وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گفته های صابر ابر از آبروی رفته سینما!

گفته های صابر ابر از آبروی رفته سینما!

در متن یادداشت بازیگر فیلم «نخودی» که در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ،قرار گرفته آمده است:

«آبروی سینما را نبرید!
اگر این روزها گذارتان به سوپر مارکت‌های شهر افتاده باشد، شاید پوستر فیلم «نخودی» را دیده باشید. فیلمی که نگارنده این یادداشت، در سال 1388 با افتخار در آن ایفای نقش کرد. اما پوستری که این روزها در سوپر مارکت‌ها می‌بینید، هیچ نشانی از زیبایی‌شناسی و سلیقه در آن به چشم نمی‌خورد.

خداوند را سپاس می‌گویم که مخاطبانم، آنقدر هوشمند و آگاه هستند که بدانند من در فیلمی که حتی چنین پوستری داشته باشد، نقشی بازی نمی‌کنم اما این یادداشت را به حرمت همان مخاطبان هوشمند، به حرمت عوامل دلسوز فیلم شریف «نخودی» و به حرمت سینمای مهجور کودک می‌نویسم.

این روزها انگار آنقدر غرق در کسب هزار تومان بیشتر یا کمتر شده‌ایم که حرمت‌ها را فراموش کرده‌ایم. انگار یادمان رفته سینمای کودک در این سرزمین چقدر مهجور است و وقتی گروهی با هزار زحمت دور هم جمع می‌شوند و فیلمی را می‌سازند که هم در ساخت و هم در مفهوم، یکی از فیلم‌های خوب سینمای کودک به حساب می‌آید، نباید پاسخشان را با کج سلیقگی و ابتذال داد.

پوستری که این روزها در سوپر مارکت‌های شهر برای فروش سی‌دی «نخودی» توزیع شده است، بدترین طراحی ممکن را دارد. دورترین تصویر از فیلم است و غم بزرگی که باعث شد دست به قلم ببرم و در این‌باره یادداشتی بنویسم، این است که ما به کجا رسیده‌ایم که توزیع کننده‌های فاقد نگاه زیبایی‌شناسانه به سینما و فیلم‌ها، بازارمان را تعیین می‌کنند؟

چرا باید به خاطر فروش یک سی دی بیشتر، چنین طراحی سخیفی را بر در و دیوار سوپر مارکت‌ها ببینیم؟ مگر نه اینکه پوستر فیلم هایمان، قرار است ویترین آنها باشد؟ چه ارتباطی بین این پوستر و فیلمی که تهیه‌کنندگی آن را خانم طائرپور عزیز بر عهده داشت و جلال فاطمی خوب آن را با حضور عواملی شریف کارگردانی کرد برقرار است؟از کجای این طراحی باید فهمید این یک فیلم کودک با یک داستان معروف ایرانی است؟

پیشنهادم به مدیران محترم این موسسه این است که از چند مشاور خوش سلیقه کمک بگیرند! البته اگر مشاور خوش سلیقه‌ای راضی به همکاری با “موسسه ویدئو رسانه پارسی‌نما “باشد.

خیلی وقت‌ها ناله سر می‌دهیم از نبود قانون کپی رایت. خیلی‌وقت‌ها به درستی شکایت می‌کنیم از توزیع نامناسب و غیرقانونی و بدون مجوز فیلم‌هایمان. اما توزیع‌کنندگان محترم! دغدغه این روزهای ما، فروش یک سی دی دو هزار تومانی بیشتر یا کمتر نیست. دغدغه همه ما که با عشق در این سینما کار می‌کنیم، مخاطب هوشمند و واقعی خودمان است که خودش، فیلم مورد نظر خودش را پیدا می‌کند. دغدغه مایی که سال 88 در فیلم «نخودی» کار کردیم، خردسالان و بچه‌ها بودند. جهان معصومانه آنها بود. گروهی که با عشق به بچه‌ها فکر کردند و تلاششان این بود که فیلمی مناسب آنها بسازند. آنهایی که دور افتاده‌ترین مخاطبان این روزهای سینمای ما هستند.

و همه ما که در آن فیلم کار کردیم، افتخار می‌کنیم که فیلمی شریف به تاریخ سینمای کودک اضافه کردیم. اما امروز متاسفم که توزیع‌کننده کج سلیقه‌ای که در پروسه تولید فیلم نبوده، به خاطر حساب و کتاب‌هایی که اولویت اول هیچ‌کدام از ما نبودند، پوستری طراحی کرده که هیچ سنخیتی با محتوای فیلم ندارد. همه ما می‌دانیم که دغدغه‌های مالی حتما جایی در صنعت سینمای ما دارند اما ای‌کاش، با کمی سلیقه، ویترینی زیبا برای فیلم‌ها و سینمایمان بسازیم و اینچنین بی‌پروا و ترمز بریده، به سمت ابتذال حرکت نکنیم. ای کاش بچه‌های امروز چشمشان به این همه نازیبایی عادت نکند. ای کاش»

فرشته طائرپور تهیه‌کننده فیلم «نخودی» نیز در متنی جداگانه نسبت به طرح روی جلد فیلم «نخودی» عرضه شده در شبکه نمایش خانگی، اعتراض کرد و گفت:«کاش قدرت من از قدرت بازار شبکه نمایش خانگی و بقالی‌های ایران بیشتر بود تا تمام پوسترهای سخیفی که برای فیلم “نخودی” بر اساس یک عکس از پشت صحنه فیلم طراحی و توزیع شده را جمع آوری می‌کردم و می‌سوزاندم.»

طرح روی جلد این فیلم، با تصویری غیر واقعی از صابر ابر عرضه شده است.