

ممکن است رفتن زیر دوش آب سرد و یا فلفل خوردن به مذاق خیلی از ما خوش نیاید. تحقیق درباره بهترین شیوه‌های بالا بردن چربی قهوه‌ای و کرم‌رنگ هنوز در مراحل اولیه است و در آینده قطعاً نکات بیشتری درباره آن‌ها خواهیم دانست.

 

 

 

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره