وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چه افرادی در معرض لخته شدن خون هستند

چه افرادی در معرض لخته شدن خون هستند

چه افرادی در معرض لخته شدن خون هستند

 

خیلی از افراد از عوارض چاقی و بی تحرک بودن ناآگاه اند به گزارش ایران ناز دکتر مسعود قاسمی‌ با بیان اینکه پدیده ایجاد لخته یک مکانیزم با ارزش دفاعی بدن است، افزود: اگر جایی در رگ‌ها بریدگی‌ یا پارگی‌ای رخ دهد، سیستم دفاعی بدن آن رگ را از داخل بدن پانسمان می‌کند، این پدیده در داخل بدن با تشکیلاتی به نام پلاکت‌ها شروع می‌شود.وی ادامه داد: این پلاکت‌ها توده‌ای ایجاد می‌کنند که اصطلاحا به آن چوب پنبه پلاکتی گفته می‌شود، این پلاکت‌ها در ابتدا محل آسیب ابتدایی، رگ را می‌پوشانند و بعد ترمیم رگ آغاز می‌شود.

 

این فوق تخصصی آنژیوپلاستی تصریح کرد: زمانیکه رگ‌ها دچار آسیب‌های داخلی شوند و درون آنها تنگی ایجاد شود و رسوب اجزایی مانند کلسترول اکسید شده وجود داشته باشد، جداره رگ ضعیف، نازک و پاره می‌شود.قاسمی‌ اضافه کرد: مکانیزم بدن به تعبیر اینکه این رگ پاره شده تشکیل لخته را آغاز می‌کند، به عبارتی اغلب با وجود تنگی‌های قابل توجه یا خفیف، رگ می‌تواند دچار لختی خون شود.

 

رئیس انجمن آتلودکلورد ایران تصریح کرد: این پدیده کاملا دفاعی است ولی ایجاد آن در داخل رگ‌ها باعث سکته قلبی یا مغزی می‌شود. زمانیکه جدارهای رگ دچار تنگی می‌شود، رگ آسیب پذیرتر است. یعنی هم انعطاف‌پذیری رگ کاهش می‌یابد و هم دچار تنگی از داخل می‌شود، ممکن است دچار مکانیزمی‌ شود که این شرایط به ضرر بدن است و لخته سکته قلبی انفارکتوس را به وجود می‌آورد.

 

وی ادامه داد: در جایی از رگ که لخته تشکیل می‌شود جریان خون روان نیست و منطقه تحت شرب آن رگ خونرسانی نمی‌شود و سکته بروز می‌کند. بنابراین انفارکتوس نتیجه بند آمدن رگی است که مسول خونرسانی به قلب محسوب می‌شود.

 

قاسمی‌ گفت: مردان بالای ۴۰ سال و زنان بعد از شروع دوران یائسگی مستعد ایجاد لخته خون در رگ‌ها هستند ضمن اینکه دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای، فشار خون درمان نشده‌ و افزایش چربی خون نیز می‌تواند افراد را در معرض خطر قرار دهد.وی ادامه داد: مصرف دخانیات نیز به دلیل افزایش خاصیت لخته شدن خون در بدن، تنگ شدن جداره و همچنین اسپاسم رگ‌ها در بروز لخته‌های خونی موثر است.

 

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: افزایش وزن و بیماری دیابتی که خوب کنترل نشده باشند و آلودگی هوا و ذرات زیر ۲ میکرون که وارد حبابچه‌های ریوی شده و مستقیم وارد رگ می‌شوند، استعداد ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهند. سابقه فامیلی در سکته‌های قلب و مغز نیز می‌تواند در این مورد موثر باشد.

 

وی گفت: راه‌های زیادی برای پیشگیری از ایجاد لخته خون وجود دارد اما برای پیشگیری باید از زمان کودکی عواملی مثل چاقی، تغذیه مناسب مورد توجه قرار گیرد. کسانی که در جمعیت ریسک هستند و درباره آنها گفته شد نیز باید با مراجعه به پزشک عوامل محتمل خطرساز را مورد بررسی قرار دهند تا از بروز لخته پیشگیری کنند.

 

چه افرادی در معرض لخته شدن خون هستند